17 517 läst ·
222 svar
18k läst
222 svar
Vägguttag 16A ??
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Jag har för mig att TS fråga var om det var rimligt av elektrikern att på eget bevåg säkra ner en korrekt utförd installation?
Varför man vill ha 16A i ett visst rum är irrelevant enligt min mening.
TS har haft den konstruktionen, och någon har betalat för det, så varför genomföra en förändring som inte tillför någonting?
Varför man vill ha 16A i ett visst rum är irrelevant enligt min mening.
TS har haft den konstruktionen, och någon har betalat för det, så varför genomföra en förändring som inte tillför någonting?
Nu ansåg ju elektrikern att 10A gav en säkrare anläggning. Elektrikern tyckte väl det var ett beslut han kunde ta för att skapa en säker anläggning.
Jag är lite försiktigt på elektrikers sida i frågan, men tycker han brustit i kommunikationen.
Nyttjar man 16A i vardagsrummet så kan det innebära ett riskbruk (f-n vet hur telefonen kunde föreslå det ordet, men låt gå).
Vill man ha elgrill och infravärmare på altanen fixar han säkert gärna lämpliga uttag till dessa prylar, så man slipper hårt belastade grendosor och sladdar från sovrum och vardagsrum.
Räcker inte 10A uttaget sätter man väl upp ett 10A uttag till på en annan grupp.
Jag har 2 grupper @ 10A i sovrummet, så totalt 20A.
Jag är lite försiktigt på elektrikers sida i frågan, men tycker han brustit i kommunikationen.
Nyttjar man 16A i vardagsrummet så kan det innebära ett riskbruk (f-n vet hur telefonen kunde föreslå det ordet, men låt gå).
Vill man ha elgrill och infravärmare på altanen fixar han säkert gärna lämpliga uttag till dessa prylar, så man slipper hårt belastade grendosor och sladdar från sovrum och vardagsrum.
Räcker inte 10A uttaget sätter man väl upp ett 10A uttag till på en annan grupp.
Jag har 2 grupper @ 10A i sovrummet, så totalt 20A.
Och jag anser tvärtom att elektrikern inte på eget bevåg ska ge sig på att ändra en korrekt installation och dessutom antagligen ta betalt för det.blackarrow skrev:
Eller så gör man som det var hos TS. Det var utifrån vad som framgår en helt korrekt installation om än något ovanlig.blackarrow skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Du har rätt! Detta grenuttag jag hade hemma är klassat för 3500 W. Det är mindre än 16 A. Där duger inte en 16 A säkringjarlh skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vill jag gärna se exempel på (förutom mitt eget då).Mikael_L skrev:
SS 428 08 34 som bygger på (godkänner eller överrider) SS-IEC 60884-1 och 60884-2-7.Mikael_L skrev:
60884-1 medger märkströmmar för grendosor på allt mellan 2.5 - 32 A medan SS 428 08 34 överrider detta och endast tillåter 2.5 och 16 A - ingenting däremellan.
Ja de ska speca detta. Jag vet dock inte om det finns ett formellt krav någonstans på vad butiker ska speca.R roli skrev:Denna var tydligen ok, men det borde även stå i texten om grendosan kan jag tycka. Vem sitter och förstorar bilder för att se vad den klarar för effekt....
De har kanske blivit mycket bättre på att ha "godkända" grendosor till försäljning i butikerna. Tycker mig ha sett en del som har haft 0,75mm² i kabeln men det var ett tag sedan.
Men samtidigt, passar stickproppen så kommer grenuttaget att användas av folk, även i gruppledningar avsäkrade 16 A. Det finns ingen, inte ens jag, som granskar märkningen eller läser en spec i förväg för ett vanligt grenuttag.
Mer avancerade grenuttag, t.ex master-slave etc kan ha en säkring inbyggd om det inte klarar 16 A.
Du har hamnat i fel forumdel igen. Här visar vi varandra sedvanlig hövlighet och bidrar med en viss insikt i ämnet som behandlas. De som inte behärskar ämnet brukar läsa och lära sig av trådarna...AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Ta det med Herr Dunning han som angriper mig inte tvärt om.Bo.Siltberg skrev:
Du har rätt! Detta grenuttag jag hade hemma är klassat för 3500 W. Det är mindre än 16 A. Där duger inte en 16 A säkring
[bild]
Det vill jag gärna se exempel på (förutom mitt eget då).
SS 428 08 34 som bygger på (godkänner eller överrider) SS-IEC 60884-1 och 60884-2-7.
60884-1 medger märkströmmar för grendosor på allt mellan 2-5 - 32 A medan SS 428 08 34 överrider detta och endast tillåter 2.5 och 16 A - ingenting däremellan.
Ja de ska speca detta. Jag vet dock inte om det finns ett formellt krav någonstans på vad butiker ska speca.
Men samtidigt, passar stickproppen så kommer grenuttaget att användas av folk, även i gruppledningar avsäkrade 16 A. Det finns ingen, inte ens jag, som granskar märkningen eller läser en spec i förväg.
Du har hamnat i fel forumdel igen. Här visar vi varandra sedvanlig hövlighet och bidrar med en viss insikt i ämnet som behandlas. De som inte behärskar ämnet brukar läsa och lära sig av trådarna...
En dator drar inte över 10A continues. Någon som hävdar det har fel. Jag har aldrig sagt något om att inrush current inte drar mer än 10A
Edit: persondator, annars kommer väl någon autist och nämner AI kluster eller dylikt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Jag högg ett från under TV-bänken.Bo.Siltberg skrev:
Logga in
Skapa konto
Sladden är märkt 3g1,0
Men, jag måste tiilstå att grendosan faktiskt är märkt max 2500W
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Uppland
· 2 545 inlägg
Sådana felfall är så sällsynta att man bortser från dem i reglerna. Det är samma sak i den fasta installationen. Säkringen innan kabeln behöver bara skydda kabeln mot kortslutning och jordfel, inte mot överlast förutsatt att det finns överlastskydd nedströms eller om det är en fast ansluten utrustning som inte kan dra mer ström än kabeln är dimensionerad för.blackarrow skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Men herregud. Det är väl helt OK att köra 2,5mm2 i hela huset om man vill. Det ska väl du skita i. Det är overkill men helt Ok ändå. Sen får du tycka vad du vill, det är helt OK att ha fel också...AndersMalmgren skrev:
Hade det varit ett allmänt problem så hade vi hört om detta på alla PC siter.
Jag har ägt FSP, Super flower och seasonic agg. Senare 20 åren enbart seasonic och aldrig haft problemet.
Kanske jag fått flippa dvärgbrytare en extra gång någon gång för den trippar direkt. Men absolut aldrig några problem vid normal drift.
Det är trams att man ska köra 16A och 2.5mm2 i hela huset pga inrush current. Trams
Medlem
· Uppland
· 2 545 inlägg