AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det addar upp, en dosa som matar några uttag och en lampa så är det trångt få in en Shelly puck redan med 1.5mm2
Det finns alltid tusen anledningar till att inte göra något

G GoGetLost skrev:
Det finns alltid tusen anledningar till att inte göra något
Jo men varför göra något om man inte ha behovet. Du drar väl inte fiber istället för ethernet bara för att?

Jo men varför göra något om man inte ha behovet. Du drar väl inte fiber istället för ethernet bara för att?
Jag gör det kunden har beställt 😜

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
B16 på 2.5 mm2 är säkrare än C10 på 1.5 mm2. Räkna på utlösningsvillkoret så ser ni.

H hempularen skrev:
Och varför vill man ha 16A till allmänuttag, vad är dte som skall rivas?
tommib tommib skrev:
Ja, vad är syftet med att ha uttagen avsäkrade 16A?
useless useless skrev:
Vilka prylar i sovrummet behöver 16A?
Även jag är nyfiken.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka prylar i sovrummet behöver 16A?
Portabel AC 8A + en stationär dator i samma säkring?

S sjoelund skrev:
Portabel AC 8A + en stationär dator i samma säkring?
De flesta portabla AC ligger på 3 till 4A och inte många datorer som drar mer än någon A nominellt. Jag har ett 1500W titanium agg i min burk men inte ens med mitt grafikkort så drar datorn mer än kanske 4A vid gaming. Max

De flesta portabla AC ligger på 3 till 4A och inte många datorer som drar mer än någon A nominellt.
Jag hade problemet att datorn ibland drar en 10A säkring ensam efter strömavbrott (byte till dyrare märke på nätaggregat hjälpte då den hade mjukare start).

Och ja, de flesta portabla AC drar mindre, men det finns större och de drar ju ström i spikar (likt en dator) - om båda drar igång samtidigt kan du vilja ha en större säkring.

S sjoelund skrev:
Jag hade problemet att datorn ibland drar en 10A säkring ensam efter strömavbrott (byte till dyrare märke på nätaggregat hjälpte då den hade mjukare start).

Och ja, de flesta portabla AC drar mindre, men det finns större och de drar ju ström i spikar (likt en dator) - om båda drar igång samtidigt kan du vilja ha en större säkring.
Måste varit fel på ditt nätagg då. Inte ens en 5090 ihop med den fetaste Ryzen CPUn drar 10A.

Men hyffsat edgecase och inte anledning dra 2.5mm2 i hela bostaden om du frågar mig

Måste varit fel på ditt nätagg då. Inte ens en 5090 ihop med den fetaste Ryzen CPUn drar 10A.

Men hyffsat edgecase och inte anledning dra 2.5mm2 i hela bostaden om du frågar mig
Dags för dig att slå upp "inrusningsström" ;)

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Dags för dig att slå upp "inrusningsström" ;)
Från kompressorn ja. Inte datorn.

Från kompressorn ja. Inte datorn.
Gäller även switchade nätdelar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gäller även switchade nätdelar.
Nej har du 10A strömspikar från ett switchar nättag så är det fel på nätagget

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jasså?
Varför är det fel på nätagget?

EDIT: Fun fact, ett SilverStone Strider Titanium ST1500-TI har 76A i inrusningsström:
[länk]

Ett Corsair SF1000 Platinum ligger på 70A:
[länk]
Det krävs extremt noggran utrustning för att ens kunna mäta dessa korta spikar och inget som en säkring inte klarar. Jag pratar om en 10A spik som är så långvarig att en 10A säkring skulle trigga. Då är det fel på nätagget.

Det där är budget agg, seasonic är enda märket man ska köpa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.