41 256 läst ·
155 svar
41k läst
155 svar
Väntat 1 månad på att elektriker ska anmäla höjd säkring till elbolag
Så. Nu har jag gått ner i källaren och kollat. Är sängliggande pga sjukdom. Det är en IVT air 70.Purre skrev:
Åter igen, vad är det för modell? Struntar i tillverkaren.
Säkringen som ramlar ner, har du en bild på den? Vad står det på den? Står det C10 eller kanske C16? Är det en eller tre i bredd som ramlar ner?
Du svarar fortfarande inte på frågorna som du får. Det gör det hopplöst svårt att hjälpa dig med ditt problem.
Just nu är det lite som att säga att jag har problem med bilen, den är gul och det var något med bromsarna. En verkstad kan inte säga vad det kommer kosta att åtgärda eftersom man inte vet vad för fel med bromsarna eller vad det är för biltillverkare och modell.
På säkringen som ramlar ner står det c16. Det är 3 som ramlar ner.
Har funderat och ska nog börja med att byta till 20A. Det är en stor svensk akut elverksamhet kan man säga. Har goda betyg på nätet. Verksamhet i hela Sverige även i min stad. Därför jag valde dom.Fairlane skrev:
Från en 10A säkring kan du ta ut 2300W. Det räcker till kanske 3 datorer om de har en värsting, så de får koppla in sig på två olika säkringar. Ligger då dessa båda på samma. Väljer de då två uttag som ligger på olika säkringar, men samma fas så kan de belasta den med säg 3000W, vilket motsvarar ungefär 13A. Har du då huvudsäkring på 16A så är det inte mycket kvar alls. Lägger de sig på olika faser så finns betydligt mer att spela med.
Hur som helst låter det som att du har ett stort problem och inte att ta det är 16A, utan att något är fel och den elfirma du anlitar verkar vara usla. Det är ett svårt problem om man inte har någon som man litar på, då ringer man första bästa, vilket kan visa sig vara första sämsta.
Vill du ha 3x25A så måste du sätta press på firman. Hitta alla ställen man kan känna betyg och beskriva att du fått betala utan att de slutfört jobbet. Det är helt ok att skriva här också, så att andra som googlar firman blir varnade. Eftersom du har betalat så har du inte mycket mer påtryckning än så. De måste sen ändå hem till dig och göra det riktiga jobbet.
Här kan du kolla upp den skumma elfirman
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/
https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det verkar vara en pump med 10 år på nacken eller så? Den använder en fas 16A vilket blir ett problem med 16A huvudsäkringar. Dock bör det vara möjligt att hantera med lastvakt och balansering. Det kostar en slant förstås, men kanske mindre på sikt än en uppsäkring?
Som sagt, mitt hus från 60-tal med elpanna på 3x20A och pool på 3x16A klarade sig med 3x20A huvudsäkringar även om det var 15 minusgrader så det borde vara görbart.
Känns som att det ändå är värt att anlita ett annat företag och sen försöka få en slant tillbaks.
Som sagt, mitt hus från 60-tal med elpanna på 3x20A och pool på 3x16A klarade sig med 3x20A huvudsäkringar även om det var 15 minusgrader så det borde vara görbart.
Känns som att det ändå är värt att anlita ett annat företag och sen försöka få en slant tillbaks.
Den är 7-8 år gammal.Fairlane skrev:
Det verkar vara en pump med 10 år på nacken eller så? Den använder en fas 16A vilket blir ett problem med 16A huvudsäkringar. Dock bör det vara möjligt att hantera med lastvakt och balansering. Det kostar en slant förstås, men kanske mindre på sikt än en uppsäkring?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Här är installationsanvisning på pannan, om jag hittat rätt:
https://vpkollen.org/uploaded/manualer/IVT/Manual_IVT-Air_IM_sv_2009-12.pdf
Det framgår att effektvakt var tillbehör i pannan, och utan den så behöver själva värmepumpen 10A men elpatronen i den tillhörande elpannan har antingen 16A eller 25A säkring. Tillbehöret effektvakt kan slå av elpatronen vid för hög last.
Så jag skulle gissa på att pannan inte är försedd med effektvakt och att elpatronen går på.
Så nästa fråga är om elpatronen går på oavsiktligt (som nöddrift) för att värmepumpen inte fungerar korrekt.
Eller om det kanske är så att man tar ut så mycket varmvatten (sonen har ändrat sina duschvanor?) att pannan vill slå på värmepatroner för att klara varmvattnet.
Ett rimligt alternativ till att säkra upp är alltså i princip att installera effektvakt för att begränsa elpatronen.
Men med tanke på hur gammal värmepumpen är och hur mycket utveckling som skett är det kanske en bättre idé är att byta ut värmepumpen, för en modern värmepump av rätt storlek och strömvakt som kan reglera i små steg och separat för olika faser bör inte ha något problem att klara att köra på ett 3x16A abonnemang och samexistera med ett normalhushålls övriga elförbrukare, om man fördelar övrig förbrukning bra mellan faserna.
Dock:
Jag ser också i anvisningarna att det ser ut som att man i menyerna kan ställa ner elpatronens effekt, så det är väl det första att kontrollera, det skulle kunna vara så enkelt att man kan rädda situationen genom en liten omkonfiguration så den bara marginellt överbelastar inkommande säkring.
Porslinssäkringar släpper igenom lite mer överlast än dvärgbrytare, så om ett byte till dvärgbrytare skett nyligen kan det vara en delförklaring.
https://vpkollen.org/uploaded/manualer/IVT/Manual_IVT-Air_IM_sv_2009-12.pdf
Det framgår att effektvakt var tillbehör i pannan, och utan den så behöver själva värmepumpen 10A men elpatronen i den tillhörande elpannan har antingen 16A eller 25A säkring. Tillbehöret effektvakt kan slå av elpatronen vid för hög last.
Så jag skulle gissa på att pannan inte är försedd med effektvakt och att elpatronen går på.
Så nästa fråga är om elpatronen går på oavsiktligt (som nöddrift) för att värmepumpen inte fungerar korrekt.
Eller om det kanske är så att man tar ut så mycket varmvatten (sonen har ändrat sina duschvanor?) att pannan vill slå på värmepatroner för att klara varmvattnet.
Ett rimligt alternativ till att säkra upp är alltså i princip att installera effektvakt för att begränsa elpatronen.
Men med tanke på hur gammal värmepumpen är och hur mycket utveckling som skett är det kanske en bättre idé är att byta ut värmepumpen, för en modern värmepump av rätt storlek och strömvakt som kan reglera i små steg och separat för olika faser bör inte ha något problem att klara att köra på ett 3x16A abonnemang och samexistera med ett normalhushålls övriga elförbrukare, om man fördelar övrig förbrukning bra mellan faserna.
Dock:
Jag ser också i anvisningarna att det ser ut som att man i menyerna kan ställa ner elpatronens effekt, så det är väl det första att kontrollera, det skulle kunna vara så enkelt att man kan rädda situationen genom en liten omkonfiguration så den bara marginellt överbelastar inkommande säkring.
Porslinssäkringar släpper igenom lite mer överlast än dvärgbrytare, så om ett byte till dvärgbrytare skett nyligen kan det vara en delförklaring.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Spontant ser det ut som en snabb pump, om jag bara tittar snabbt, Air 50 istället för Air 70D dan_norstedt skrev:Här är installationsanvisning på pannan, om jag hittat rätt:
[länk]
Dock:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Akut elverksamhet?Elpatrone skrev:
Vilket elfirma klarar inte detta på mindre än en månad utan att det är akut?
Hemskt ledsen men du verkar ha fått en usel hantering, troligen också felaktig hantering. Är de stora och seriösa borde de ta ansvar. Gör de inte det så är det väl inget fel att hänga ut dem?
Alltså jag var lite klurig med namnet. Namnet går att komma på med de ledtrådarna. Akut elverksamhet. 😅Fairlane skrev:
Ok. Men det är en IVT AirX 70 jag har. Så gammal är den inte. 7 år.D dan_norstedt skrev:Här är installationsanvisning på pannan, om jag hittat rätt:
[länk]
Dock:
Vi installerade en Daikin LVP för 5 år sedan, ligger på egen 13A säkring. När det är kallt och den avfrostat och ska starta upp igen använder den väldigt hög effekt under kort tid vilket leder till att en huvudsäkring går om vi råkar laga mat med ugn/spis samtidigt.Bo.Siltberg skrev:
LVP/LVVP/BVP/etc spelar ingen roll, de orsakar knappast dina problem (om den är korrekt installerad).
Det brukar gå bra att använda alla plattor på en spis samtidigt på 16 A.
Om du menar att säkringar löser när ni inte är hemma så finns det troligen ett annat fel i anläggningen som intermittent kortslutning.
Det verkar som att vi inte kommer längre här. Du får väl säkra upp så får vi se om det räcker med 25 A...
Eller så får du ta hem någon som man kontrollera din anläggning och lära dig vad du kan och inte kan göra.
Jag misstänker en Luft/vatten beter sig liknande med avfrostning och hög startström?