34 874 läst ·
44 svar
35k läst
44 svar
Vägguttag med 240V och USB?
Så, vad är bäst att göra? En vanlig laddare till iPhone blir ju väldigt varm när den laddar.Nyfniken skrev:
Min tanke var att ett separat uttag med USB skulle vara bättre ur det hänseendet.
Medlem
· Blekinge
· 12 298 inlägg
Bättre om laddelektroniken blir varm utanför uttag istället för inne i dosan. Jag röstar mot inbyggd USB.
Bäst är att ta ur laddaren ur vägguttaget. Ska du tvunget ha den inbyggd i väggen så får du väl sätta en knapp bredvid då så du kan bryta strömmen till uttaget. Kanske säkrast med en brytare med timer då.torbeno skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vad är problemet att ha USB trafon i uttaget?? Piratladdarna är så slöa att ladda med, använder alltid iPad laddaren till IPhone 7 plus, samt alla andra i iPhone i huset..betydligt snabbare än telefonladdaren.
Bara en utseendegrej för min del.H Husqvarna220Ac skrev:
Vi skall en dedikerad laddplats vid skrivbordet och då ville jag skapa en plats där man alltid vet att laddmöjlghet finns. I dagsläget har laddarna en tendens att flytta på sig.
Nu är det ingen lösning i det här fallet, men om det finns ett behov USB-uttag för laddning på flera platser i huset skulle man ju kunna tänka sig en centralt placerad trafo i huset av bra kvalitet och en skyddad installation. Därifrån skulle den försörja flera uttag via ledningsdragning på samma sätt som till ordinarie eluttag.
Min fråga är om den i så fall skulle få dras i samma rör som lågspänd el i huset, eller krävs separata rör?
Min fråga är om den i så fall skulle få dras i samma rör som lågspänd el i huset, eller krävs separata rör?
Så vitt jag vet får se det, om ledarna är omgivna av isolering minst för den högsta spänningen i röret. Du skulle kunna dra 5v i fk i röret t ex. Vid dosor mm måste man säkerställa att de avisolerade ändarna på ett tillförlitligt vis är avskiljda från enkelisolerade ledare. Det används för signalering, ibland för 12V till spottar mm.
I det här fallet stupar det mer på spänningsfallet. Vid 5V måste man välja grova ledare.
I det här fallet stupar det mer på spänningsfallet. Vid 5V måste man välja grova ledare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 884 inlägg
Det finns nog ingen koppling alls mellan USB och om uttaget är jordat eller ojordat. Alla uttag ska ju idag vara jordade så marknaden för ojordade uttag bör vara liten.
Det finns fortfarande kvar väldigt många ojordade installationer i landet och där kan man ju då inte byta ut uttagen mot ett jordat med USB (utan att komplettera hela rummet med jord). Så en del av marknaden faller säkert bort därför. Men det är nog inte därför intresset är svalt (om det nu är det). Snarare beror det på att de flesta är nöjda med att plugga in den vanliga laddaren i ett uttag och inte har reflekterat över att det finns ett alternativ.
Att ha ett usb uttag i väggen känns rätt menlöst.
Nån som försöker casha in helt enkelt.
En bekant har en inbyggd laddare på detta sätt. Dock så öaddar det långsammare i dennes fall än när den använder laddaren som följde med mobilen i det vanliga jacket
Edit: han skicka innan jag.skrev färdigt
Nån som försöker casha in helt enkelt.
En bekant har en inbyggd laddare på detta sätt. Dock så öaddar det långsammare i dennes fall än när den använder laddaren som följde med mobilen i det vanliga jacket
Edit: han skicka innan jag.skrev färdigt
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Håller med ovanstående, har man trångt med uttag, så köper man en ”splitter” så att laddaren ryms, eller sätter laddaren på annat ställe, i allafall IPhone laddar snabbast med orginalladdaren, då tillåts full laddningsström, eller än bättre med iPadladdaren.
Klicka här för att svara