lsoderlund lsoderlund skrev:
V70N eller Saab 9-3 från 2003 och framåt.
Bägge riktigt bra bilar i den prisklassen, men 9-3;an är nog bättre än V70N
Ja min erfarenhet säger iaf att motorerna i Saab har OTROLIGT mycket mindre problem än vilken bensinare som helst ur VW koncernen.
V70 första åren med VEA diesel var ju inge bra, från -18 ska man ha.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja min erfarenhet säger iaf att motorerna i Saab har OTROLIGT mycket mindre problem än vilken bensinare som helst ur VW koncernen.
V70 första åren med VEA diesel var ju inge bra, från -18 ska man ha.
Ja, B207 och B207E är mer eller mindre skottsäkra så länge de får erforderlig service enligt intervall. Går ganska snålt om man kör med huvudet. Inga problem att ligga kring 0,65-0,7 i blandad körning.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Toyota Avensis 2012 eller nyare
Eller en gammal VW Golf 4 (rostar inte alls så mycket som 5:an)

Cheesen
Bart Bart skrev:
Som sagt. Vilken bil, oavsett märke, modell och biltyp som karosseri, ska man satsa på för att inte stå med huvudet under huven på helgerna eller känna sig osäker på om man kommer fram.

Gärna något som en händig, men ointresserad person kan meka själv vid behov.

Bakgrund. Grabben tog körkort. Gemensam bil köptes in. Jag ser aldrig bilen längre. Jag behöver något att ta mig runt i sporadiskt. Inga längre sträckor. Kan lika gärna vara en Skoda Fabia som en VW Multivan är det en praktisk mångsidig bil är det en bonus, inte ett krav.
Valfri Toyota. Finns mängder av koreanska bilar också som är skottsäkra. (Kan nämna Hyundai Elantra som rullade som Taxi i Luleå i 7 år och 45000 mil utan service. (Jo han var en äkta slarver))
Hörde också nyligen en kommentar om en Kia Niro "Det här måste vara den bäst konstruerade 90talsbilen någonsin, den kommer aldrig att svika" En bekant mekaniker som hade en Niro på lyften...

Baserat på min egen erfarenhet så är vår polo från 2015 det mest problemfria jag ägt.

1. Verkar inte tappa i värde och är nu värd lika mycket som vi köpte den för för tio år sedan....
2. 360kr i skatt
3. Verkar inte rosta alls.
4. drygt 3000kr för helförsäkring i stockholm
5. Det enda som gått sönder är en kondensor till ACn, den började läcka. Ny del kostade en tusing och det gick att byta själv.
6. I övrigt har jag bytt olja årligen och bromsar runt om en gång.

Nu ser jag att budgeten ska var 50. Det går inte för denna, men det kanske är ok iom obefintligt värdeminskning.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.