Kan själv!
· Trelleborg
· 19 738 inlägg
Då är nästa ord att slå upp "utlösningskaraktäristik".AndersMalmgren skrev:
Jag tittade faktiskt på detta klipp innan idag:
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Min seasonic har en inrusningspik på 17A med din logik skulle även 16A utlösa. Men så korta spikar gör inte det. Krävs som sagt labb utrustning för att mäta det.13th Marine skrev:
Min agilent som samplar 50 000 gånger per sekund kan mäta det
Edit: kraftigt OT men ändå intressant ämne
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 738 inlägg
Vad menar du min logik är?AndersMalmgren skrev:
Hur kort är strömspiken?
EDIT:
Tittar du på 115V-siffrorna?
Exempelvis Seasonic Prime Noctua Edition TX-1600 ligger på 34A
https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2521/
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Varför stirrar alla sig blinda på att all effekt tas ut från samma uttag? Vi pratar 16A säkring som mycket väl ha 5-6 uttag i ett äldre hus. Detta vet vi inget om vad jag kan se.
Skit elektriker som inte skulle få mer jobb hos mig som har fel argument och bara bygger om anläggningen utan att säga nått.
Hade han börjat med att påpeka och med bra argument och verkligen lyssnat på svaret hade det varit helt annorlunda.
Och lite OT ang höga startströmmar så har vi ett flertalet gånger fått problem efter strömavbrott att säkrningar går då lite för många skärmar och dockningsstationer ska försöka starta upp på samma gång. Inte ett troligt senario i hemmiljö men vad vet vi att TS har inkopplat?
Skit elektriker som inte skulle få mer jobb hos mig som har fel argument och bara bygger om anläggningen utan att säga nått.
Hade han börjat med att påpeka och med bra argument och verkligen lyssnat på svaret hade det varit helt annorlunda.
Och lite OT ang höga startströmmar så har vi ett flertalet gånger fått problem efter strömavbrott att säkrningar går då lite för många skärmar och dockningsstationer ska försöka starta upp på samma gång. Inte ett troligt senario i hemmiljö men vad vet vi att TS har inkopplat?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 738 inlägg
Inrusningsström kan definitivt vara ett problem, trots att de är korta.AndersMalmgren skrev:
Men då håller du med om att nätaggregat visst kan ha strömspikar på över 10A?
Om du hade kollat på klippet så hade du kunnat notera att exempelvis en 10A dvärgbrytare med B-karaktäristik ska bryta 70A efter 10ms.
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Absolut. Men inget som är relevant för 16 vs 10A diskussionen. Då båda säkringarna inte kommer reagera på dessa korta spikar13th Marine skrev:
inrusning spiken är absolut max 3 ms
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 738 inlägg
16A tål en 60% högre spik än en 10A, och kan vara skillnaden mellan att säkringen löser eller ej.AndersMalmgren skrev:
Källa på det?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 738 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 738 inlägg
Har jag påstått att det är ett stort problem?AndersMalmgren skrev:
Jag har mest ifrågasatt dina tvärsäkra påståenden.
Det är troligtvis inte ett vanligt problem, men det är inte samma som att det inte händer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Om det händer är det för att det är fel på nätagget ingen anledning för att dra 2.5mm2 kabel i hela jävla huset 😆13th Marine skrev:
Klicka här för att svara