Hade en elektriker hos mig idag som installerade en ny kontakt med inbyggt usb a och usb c uttag.
Men varför tar det ca 1.5 Tim att ladda mobilen i usb a uttaget och 6.5 Tim i usb c? Borde väl vara tvärt om ?usb c är ju nyare o snabbare .
Men varför tar det ca 1.5 Tim att ladda mobilen i usb a uttaget och 6.5 Tim i usb c? Borde väl vara tvärt om ?usb c är ju nyare o snabbare .
Har du läst instruktioner?R RichiB skrev:
Jag måste säga att jag inte vet.
Men har din enhet stöd för att ladda med Usb 3.1?
Laddar du i bägge enheterna samtidigt?
Blir det inte ganska varmt i uttaget när du fläskar på med 5A USB och 16A i uttaget?
Motfråga.
Här är vilka lurar som klarar snabbladdning: https://www.teknikdelar.se/nice-to-know/guide/snabbladdare
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Använde du samma sladd och samma mobil för detta jämförande test?
Uttaget borde kunna ge samma ström för både USB-A och USB-C, men sladden är en begränsning har jag erfarit. Det kan skilja stort i laddström mellan olika sladdar.
Uttaget borde kunna ge samma ström för både USB-A och USB-C, men sladden är en begränsning har jag erfarit. Det kan skilja stort i laddström mellan olika sladdar.
Såhär ligger det till .
Använder Samsung Note 10 plus.
Använder en usb c till usb c kabel från min frus Samsung .
Sätter jag kabeln i uttaget o mobilen så tar det ca 6tim att ladda fullt . Sätter jag samma sladd i telefonen och frugans original kloss och sedan i väggen i samma uttag så tar det under 1tim att ladda fullt . Tar jag sedan en annan kabel av god kvalitet usb a till c o sätter i telefon och och usb a uttaget i väggen så tar det ca 6tim igen . Med samma kabel i min original kloss tar det ca 1.5tim .
Har provat flera olika kablar av båda varianter men får samma resultat . Dvs kabeln klarar den höga hastigheten men inte usb c uttaget .
Sätter jag kabeln i uttaget o mobilen så tar det ca 6tim att ladda fullt . Sätter jag samma sladd i telefonen och frugans original kloss och sedan i väggen i samma uttag så tar det under 1tim att ladda fullt . Tar jag sedan en annan kabel av god kvalitet usb a till c o sätter i telefon och och usb a uttaget i väggen så tar det ca 6tim igen . Med samma kabel i min original kloss tar det ca 1.5tim .
Har provat flera olika kablar av båda varianter men får samma resultat . Dvs kabeln klarar den höga hastigheten men inte usb c uttaget .
Det var någon annan som också hade köpt vägguttag med USB-c här på forumet men egentligen rekommenderas väl originalladdare då man snabbladdar. Tionde Noten + använder Apaptive rapid charge teknik från Samsung som ska klara 45W genom att 10V*4,5A medan standard USB kör med 15V*3A så där frågar jag mig om din elektriker installerat rätt sort, eller om det ens finns. Den behöver supporta USB Power Delivery 3.0 Programmable Power Supply och klara 4,5A sen kan det vara att en kabel klassad 5A inte räcker i detta fall utan du behöver gå upp ett snäpp.Demmpa skrev:
Här finns lite mer i ämnet: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/mobilt/mobilen-och-surfplattan/snabbladdning
Redigerat:
Kvalitet eller inte, pratar de inte samma kinesiska så får du nog leta noggrant om det finns någon tredjehandspart som supportar det annars är du nog fast med alternativet att köpa en orginalsnabbladdare eller en enhet med någon mer vanlig variant av snabbladdning, här var en ok artikel i ämnet:R RichiB skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Lite otydligt men jag tolkar det som att båda USB-uttagen i ditt nya vägguttag ger samma laddström?R RichiB skrev:Såhär ligger det till .
Då är allt i sin ordning, utan det är en fråga om vad det är för laddare du köpt. Troligen hänger inte Schneider med i utvecklingen.
Till saken hör troligen att din "original kloss" är en snabbladdare.
Kjell hade en USB-multimeter som visar spänning och ström som jag funnit användbart. Den finns dock inte kvar i sortimentet, men finns kanske i andra butiker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Detta Schneider uttag med USB klarar 5V2,4A på USB A & 5V3A på USB C
https://www.se.com/se/sv/product/WD...jordat,-med-usb-laddning,-3a,-typ-a-+-c,-vit/
https://www.se.com/se/sv/product/WD...jordat,-med-usb-laddning,-3a,-typ-a-+-c,-vit/
Plattan?E El-Löken66 skrev:
Altså jag behöver ingen super duper snabb laddning . MEd usb a uttaget laddar jag mobilen på ca 1.5tim . Det är precis lagom för mig
Ditt nya vägguttag stödjer inte Quick Charge (upp till 25W för version tre av standarden), så enkelt är det. Den kör samma låga utspänning oavsett vilket kontakt du använder (USB C är egentligen bara namnet på anslutningskontakt, det viktiga är vad som ligger bakom den)
absolut men jag bryr mig inte om quick charge ;-) Jag vill bara ha minst samma hastighet på usb a och c. Om det är samma spänning på båda usb så borde det inte skilja flera timmar i laddtid?MrJay skrev: