Tack för input!

Nej jag ska inte kakla, inget jag kan. Men far min har gjort några badrum så han ska hjälpa mig. Han tycker vi ska göra alternativ två ovan.

Väggbiten kommer byggas av 90mm leca, vilket ger cirka 102mm tjocklek med kakel på sidorna. Mosaiken är i ark om 300x300 där varje bit är 50mm (48mm utan fog)

Väggen är i lod, se projektråd

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/229497-totalrenovering-av-20-talslagenhet.html

Redigerat:
Tror ni man kommer märka om vi låter kaklet på toaväggen och väggen bakom ha olika placering?
kakel_pos.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Ja! Är det bara för att toan ska vara centrerad i en platta?

Yes, även fast man ser det borde det ju vara snyggare?

T
Nej, släpp det, bara DU som kommer att se sådana grejor, ingen annan.:x

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Men jag ska ju bo där :D

Nej så kan du inte göra....
Kan du inte göra en skärning så du får en fog ovanför väggbiten, centrera på var sida så du blir nöjd och låt plattorna mötas ovanför duschväggen

Varför tycker du jag inte kan göra så? För att det kommer synas eller av annan anledning?
Vi funderade på det med, men kommer ju synas att plattan är kapad då den har en liten rundad kant.

Om det inte syns att det är kapat skulle det isåfall se ut såhär
kakel_pos_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
T
Anders: Det finns medicin för sådana som dig:thumbup:

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Perfektionister? :P

Det kommer se ut som att plattis har gjort en jättetabbe om fogarna är förskjutna i sidled.

Är den lilla väggens höjd rätt på ritningen? Takhöjden?
Man ser oftast inte skärningar som är ovanför ögonhöjd, är många gånger man dubbelskär ovanför dörren och Det änder tänker man inte på. Synd att dom är rundade...

Tyvärr så kan du nog inte få det exakt som du vill ha det med den plattstorleken du har valt

Haha så sant tank77 :)

Ja, den är 1900mm och takhöjden är 2800
Hmm, får fundera på vad som är bäst

K
Vilken renovering - snyggt jobbat!

Mitt tips är att inte fundera på något annat än att centrera plattorna på väggarna. Nu är jag extremt petig men skulle aldrig köpa ett boende där någon börjat med en helplatta i ett hörn - är ett tydligt tecken på att det inte är någon riktig plattsättare som gjort jobbet ;)

Vår plattsättare centrerade varje väggyta och dessutom linjerade han plattorna med mosaiken på ett snyggt sätt. Mycket mätande och mycket spill men för en van plattsättare innebär det inte så mycket extraarbete.

Förstår dock din utmaning - men kan du inte sätta samma mosaik på toaväggen som du planerat att sätta på väggbiten? Jag tror att det kan bli snyggare än om du bara sätter mosaik på en liten väggbit?

/Krille

Nej när en plattsättare gör jobbet så blir det ju oftast bara centrerat till väggarna och man struntar helt i andra faktorer. Tex som att anpassa toalettfixturens vägg så den blir ett jämnt antal plattor på höjden. Likadant vid kommod, jag ser ofta exempel där spegel och kommod på höjden inte börjar vid en platta.

Här har vi en chans att få det riktigt bra då vi gör det själva, därför jag är så noga :D
Om vi skulle centrera den väggen skulle det bli såhär, inte en enda platta som linjerar med något :/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.