Ska renovera ett litet badrum typ 2,5-3 kvm.
Plattsättare säger stora plattor på väggen och mindre på golvet.
Känner mig osäker på den kombinationen 🤔
30*60 eller 60*60 och 15*15 på golv nämnde han.
Någon som har det så?

RoTe
Våga vägra stora plattor, det är fult! Jag tycker mina ca 25x40 ser stora ut i mitt ca 4m2 badrum... Jag har dock 10x10 klinker på golvet, det gillar jag!

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
BirgitS
Små klinker behöver man i duschen, sen om plattorna är små från början eller om plattsättaren kapar ner dem i trianglar (kuvertskärning) är en annan sak. I ett litet badrum så är duschytan en stor andel av den golvyta man verkligen ser när toalett och kommod är på plats. Personligen tycker jag det ser konstigt ut när halva den synliga golvytan är med en sorts plattor och den andra halvan med en annan sort, så vi har 15x15 på hela badrumsgolvet. Men det är helt okej att andra tycker annorlunda.

Allt detta är en smak sak , välj de du tycker är fint , sen va platt sättaren tycker är inte ditt bekymmer, är vad du vill ha i 15-25 år framåt , sen kan de alltid komma med idéer ,

Kan ha en helt annan platta typ 7.5-25 som en rand bakom dusch eller toa,

Vilka färger har du tänkt ?

Purre
Jag tycker att stora plattor kräver stor yta för att komma till sitt rätta. På samma sätt att små plattor på stor yta lätt blir plottrigt.
I ett tidigare badrum har jag haft 20x40 stora och det var runt 1,7x2,3m stort om jag minns rätt. Golvet var det 15x15. Tycker det fungerade bra där utan att bli för jobbigt visuellt.

Stora plattor passar inte i små utrymmen. Om inte plattsättaren är verkligt skickligt kan skärningarna blir ojämna och uppdelningen konstigt.
Det är också dyrare på tre sätt: mer spill, själva plattorna per m2, och plattsättarens lön.

Satsuki
Jag föredrar så stora plattor som möjligt för att det minimerar mängden fog och ger ett mer enhetligt och lugnt intryck. Om man ser varje platta tydligt tycker jag det är fel. Sedan kan det förstås finnas tekniska aspekter, som att det är svårt att lägga 60x60 på ett snyggt sätt i ett badrum som är 90cm brett…
Men det är ju som sagt min uppfattning :)

RoTe
Satsuki KristinaRT skrev:
Jag föredrar så stora plattor som möjligt för att det minimerar mängden fog och ger ett mer enhetligt och lugnt intryck. Om man ser varje platta tydligt tycker jag det är fel.
Men det är ju som sagt min uppfattning :)
Gillar man inte när det ser ut som kakel finns det annat än kakel. ;)

• Gilla
lars eklund2 och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
RoTe RoTe skrev:
Gillar man inte när det ser ut som kakel finns det annat än kakel. ;)
Möjligt men att klä in väggarna med marmorplattor som är 240 höga kostar lite mer…
Jag gillar kakel, bara inte breda markerade fogar…

BirgitS BirgitS skrev:
Små klinker behöver man i duschen, sen om plattorna är små från början eller om plattsättaren kapar ner dem i trianglar (kuvertskärning) är en annan sak. I ett litet badrum så är duschytan en stor andel av den golvyta man verkligen ser när toalett och kommod är på plats. Personligen tycker jag det ser konstigt ut när halva den synliga golvytan är med en sorts plattor och den andra halvan med en annan sort, så vi har 15x15 på hela badrumsgolvet. Men det är helt okej att andra tycker annorlunda.
En annan lösning är kanske att ha stora plattor och Unidrain golvbrunn med linje eller hörnavlopp. Kan man inte ha stora plattor utan att behöva kuvertskära dem då?

Jag är nyfiken på hur det gick med det här.

Blev det stora eller små plattor på golvet? Och tittade du på alternativet att ha Unidrain golvbrunn för att kunna ha stora plattor utan att kuvertskära dem?

Satsuki KristinaRT skrev:
Möjligt men att klä in väggarna med marmorplattor som är 240 höga kostar lite mer…
Jag gillar kakel, bara inte breda markerade fogar…
Jag misstänker att RoTe hintade på våtrumsmatta 😉

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Många tyckande. Jag körde med 10x10 både då huset byggdes och vid totalrenovering (FB&skada) 16 år senare. Det blir lugnt och harmoniskt i ett mindre badrum.

yonna yonna skrev:
Många tyckande. Jag körde med 10x10 både då huset byggdes och vid totalrenovering (FB&skada) 16 år senare. Det blir lugnt och harmoniskt i ett mindre badrum.
Nackdelen med så små plattor är väl att det blir mycket fogar som är jobbiga att hålla rena.

Men det finns för- och nackdelar med alla de olika alternativen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.