E Effektministern skrev:
Jag har kollat olika lösningar och att ta bort alla strömbrytare och i stället gå på smarta lampor blir klart mycket bättre och billigare och mer framtidssäker lösning.
useless useless skrev:
Du skrev att man skulle ta bort alla strömbrytare. Jag förstod det som att det inte skulle finnas några fysiska lampknappar alls...
E Effektministern skrev:
rätt
Ok. Inga knappar, men man ska styra med tryckknapp? :thinking: Jag hänger inte riktigt med...


E Effektministern skrev:
Nej jag kan styra från mobilen, rösten eller tryckknapp!
 
Kör en mix av många nämnda protokoll. Shelly och Plejd har jag inte stiftat bekantskap med, kommer sannolikt inte heller vilja ens titta på Plejd då jag ställer mig starkt kritisk till att installera ett låst system från ett vinstdrivande företag i min hemma "infrastruktur". Av samma anledning använder jag inte routers eller bredbandsfördelare från ISP, köper hellre en bra produkt för egna pengar än får skräp kastat efter mig som dessutom försvårar byte av ISP.

Huvudsakliga anledningen till att jag blandat vilt är sannolikt att ingen enskild tillverkare eller protokoll är bra på allt, med åren har allt byggts ut efter eget tycke och smak.

Zigbee:
Ikea och Philips är bra på belysning, Philips HUE hub är bättre än Ikeas. Philips bra, Ikea billigt.

Zwave:
Flest lösningar när man vill vara "kreativ" i stort sett allt är möjligt, många olika tillverkare och alla har minst en riktigt bra produkt.

X10
Billigt, nästan alla billigare trådlösa produkter talar ett språk som RFXcom kan snappa upp. Loggar temp och luftfuktighet i alla rum inkl. krypgrund och garage samt vinddata från grannens väderstation.

Ja! Det finns en fördröjning när jag manuellt via app vill justera en lampa, men hela poängen för mig är att om jag behöver tända eller släcka så har hemautomationen misslyckats (det växer fram med tiden), poängen är att via närvaro eller schema aldrig behöva röra en knapp eller telefon. Det är tänt när jag ska vakna, slocknar när jag åkt hemifrån och tänds när dottern kommer hem.

För mig låter det alltså bakvänt när någon "behöver" X antal kron eller hur det nu stod i början av tråden OCH vill ha smart belysning.

Om du vill ha smart belysning kan jag rekommendera Ikeas eller Philips hub och några lampor det kostar tusenlappen att köpa ett HUE startkitt med hub 3 lampor och en dimmer/fjärr.
Prova vad du kan åstadkomma med dessa så tror jag du efter en tid inser att du inte behöver 5 kron utan en mer avancerad controller, både HUE och Trådfri funkar bra med Google home, även Apple Homekit om du är sån ( ) men jag tror det fanns några if's and but's med Apple.
 
  • Gilla
Effektministern
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Kör en mix av många nämnda protokoll. Shelly och Plejd har jag inte stiftat bekantskap med, kommer sannolikt inte heller vilja ens titta på Plejd då jag ställer mig starkt kritisk till att installera ett låst system från ett vinstdrivande företag i min hemma "infrastruktur". Av samma anledning använder jag inte routers eller bredbandsfördelare från ISP, köper hellre en bra produkt för egna pengar än får skräp kastat efter mig som dessutom försvårar byte av ISP.

Huvudsakliga anledningen till att jag blandat vilt är sannolikt att ingen enskild tillverkare eller protokoll är bra på allt, med åren har allt byggts ut efter eget tycke och smak.

Zigbee:
Ikea och Philips är bra på belysning, Philips HUE hub är bättre än Ikeas. Philips bra, Ikea billigt.

Zwave:
Flest lösningar när man vill vara "kreativ" i stort sett allt är möjligt, många olika tillverkare och alla har minst en riktigt bra produkt.

X10
Billigt, nästan alla billigare trådlösa produkter talar ett språk som RFXcom kan snappa upp. Loggar temp och luftfuktighet i alla rum inkl. krypgrund och garage samt vinddata från grannens väderstation.

Ja! Det finns en fördröjning när jag manuellt via app vill justera en lampa, men hela poängen för mig är att om jag behöver tända eller släcka så har hemautomationen misslyckats (det växer fram med tiden), poängen är att via närvaro eller schema aldrig behöva röra en knapp eller telefon. Det är tänt när jag ska vakna, slocknar när jag åkt hemifrån och tänds när dottern kommer hem.

För mig låter det alltså bakvänt när någon "behöver" X antal kron eller hur det nu stod i början av tråden OCH vill ha smart belysning.

Om du vill ha smart belysning kan jag rekommendera Ikeas eller Philips hub och några lampor det kostar tusenlappen att köpa ett HUE startkitt med hub 3 lampor och en dimmer/fjärr.
Prova vad du kan åstadkomma med dessa så tror jag du efter en tid inser att du inte behöver 5 kron utan en mer avancerad controller, både HUE och Trådfri funkar bra med Google home, även Apple Homekit om du är sån ( ) men jag tror det fanns några if's and but's med Apple.
Vi går nu mot en konvergens med https://www.connectedhomeip.com/
Detta kommer bli väldigt stort.
 
E etompau skrev:
"allt du vill ha" - har du kollat på vad frågeställaren behöver? Hur får du till en krondimmer ex med Ikeas grejor. Vad monterar du bakom en Schneider-brytare?
Tänk om, kliv ur boxen. Dimmerfunktionen sitter i lamporna. Du behöver ingen dosdimmer från Schneider. Ikea har små trådlösa kontrollers att montera på vägg eller var man föredrar. Dessutom går det att programmera för automatiskta till och från av lamporna. Ta en titt på Ikea’s trådfri program, det finns många möjligheter där.
 
  • Gilla
Effektministern
  • Laddar…
S Svanteah skrev:
Tänk om, kliv ur boxen. Dimmerfunktionen sitter i lamporna. Du behöver ingen dosdimmer från Schneider. Ikea har små trådlösa kontrollers att montera på vägg eller var man föredrar. Dessutom går det att programmera för automatiskta till och från av lamporna. Ta en titt på Ikea’s trådfri program, det finns många möjligheter där.
Mycket bra skrivit det gäller att tänka om helt, vi kommer inte ha strömbrytare som styr med 230V, det radiostyrda kommer vinna i länged för arr det är bättre och billigare. Det vi väntar på nu är en världsstandard som kommer med CHIP och att det blir volymer med "Energy Harvesting" så vi blir av med alla batterier.
 
E Effektministern skrev:
...det radiostyrda kommer vinna i länged för arr det är bättre och billigare.
Nåja, att trådlös kommunikation skulle vara bättre och därmed att föredra är nog mycket tveksamt.
 
jbr jbr skrev:
Nåja, att trådlös kommunikation skulle vara bättre och därmed att föredra är nog mycket tveksamt.
Rätt utformat är radio bättre och billigare och säkrare.
 
Hur ska det vara utformat då jämfört med en kabelanslutning?
 
E Effektministern skrev:
Rätt utformat är radio bättre och billigare och säkrare.
Jag skulle nog säga att rätt utformat är kabel/fiber betydligt bättre och säkrare.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jag skulle nog säga att rätt utformat är kabel/fiber betydligt bättre och säkrare.
Fiber till huset, men redundant med 4g/5g och elnät, i huset en kombination av Ethernet/Thread/BLE.
Meshnet med flera Border routers för att undvika "Singel point of failure"
 
R
S Svanteah skrev:
Tänk om, kliv ur boxen. Dimmerfunktionen sitter i lamporna. Du behöver ingen dosdimmer från Schneider. Ikea har små trådlösa kontrollers att montera på vägg eller var man föredrar. Dessutom går det att programmera för automatiskta till och från av lamporna. Ta en titt på Ikea’s trådfri program, det finns många möjligheter där.
Och om man som jag har sju lampor i samma armatur? Ska jag montera sju ikealampor och konfigurera dessa att tändas samtidigt eller är det smidigare att ha EN kontroller bakom knappen?

Eller om man helt enkelt inte gillar hur en Philips HUE eller Ikea trådlös ser ut (mina lampor sitter inte dolda)?
 
  • Gilla
Patmark och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Och om man som jag har sju lampor i samma armatur? Ska jag montera sju ikealampor och konfigurera dessa att tändas samtidigt eller är det smidigare att ha EN kontroller bakom knappen?

Eller om man helt enkelt inte gillar hur en Philips HUE eller Ikea trådlös ser ut (mina lampor sitter inte dolda)?
Med sju lampor i en och samma armatur är Ikea eller Hue inte den bästa lösningen om än möjlig. Beroende på hur starka dessa lampor är kan det dessutom bli svårt med en dosdimmer som klarar belastningen. Peronligen vill jag hålla mig till Apples Homekit och homekit kompatibla produkter och då är urvalet just nu något begränsat. Om man inte är som jag utan kan tänka sig annan lösning så finns det fler möjliga lösningar.
 
R
Dåså, dosdimmer kan m.a.o. vara rätt lösning och ditt tidigare inlägg kanske var onödigt raljerande?

Att du personligen vill hålla dig till Apple-kompatibla produkter är ju irrelevant för TS.
 
  • Gilla
pether
  • Laddar…
Förlåt
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
S Svanteah skrev:
Tänk om, kliv ur boxen. Dimmerfunktionen sitter i lamporna. Du behöver ingen dosdimmer från Schneider. Ikea har små trådlösa kontrollers att montera på vägg eller var man föredrar.
Håller inte alls att "smarta lampor" (dimmerfunktionen inbyggt i själva lampan) är en bra lösning för taklampor istället för dosdimmers, i alla fall inte när man börjar tittar på att byta ut alla lampor i sitt hem. Jag tycker det kan dock vara en OK lösning för fönsterlampor om de inte styrs via en strömbrytare på väggen idag.

Kanske kul i början med "smarta lampor" för de som bara vill testa på lite men varken roligt eller billigt är du har välidgt många taklampor som exempelvis flera GU10 spotlights i varje rum som styrs via en vanlig strömbrytare på väggen. Jag har exempelvis upp 20st GU10 spotlights bara köket och 10+ i flera andra rum (räknade till 75st GU10 lampor installera totalt i vårt hus).

Dessa kan du snabbt konvertera med en smart-dosdimmer (oavsett som den använder Z-Wave, Zigbee eller WiFi) för runt 400kr utan att behöva byta ut några lampor, (dock rekommenderar jag att byta ut lamporna mot bra men billiga dumma dimmbara GU10 spotlights om du har halogen GUI lampor idag).

Sant att IKEA Trådfri GU10 numera bara kostar runt 50kr styck men blir lätt både dyrt och rörigt när man måste gruppera och hantera alla enskilda lampor individuellt istället för att bara ha en enda smart-dosdimmer för att styra 20+ GU10 lampor i ett och samma rum.

Idag finns det en begränsning på 10 lampor till varje IKEA Trådfri fjärrkontroller och en begränsning på totalt 100 enheter per IKEA Trådfri Gateway. Philips Hue Bridge stöder bara 50 enheter per brygga.

Med "WiFi" (IPv4 enheter) stöds bara 255 enheter per subnät vilket inte är ett problem för avancerade användare med dyrare nätverksutrustning som kan lägga till fler VLAN och subnät, men enkare WiFi-routers stöder oftast varken flera VLAN eller fler subnät.

Z-Wave Plus (Z-Wave v1 / 500 series) stöder 255 enheter per controller/gateway/bridge och nyare Z-Wave Plus v2 (Z-Wave 700 series) stöder mångfald mycket mera enheter per controller/gateway/bridge.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.