475 läst ·
11 svar
475 läst
11 svar
välja kakel el våtrumsvägg i nytt badrum ? Tänkte våtrumsmatta golv.
Bygger nytt åretrunt hus på landet. Bygger nytt badrum. Frågan är om jag ska ha våtumsvägg el kakel? Tänkte ha våtrumsmatta golv.
Mvh Josefine
Mvh Josefine
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
Kakel kan man sätta själv medan man nog måste ha en golvläggare för våtrumstapet. Men ska man anlita en hantverkare för kakelsättningen så blir det avsevärt dyrare än våtrumstapeten.J Josefine Wall skrev:
Men det är ju i huvudsak en fråga om tycke och smak.
Jag tänker mig att matta blir en snabbare lösing, men kakel på golv och vägg är snyggare.
Hej, vanligare än man tror, jag har det i mina 2 badrum, det finns homogena (genom färgade) våtrums mattor som passar alldeles utmärkt med kakel, de är mycket säkrare än klinker golv när det gäller fuktskador och mycket bättre ur hygienisk perspektiv, dessutom mycket trevligare att gå barfota på, för mig var valet enkelt när jag renoverade mina badrum, även traditionella våtrumsmattor funkar med kakelRoTe skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 320 inlägg
Det är inte som du påstår.RoTe skrev:
Kakel + våtrumsmatta är väldigt vanligt.
När man ska bygga nya badrum i gamla timmer/plank/trähus på landet, så har man inte alltid rådrum att skapa de stabila konstruktioner som krävs för att det ska fungera med kakel+klinker.
De där gamla trähusen rör sig, och en vanlig kompromiss är att just använda våtrumsmatta och kaklade väggar.
Det är lättare att styva upp väggarna än att göra om golvkonstruktionen, och att skapa ett kakel/klinker-badrum i ett timmerhus stjäl också av totalytan, eftersom man behöver göra "ett rum i rummet", som inte rör sig med årstidsväxlingarna.
Kostnaderna och besväret med att skapa en "orörlig" konstruktion för badrummet gör det helt enkelt inte värt det.
Dessutom så är det faktiskt behagligare att gå på en våtrumsmatta än klinkers om/när golvvärme inte finns.
Vårt ena badrums är riktigt otrevligt på sommaren när den vattenburna golvvärmen inte är igång.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
För väggar finns det också godkända målade system, för dem som gillar målade ytor.
Dock anser väl försäkringsbolagen att det är avsevärt kortare teknisk livslängd (åldersavdrag) för målade system och våtrumspaneler än för kakel/klinker och våtrumsmatta/tapet. Dvs. man får räkna med att göra om tidigare.
Dock anser väl försäkringsbolagen att det är avsevärt kortare teknisk livslängd (åldersavdrag) för målade system och våtrumspaneler än för kakel/klinker och våtrumsmatta/tapet. Dvs. man får räkna med att göra om tidigare.
Godmorgon, huruvida klinker golv är snyggare har jag åsikter om, fula kuvert skärningar mot golvbrunn, ojämna och smutsiga fogar efter något år mm.imponerar inte på mig,H HammerGuuurl skrev:
Det finns snygga klinker golv, men det krävs en skicklig plattsättare för det och kontinuerlig fog rengörning från början, tyvärr är de snygga klinker golven i minoritet
Ps, alla har rätt i sin uppfattning om vad som är estetiskt snyggt
Klicka här för att svara