Jag tycker du ska centrera kaklet på väggarna med lika stor startbit som slutbit. Brukar ibland tänka på när det inte är gjort så. Men att centrera in möblemanget i kaklet känns lite overkill. Är det ens möjligt att få precis allt centrerat eller måste du ändå ge vika någon gång tro?
Tänk på att det inte kommer synas lika tydligt i verkligheten som på denna bild, så länge du inte använder vitt kakel med svart fog dvs. Jag lider också lite av perfectionism men detta är på en helt ny nivå :D

AndersMalmgren skrev:
Nej när en plattsättare gör jobbet så blir det ju oftast bara centrerat till väggarna och man struntar helt i andra faktorer. Tex som att anpassa toalettfixturens vägg så den blir ett jämnt antal plattor på höjden. Likadant vid kommod, jag ser ofta exempel där spegel och kommod på höjden inte börjar vid en platta.

Här har vi en chans att få det riktigt bra då vi gör det själva, därför jag är så noga :D
Om vi skulle centrera den väggen skulle det bli såhär, inte en enda platta som linjerar med något :/

[bild]
Personligen så tycker jag att det där är snyggast faktiskt!

Du har inte gjort så många badrum förut va? :)
Skriv upp hur många timmar du klurar på hur du ska sätta plattorna och redovisa här sen

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
K
AndersMalmgren skrev:
Nej när en plattsättare gör jobbet så blir det ju oftast bara centrerat till väggarna och man struntar helt i andra faktorer. Tex som att anpassa toalettfixturens vägg så den blir ett jämnt antal plattor på höjden. Likadant vid kommod, jag ser ofta exempel där spegel och kommod på höjden inte börjar vid en platta.

Här har vi en chans att få det riktigt bra då vi gör det själva, därför jag är så noga :D
Om vi skulle centrera den väggen skulle det bli såhär, inte en enda platta som linjerar med något :/
Nja - då har du nog inte fått tag i rätt plattsättare skulle jag vilja säga :) Med en duktig plattsättare kan du också föra en bra dialog kring bästa och snyggaste lösningen utifrån dina önskemål. Själv överlät jag allt till vår plattsättare då jag känner honom väl och vet att han också är perfektionist.

Jag tror också att det är precis som Nino skriver d v s att med den plattstorlek som du valt kan du nog inte få det exakt som du vill.

Mitt tips är att försöka blanda med mosaiken - kanske toaväggen i samma mosaik som den lilla väggen? Eller varför inte ett inslag av mosaik in duschhörnan så att du kan "dölja" att väggen inte centrerar? Med mosaik på 50 mm blir du betydligt flexiblare än om du bara jobbar med stora plattor.

Lycka till!

/Krille

nino skrev:
Skriv upp hur många timmar du klurar på hur du ska sätta plattorna och redovisa här sen
Precis, en plattsättare kan ju inte göra det lika bra för att det skulle bli för dyrt. Så inget illa menat mot den professionen.

Tror ni man kommer märka en kapad platta ovanför ögonhöjd även om det är en platta med runda hörn (mao inte vattenskuren).

K
AndersMalmgren skrev:
Precis, en plattsättare kan ju inte göra det lika bra för att det skulle bli för dyrt. Så inget illa menat mot den professionen.

Tror ni man kommer märka en kapad platta ovanför ögonhöjd även om det är en platta med runda hörn (mao inte vattenskuren).
Jag tror att du har för dålig erfarenhet av plattsättare. En van plattsättare sätter väggarna i ditt badrum på ett snyggt sätt på under en dag och säger du att han/hon får ytterligare en dag på sig är det inga problem att få det helt perfekt. Det innebär en merkostnad på bara ett par tusenlappar efter ROT.

Vi involverade vår plattsättare tidigt och valde t ex plattorna tillsammans med honom i butik. Då kunde han bl a hjälpa till att välja rätt storlek baserat på alla mått i badrummet. Dessutom fick vi köpa plattorna med hans rabatt på 30% så i slutändan sparade vi både tid och pengar på att ha honom med.

Men jag förstår att du inte vågar lita på att du hittar rätt plattsättare och gärna vill göra jobbet själv så nu ska jag sluta tjata.... ;)

/Krille

Jag har ingen erfarenhet av plattsättare. Jag har dock sett bilder på hur det kan se ut ;)

Varför plattsättare inte kör med hela plattor i hörn är för att du måste passa in plattorna jävligt noga så du inte får fogsprång samt väggarna måste vara lodräta. Inget problem om man gör det själv då det får ta den tid det tar.

Det som oroar mig med lösningen att kapa plattor mitt på väggen är att det kanske syns att ena kanten inte längre är rundat? Vad tror ni? Bilden nedan så har jag marketat i rött de kanter som inte kommer var runda utan kapad kant.

kant.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag har sett bilder på hur det kan se ut när det är hempulat också... ;)

INGEN annan än du själv kan säga om du kommer att störa dig på det, jag skulle råda dig att kapa ett par plattor och lägga ihop med okapade så ser du hur det ser ut.

Låt 2 kapade kanter möta varandra?

Är ju sällan man lyfter blicken över ögonhöjd om det inte är nått speciellt man ska titta på.

Dra väggsnutten ända upp då?

Hur menar du när du säger att man kan få fogsprång om man kör med hela plattor i hörnen?
Anledningen till att jag centrerar är att om väggen inte är i lod så går det åt h-vete, helst om väggen blir "större"
Man får lika stora bita på båda sidorna av väggen, symmetriskt och bra för de allra flesta badrum

Det kvittar om jag lägger 2veckor på att sätta plattor i ett badrum om jag börjar med helplatta och väggen blir större, det kommer iaf inte att bli bra, räcker om väggen lutar 5mm på 2.4m så börjar problemen och ingen tid i världen hjälper då.
Jag skulle säga att det bara är nybörjare som börjar med helplatta i hörn (undantag finns så klart, bla en toalett på Arlanda utan en skärning)

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
felpost

Redigerat:
haha, nej det finns nog många exempel på det, personligen skulle jag inte ge mig in på att kakla

Har du gjort den lösning med kapad platta mitt på vägg nino? Blev det bra?
Farsan som ska göra jobbet tror det kan bli bra, men han har bara kapat plattor till innerhörn innan.

Dra väggsnutten ända upp då?
Jag var inne på den, men sambon trodde det skulle bli fult. Och jag håller nog med henne.

Han har gjort 5-6 badrum genom åren så ingen nybörjare men lekman är han ju. Han ser iallafall inge problem med det så länge väggarna är i lod. Ett till skäl med att köra hel platta där är att då möter "väggsnutten" med en hel platta

Hur menar du när du säger att man kan få fogsprång om man kör med hela plattor i hörnen?
Jag som är trött (pappaledig) Det har ju mer med plattstorleken att göra. Och även kvaliten, enligt kakleriet.se så är dessa plattor av högsta kvalitet

Redigerat:
tror inte heller på att dra den ända upp...

Nej jag har bara kapat plattor ovanför dörrar och det är då ingen kund som har klagat hittills, blir lite annorlunda när det är mitt på en vägg men jag _tror_ det kan funka, men det beror ju på lite hur kanterna ser ut

Nej är väggarna helt 100 i lod är det inga problem men det är sällan dom är det, inte ens i nybyggda hus

Är duschväggen i klarglas eller frostat? är det frostat så kommer ju nästan ingen se att kaklet inte är centrerat, är det klarglas så ser man det ju... men frågan är ju hur många som tänker på det om du inte påpekar det :)

Det är typ en standardplatta av lite bättre kvalitet (Ska vara väldigt raka enligt kakleriet). Lite lätt rundad kant som standardplattor ofta har. Det är ju ungefär samma höjd på en dörr och "väggsnuttens" slut så borde inte vara någon skillnad av den anledningen.

Vi har ju putsat väggarna i lod med avdragsbanor

Klarglas
Corny%20Design%20bredd%20350-2.jpg

Ska beställa kakel och klinker idag
Om jag räknar i min ritning att varje platta räknas som en hel (Ingen återanvändning) så blir det 284 plattor = 22,72 kvadrat

Räknar jag istället med 10% svinn regeln (Antal kvadrat ggr 1,1) så blir det 18,518 kvadrat. Med andra ord 4,2 kvadrat mindre.

Tror ni jag är grön om jag kör på 19 kvadrat?

Körde på 22 kvadrat, blir nog bra

Nu är det dags för väggen med dörren. Har lite olika options :D

Vill undvika småpassbitar är lite algerisk mot sådana. Vad tror ni om att sätta passbitarna ovanför dörren som diskuterats tidigare? Jag har redan gjort så ovanför väggsnutten, skilladen är att den plattan är 75% av en hel platta denna blir bara 62%. Såhär ser det ut på den vägg som är gjord (tredje plattan är 75% av en hel)
DSC_0014.jpg
Skapa konto

Såhär skulle det se ut ovanför dörren (2 plattor som är 62% ovanför dörren). Vad tror ni, kommer man tänka på hur det ser ut ovanför dörren?
config_1.png
Skapa konto

Alternativ två, passbit till vänster, samt rätt liten passbit vänster om dörren
config_2.png
Skapa konto

Alt tre, största nackdelen med denna är liten passbit på bara någon centimeter vid toalettväggen
config_3.png
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.