14 484 läst ·
69 svar
14k läst
69 svar
Val av kakel positionering
Ni hantverkare verkar ha väldigt svårt att fatta sånt här, rent generellt alltså.Paul-Staffanstorp skrev:
Gör man saker själv så är det i mångt och mycket för att det inte går hitta någon som kan göra det bättre och framförallt inte mer noggrannt och genomtänkt.
Möjligen att det skulle gå att hitta, till slut, men det skulle bli så dyrt att ingen normal människa har råd med det. Bygger man själv kan man unna sig 2 saker tycker jag. Bra verktyg och mycket noggrannhet.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Och det är inte för att hantverkare är sämre (De duktiga alltså) utan för att det finns helt enkelt inte pengar att vara så noggrann.
Dock måste jag erkänna att vår kakelsättare är lite väl lite i lägenheten
Dock måste jag erkänna att vår kakelsättare är lite väl lite i lägenheten
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Btw, även om man outsourcar jobbet så kan ju faktiskt kunden sitta och rita på detta precis som jag gör? 
Men jag undrar vilken kund som är beredd att betala för att en hantverkare skall lägga massor av timmar på ritningsvarianter som han innan utförandet skall vissa för kunden så att denna kan få välja.
Med tidigare trådar i minne så verkar det som det är så "vissa" anser att jobbet skall gå till, dvs projektgenomgång med möjlighet för kunden att få välja. Sen ska vi inte glömma alla kataloger som man skall gå igenom och se vilka rörkopplingar som är snyggast, vilka rör man ska använda etc.

Med tidigare trådar i minne så verkar det som det är så "vissa" anser att jobbet skall gå till, dvs projektgenomgång med möjlighet för kunden att få välja. Sen ska vi inte glömma alla kataloger som man skall gå igenom och se vilka rörkopplingar som är snyggast, vilka rör man ska använda etc.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Som sagt ingen som hindrar att kunden själv ritar på det innan entreprenören gör sitt?
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
dörrkarmen är 820mm mao blir det inte mycket kvar på sidorna om man kör hela plattor där så vi väljer att centrera två plattor som är kapade 20mm styck över dörren. Tror det blir bästa lösningen när man räknar in alla faktorer.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
hmm, tror fogen ser enhetligare ut om båda sidor är kapade? Gjorde så på plattan över väggsnutten
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Vi körde på hela plattor ändå, nu har vi inte nått upp till ovan dörren så vet inte hur det kommer bli. Men man måste vara jävligt noga nu så att när man kommer upp till dörrens överkant att fogen inte blir för bred
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara