Purre
Elpatrone Elpatrone skrev:
Jag skulle bytt upp säkringar till 20 A redan när jag köpt ny värmepump. Hade pellets innan. Det är en IVT luft/vattenvärmepump. De andra frågorna vet jag inte svaren på.
Om du inte kan säga mer än så så blir det svårt att hjälpa till med konkreta lösningar. Inte ens ett modellnummer eller effekt på värmepumpen finns alltså att tillgå

T TypRätt skrev:
Skämt åsido låter det som om något är galet. Jag har enbart 10A proppar i huset och 16A huvudsäkringar. 216kvm vill inredd suterrängvåning med oisolerad platta på delar av nedervåning och oisolerade väggar. Enbart en LLVP i vardagsrummet där nere samtliga rum har el-radiatorer. Två gaming datorer som går konstant o kör relativt ofta två ugnar, spis o diskmaskinen samtidigt.
Har även golvvärmen på i två badrum och en hall (el).
Jaha. Grattis då. Har du 3 16A säkringar i ett elskåp på husfasaden? Det har jag. Vad det är inne i huset vet jag inte. Det är en modern automatisk där det ramlar ner en flärp. Det går både säkringar inne i huset och huvudsäkringar proppar som måste bytas ute i elskåpet som sitter på fasaden. Jag är inte kunnig inom el. Därför jag ställt frågan här. Dom flesta verkar tycka att det är mitt fel att jag ska veta och att det är acceptabelt att bli behandlad så här.

• Ledsen
  • Älska
  • Haha
Peter 6805 och 5 till
  • Laddar…
C
T TypRätt skrev:
Hmm har ni hönshus?
Frågan är väl snarare om grannen har hönshus? 😂

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Jenpet och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Frågan är väl snarare om grannen har hönshus? 😂
Min granne har faktiskt ett par hönor och en tupp…🤓

• Gilla
  • Haha
FiffigaTanten och 2 till
  • Laddar…
Jaha. Grattis då. Har du 3 16A säkringar i ett elskåp på husfasaden? Det har jag. Vad det är inne i huset vet jag inte. Det är en modern automatisk där det ramlar ner en flärp. Det går både säkringar inne i huset och huvudsäkringar proppar som måste bytas ute i elskåpet som sitter på fasaden. Jag är inte kunnig inom el. Därför jag ställt frågan här. Dom flesta verkar tycka att det är mitt fel att jag ska veta och att det är acceptabelt att bli behandlad så här.
När du löser ut en säkring så har du som sagt en kraftig överlast. Det innebär att du behöver sluta upp med orsaka dessa överbelastningar, dvs sluta upp med att köra ugn, mikro, kaffebryggare och vattenkokare samtidigt eller hur du nu lyckas bränna dina säkringar. 16 A räcker väldigt långt för en normal bostad med LVP. Du behöver lista ut vad det är som belastar så mycket. Din energiförbrukning över tid sticker ju inte ut, så det är momentan belastning.

Du behöver troligen räkna lite på vad du belastar med. Enbart en vattenkokare kan dra 10-16 A.

• Gilla
  • Ledsen
Olle81 och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När du löser ut en säkring så har du som sagt en kraftig överlast. Det innebär att du behöver sluta upp med orsaka dessa överbelastningar, dvs sluta upp med att köra ugn, mikro, kaffebryggare och vattenkokare samtidigt eller hur du nu lyckas bränna dina säkringar. 16 A räcker väldigt långt för en normal bostad med LVP. Du behöver lista ut vad det är som belastar så mycket. Din energiförbrukning över tid sticker ju inte ut, så det är momentan belastning.

Du behöver troligen räkna lite på vad du belastar med. Enbart en vattenkokare kan dra 10-16 A.
Det är en ny luft/vattenvärmepump. IVT heter märket. Inte bara luftvärmepump som du har. Du har heller inte läst vad jag skrivit. Den energiförbrukning jag uppgett visar inte behovet. Då det under den tiden varit långa strömavbrott inne i huset på flera timmar på min luft/vattenvärmepump. Ibland även på kylskåpet. Används alla platser på full ös på min spis så går strömmen till den mm.

Redigerat:
Det är en ny luft/vattenvärmepump. IVT heter märket. Inte bara luftvärmepump som du har. Du har heller inte läst vad jag skrivit. Den energiförbrukning jag uppgett visar inte behovet. Då det under den tiden varit långa strömavbrott inne i huset på flera timmar på min luft/vattenvärmepump. Ibland även på kylskåpet. Används alla platser på full ös på min spis så går strömmen till den mm.
LVP/LVVP/BVP/etc spelar ingen roll, de orsakar knappast dina problem (om den är korrekt installerad).
Det brukar gå bra att använda alla plattor på en spis samtidigt på 16 A.
Om du menar att säkringar löser när ni inte är hemma så finns det troligen ett annat fel i anläggningen som intermittent kortslutning.
Det verkar som att vi inte kommer längre här. Du får väl säkra upp så får vi se om det räcker med 25 A...
Eller så får du ta hem någon som man kontrollera din anläggning och lära dig vad du kan och inte kan göra.

• Gilla
EvertL och 12 till
  • Laddar…
Var i landet är du, mitt ute i skogen, med tanke på den elektrikern som du anlitat. Hen kan ju inte vara ensam i trakten. Ring nätbolaget och uppge ditt abn-nummer, så ser dom direkt om det kommit in en anmälan.

Man bör ha strömavkännare för värmepumpen, och ställa in den så att den inte överskrider abonnemangets strömgräns.

Detta är hur alla seriösa luft/vattenvärmepump-installationer ser ut, man använder värmepumpens inbyggda effektvakt.

Det låter som att denna strömgräns inte är rätt inställd eller inte fungerar..

Den öppna frågan är om man låtit bli att installera strömavkännare när värmepumpen installerades eller installerat dem fel. Eftersom jag inte vet exakt vilken värmepump du har så kan jag bara säga generellt att man på någon display säkert kan se hur stor ström som värmepannan tror att huset förbrukar, leta upp den och se vad den rapporterar. Det finns en detalj i sammanhanget, och det är att vid installation av strömkännare så kan man antagligen identifiera vilken strömavkännare som sitter på vilken fas för att få bästa möjliga funktion, och det är troligt att det finns en detekteringsfunktion för att hitta detta som är beskriven i bruksanvisningen, på min panna slog man av allt annat i huset så att pannan kunde använde elpatronen för att lista ut detta.

För om en sådan strömgräns vore inställd rätt så har jag svårt att se hur det kommer sig att säkringen går mitt i natten. Vid för låg inkommande effekt så ska resultatet bli att den inte orkar hålla värmen, men med en medelförbrukning på 2kW så borde detta rimligen inte vara problemet just nu, även med 16A.

Saknas det strömavkännare så överväg att ta dit annan elektriker för att ordna detta.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Det är inte så att det är en jordfelsbrytare som löser? Kan du lägga upp ett foto där du markerar proppen som brukar gå?

J jonaserik skrev:
Var i landet är du, mitt ute i skogen, med tanke på den elektrikern som du anlitat. Hen kan ju inte vara ensam i trakten. Ring nätbolaget och uppge ditt abn-nummer, så ser dom direkt om det kommit in en anmälan.
Nej. Visst finns det fler elektriker. Bor i en storstad. Nätbolaget har jag ringt till så många gånger nu pga att det är akut att jag fått en personlig kontakt som ska ta hand om min föranmälan så fort den kommer in. Annars kan bara ansökan ta ta 3-4 veckor på Energibolaget. Ringde senast igår. Då hade ingen föranmälan kommit in.

• Gilla
håkan almer och 1 till
  • Laddar…
L laseryxa skrev:
Det är inte så att det är en jordfelsbrytare som löser? Kan du lägga upp ett foto där du markerar proppen som brukar gå?
Det går både jordfelsbrytare inne i huset. Och det går 16A proppar som måste bytas i elskåpet ute på husfasaden. Strömmen går alltså både i köket på kylskåp, spis mm. Och nere i källaren för värmepannan. När jag tänker efter så blev problemet större när kommunen här grävde ner elledningarna och satte upp ett elskåp på min husfasad. Innan var det luftledning till mitt hus. Eller om det bara var en tillfällighet att mer proppar gick hela tiden.

Redigerat:
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
G
Om man tittar på IVT's olika luft/vatten-värmepumpar så verkar fem av deras sju modeller ha anslutning med 1-fas, och på dessa varierar avsäkrings/anslutningseffekten mellan 10A och 16A.
Om det är en 1-faspump med 16A avsäkring så kan jag tänka mig att det kan bli lite snålt om även andra elförbrukare ligger på samma fas.

• Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror inte någon anser att det är ditt fel, du ska inte behöva vara kunnig. Däremot är du nog lurad av den elfirma du valt. Du har betalat i förskott, vilket i sig är en stor varning.

Jag har ett 60-talshus utan extra isolering och körde länge direktverkande el för värme och varmvatten (bör rimligtvis dra 3 ggr så mycket som din luftvatten). Utöver det en så har jag en pool på tomten på drygt 10 kubikmeter vatten, en pool som vi tidigare värmde till 39 grader även vintertid (då jag hade fortfarande direktverkande elvärme). Jag kunde då klara mig på 3x20 A, så något känns helt galet med att du ska behöva 3x25A.

Dvs kombinationen förskottsbetalning, inget händer och tveksam om det verkligen ska behövas tyder snarare på att du bör byta firma.

• Gilla
Jenpet och 6 till
  • Laddar…
Osar svartjobb!

Många gånger är det i o f s ok.

Men vete tusan om det gäller eljobb.. Är ju så deffinitivt om det inte utförs ordentligt och det blir fel.

Skillnad om t ex ett tätskikt läggs fel.

Den som utförde jobbet verkar inte vara rädd om ev följder.
Finns firman kvar?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.