Claes Sörmland
P phälle skrev:
Om jag förstod TS rätt så har det redan beslutats om uttaxering vid styrelsemöte där "Krånglis" inte deltog? Att ta ett sådant ärende till KFM kan blir besvärligt om grunden för fordran är osäker. TS frågade om det kunde bli kostnader. Om det inte finns fog för fordran riskerar man indrivningskostnader. Om det måste göras en ny förrättning blir det kostnader, osäkert hur mycket. Vad händer om man bara struntar i "Gnällis" och fördelar kostnaderna på övriga 4. Vad blir enklast, billigast och bäst för sämjan?
Men de har väl inga andelstal för sin nygamla gemensamhetsanläggning så någon fordran kan det väl inte bli tal om? Men visst kan några grannar bestämma sig för att lägga sina egna pengar på en väg som är en gemensamhetsanläggning för deras fastigheter men utan andelstal.
 
Varför inte logga in på "Min fastighet" hos LM och se efter om samfälligheten finns registrerad på fastigheten och vilka övriga fastighetet som ingår.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men de har väl inga andelstal för sin nygamla gemensamhetsanläggning så någon fordran kan det väl inte bli tal om? Men visst kan några grannar bestämma sig för att lägga sina egna pengar på en väg som är en gemensamhetsanläggning för deras fastigheter men utan andelstal.
Jag gör samma bedömning gällande möjligheten att driva in den beslutade uttaxeringen.

I inledningen berättade TS att hittills hade man skött vägunderhållet genom att var och en har återställt vägen efter att man kört ut skog. Det verkar ha fungerat i över 50 år och kan också vara ett alternativ? De tre fritidsboende kanske kan komma överens sinsemellan hur de skall sköta bostadsdelen?

Att kombinera skog och bostad är ett bekymmer. Bostäder har ganska jämn vägbelastning medans skogsfastigheter har momentant mycket hög belastning vid gallring, avverkning men annars nästan ingen belastning alls. Behov av vinterväghållning finns enbart vid avverkning.
 
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men de har väl inga andelstal för sin nygamla gemensamhetsanläggning så någon fordran kan det väl inte bli tal om? Men visst kan några grannar bestämma sig för att lägga sina egna pengar på en väg som är en gemensamhetsanläggning för deras fastigheter men utan andelstal.
Tror inte KF har koll på de så det skulle väl bara bli problem om någon informera dom om det, eller?
 
P
N Nils ST skrev:
Tror inte KF har koll på de så det skulle väl bara bli problem om någon informera dom om det, eller?
Och vad är det som får dig att tro att den krånglige fastighetsägaren inte skulle upplysa om det? Det är ju till hen KFM kommer att ställa sin fordran. Nu börjar du spåra ur, att i ond tro försöka förmå KFM att driva in en fordran kan aldrig vara en lösning.

KF förresten, är inte det Kooperativa Förbundet? Handla på Konsum!!!
 
  • Gilla
  • Haha
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo i talspråk är det detta jag menar. Men det finns ingen "ombilda" i anläggningslagen, det heter "ny förättning". När gemensamhetsanläggningen har fått/får andelstal så går det ju också att ordna med en samfällighetsförening om man vill ha den förvaltningsformen. Det kan ju vara praktiskt om det är knepigt att komma överens vilket verkar vara fallet här.
Nja, det finns inte ombilda i AL men det finns ju ompröva som borde vara rätt benämning här. Det är ju även de 35 paragrafen hanterar och inte en ny förrättning.
 
N
P phälle skrev:
Och vad är det som får dig att tro att den krånglige fastighetsägaren inte skulle upplysa om det? Det är ju till hen KFM kommer att ställa sin fordran. Nu börjar du spåra ur, att i ond tro försöka förmå KFM att driva in en fordran kan aldrig vara en lösning.

KF förresten, är inte det Kooperativa Förbundet? Handla på Konsum!!!
Ond tro skulle jag inte kalla det utan snarare oklart rättsläge, har fortfarande inte sett någon något exempel på när det uppstått problem. Men jag är öppen för förslag.
Han upplyser säkert om det om han vet om det, annars blir det svårt.

Kan det säkert vara, vill du jag ska skriva KFM så gör jag det. Men då får du sluta skriva VSFF förutom när det gäller just en vägsamfällighetsförening.
 
P
N Nils ST skrev:
Nja, det finns inte ombilda i AL men det finns ju ompröva som borde vara rätt benämning här. Det är ju även de 35 paragrafen hanterar och inte en ny förrättning.
Kul med sådana som vet?
 
P
N Nils ST skrev:
Ond tro skulle jag inte kalla det utan snarare oklart rättsläge, har fortfarande inte sett någon något exempel på när det uppstått problem. Men jag är öppen för förslag.
Han upplyser säkert om det om han vet om det, annars blir det svårt.

Kan det säkert vara, vill du jag ska skriva KFM så gör jag det. Men då får du sluta skriva VSFF förutom när det gäller just en vägsamfällighetsförening.
TS har blivit informerad om rättsläget och känner till att det inte finns grund för fordran. Han får rekommendationen från en vän att trots det försöka driva igenom fordran i hopp om att KFM inte skall upptäcka att det saknas grund för fordran. Då är det svårt att inte få det till ond tro.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
Nja, det finns inte ombilda i AL men det finns ju ompröva som borde vara rätt benämning här. Det är ju även de 35 paragrafen hanterar och inte en ny förrättning.
Nja igen. Det är ju ordagrant vid en "ny förrättning" som något "prövas" eller "omprövas" enligt 35 §. Ny förrättning är ju synonymt med den offentliga handlingen som utförs i tjänsten och resulterar i ett beslut från Lantmäteriets sida. Intet mer och inte mindre.
 
  • Gilla
Nils Terminus och 1 till
  • Laddar…
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja igen. Det är ju ordagrant vid en "ny förrättning" som något "prövas" eller "omprövas" enligt 35 §. Ny förrättning är ju synonymt med den offentliga handlingen som utförs i tjänsten och resulterar i ett beslut från Lantmäteriets sida. Intet mer och inte mindre.
Ja de stämmer ju såklart också!
 
N
P phälle skrev:
TS har blivit informerad om rättsläget och känner till att det inte finns grund för fordran. Han får rekommendationen från en vän att trots det försöka driva igenom fordran i hopp om att KFM inte skall upptäcka att det saknas grund för fordran. Då är det svårt att inte få det till ond tro.
Fortfarande inget exempel eller rättsfall?
 
P
N Nils ST skrev:
Fortfarande inget exempel eller rättsfall?
På vad? Försök till bedrägeri?
 
Men snälla!
Istället för att "tjöta" så är det ju bara att ringa REV och fråga.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P phälle skrev:
Om jag förstod TS rätt så har det redan beslutats om uttaxering vid styrelsemöte där "Krånglis" inte deltog?
Stämmer inte, det var ett extra sammanträde för hela föreningen, inte bara styrelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.