Elpatrone Elpatrone skrev:
Elektrikern måste göra en föranmälan till mitt elbolag först. Har betalat räkning till elektrikern för allt.
Vilken sopa.

Här bytte de till 25A i våras och det gjordes direkt och anmäldes senare på kontoret.

Ungefär som om de skulle fakturerat innan jobbet och göra alla moment i fel ordning.

16-25A är det bara byta. Skulle du ha 63A på dålig ledning behövs det undersökas först.

• Gilla
Vårbacka
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter fortfarande som om det finns saker att åtgärda i din anläggning, speciellt om din nätägare tar typ 4000 kr mer per år för 25 A.
Att bränner proppar innebär en kraftig överlast, vilket låter orimligt för din anläggning.
Jaha. Men det bränner proppar.

Får man fråga hur många kilowattimmar du förbrukade i oktober och hur många kilowattimmar du hittills förbrukat i november?

Men får du ingen respons av "din" elfirma så är det väl bara att byta firma.
Betalar du bara en vettig summa så att det är värt besväret ställer väl nästan alla upp.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Får man fråga hur många kilowattimmar du förbrukade i oktober och hur många kilowattimmar du hittills förbrukat i november?
2025-10-01 - 2025-11-21
1 910 kWh men det är missvisande mot vad behovet är. Då elen stängs av hela tiden och jag undvikit vissa saker just nu.
Jag har som sagt var undvikit att använda så mycket el nu. Värmen prioriteras. Behovet är alltså större. Jag skrev ju att det var missvisande speciellt när värmepannan blir avstängd i flera timmar varje gång. Ibland går proppen kl 05 på natten. Och då märker jag inte av att det har hänt förrän jag vaknar. Så värmepannan har alltså varit avstängd en hel del under den här perioden. Har larm på huset så ser klockslaget när strömmen går.

Redigerat:
E elmont skrev:
Men får du ingen respons av "din" elfirma så är det väl bara att byta firma.
Betalar du bara en vettig summa så att det är värt besväret ställer väl nästan alla upp.
Vettig summa? Det kostar väl vad det kostar. Jag känner ingen elektriker privat.

C
J Jansson69 skrev:
Nja vill TS h höjd
Gissar att TS i första hand vill ha sitt problem löst, och inte nödvändigtvis vill säkra upp enkom för sakens skull. Uppsäkringen är ju elektrikerns, inte TS påhitt.
Men givetvis skall TS samtidigt ha vad han betalat för.

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
2025-10-01 - 2025-11-21
1 910 kWh men det är missvisande mot vad behovet är. Då elen stängs av hela tiden och jag undvikit vissa saker just nu.
Dryga 2000kWh på 55 dagar är en snitt förbrukning på 36kWh per dag.

Det låter som ganska låg förbrukning, i november.

Jag tycker det låter som att du kanske har hittat en riktigt skojare som inte vet vad hen sysslar med, jag skulle ta dit en annan elektriker, trots att du redan betalat för den första (bör inte vara några större summor du betalat) , jag skulle inte släppa in den första förrän jag fått en 2nd opinion av en på orten känd firma som funnits länge.

Att under förhållandena du beskriver vänta en månad trots förskottsbetalning på att få en huvudsäkring höjd är redan mer än orimligt.

Redigerat:
  • Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Dryga 2000kWh på 55 dagar är en snitt förbrukning på 36kWh per dag.

Det låter som ganska låg förbrukning, i november.

Jag tycker det låter som att du kanske har hittat en riktigt skojare som inte vet vad hen sysslar med, jag skulle ta dit en annan elektriker, trots att du redan betalat för den första (bör inte vara några större summor du betalat) , jag skulle inte släppa in den första förrän jag fått en 2nd opinion av en på orten känd firma som funnits länge.

Att under förhållandena du beskriver vänta en månad trots förskottsbetalning på att få en huvudsäkring höjd är redan mer än orimligt.
Ja. Jag har som sagt var undvikit att använda så mycket el nu. Värmen prioriteras. Behovet är alltså större. Jag skrev ju att det var missvisande speciellt när värmepannan blir avstängd i flera timmar varje gång. Ibland går proppen kl 05 på natten. Och då märker jag inte av att det har hänt förrän jag vaknar. Så värmepannan har alltså varit avstängd en hel del under den här perioden

Redigerat:
Något är ju helt klart galet om huvudsäkringar går kl 05 när ni sover.
För då är det väl enbart värme till huset som förbrukar el?
Ingen uppe och duschar? Ingen brassar mat på spisen? Ingen motor/Kupévärmare igång till bilen? Ingen tvättmaskin, tumlare, diskmaskin igång?
Är det samma propp som går varje gång?

• Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Purre
Vad är det för värmepump?
Vad är den specad till vad gäller strömförbrukning?
Vad är den avsäkrad med?

• Gilla
JonasAndersson2
  • Laddar…
S
Ja. Jag har som sagt var undvikit att använda så mycket el nu. Värmen prioriteras. Behovet är alltså större. Jag skrev ju att det var missvisande speciellt när värmepannan blir avstängd i flera timmar varje gång. Ibland går proppen kl 05 på natten. Och då märker jag inte av att det har hänt förrän jag vaknar. Så värmepannan har alltså varit avstängd en hel del under den här perioden
Lider med dig! Skippa elektrikern och ring en annan elektriker. Säg att dom måste felsöka hela huset och hitta snedbelastningar, kortisar och bedömma om du måste säkra upp eller inte. Troligen uppsäkring aktuell i ditt fall.
Instämmer i vad dom elkunniga redan rekommenderat i tråden.

Det är ju faktiskt kris nu när kylan sätter in på allvar.

Jag säkrade upp till 20 A förra vintern, och då var det riktigt kris pga isande kyla och hård vind. Detta trots att jag säkert klarar mig med 16 A. Lite livrem får man ha.

Stäng av så mycket du kan och prioritera värmen i huset. Dock skulle jag testa att stäng golvvärmen i badrummet. Känns som en möjlig källa. (gissning)

Ps. en vanlig uppsäkring brukar ligga på 3000 kr

• Gilla
flexm och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Vad är det för värmepump?
Vad är den specad till vad gäller strömförbrukning?
Vad är den avsäkrad med?
Jag skulle bytt upp säkringar till 20 A redan när jag köpt ny värmepump. Hade pellets innan. Det är en IVT luft/vattenvärmepump. De andra frågorna vet jag inte svaren på.

• Gilla
Värntorpanders och 1 till
  • Laddar…
Hmm har ni hönshus?

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Jenpet och 7 till
  • Laddar…
Skämt åsido låter det som om något är galet. Jag har enbart 10A proppar i huset och 16A huvudsäkringar. 216kvm villa inredd suterrängvåning med oisolerad platta på delar av nedervåning och oisolerade väggar. Enbart en LLVP i vardagsrummet där nere samtliga rum har el-radiatorer. Två gaming datorer som går konstant o kör relativt ofta två ugnar, spis o diskmaskinen samtidigt.
Har även golvvärmen på i två badrum och en hall (el). Vi bor 4 i huset och har värmen på 21grader.

Redigerat:
  • Gilla
ShaMado och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.