27 587 läst ·
268 svar
28k läst
268 svar
Vägguttag 16A ??
Medlem
· Uppland
· 2 551 inlägg
Det är sant. Fler länder drar dock 2.5 mm2, t.ex. Frankrike med samma typ av uttag som vi.AndersMalmgren skrev:
Säkringen i stickproppen som britterna har verkar fiffig tills att man faktiskt läser specen och upptäcker att "13A säkringen" egentligen är en 20A säkring som man märkt ner för att stickproppen inte ska bli varm. Den fungerar i praktiken bara som kortslutningsskydd. Kravet är att den löser ut vid 1.9 ggr märkströmmen efter 30 minuter.
Edit: Jag mindes fel. Den motsvarar närmast en 16A diazedsäkring.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 301 inlägg
Jag röstar för 3f-16A uttag i alla rum på 1,7m höjd. Så man kan starta en vanlig dator utan att riskera att säkringen löser. 😉
Nej, Frankrike har inte samma typ av eluttag som vi när det gäller jordade uttag. De har typ E uttag medans vi kör med typ F.H HenrikHuslöse skrev:Det är sant. Fler länder drar dock 2.5 mm2, t.ex. Frankrike med samma typ av uttag som vi.
Säkringen i stickproppen som britterna har verkar fiffig tills att man faktiskt läser specen och upptäcker att "13A säkringen" egentligen är en 20A säkring som man märkt ner för att stickproppen inte ska bli varm. Den fungerar i praktiken bara som kortslutningsskydd. Kravet är att den löser ut vid 1.9 ggr märkströmmen efter 30 minuter.
Edit: Jag mindes fel. Den motsvarar närmast en 16A diazedsäkring.
Medlem
· Uppland
· 2 551 inlägg
De är identiska om du ser till ingreppen på de strömförande stiften. Jämför toleranserna på stift och hål i de olika nationella standarderna. Jordstiftet skiljer förvisso, men det påverkar inte hur mycket ström uttaget klarar.R roli skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 252 inlägg
Nja, jag skulle nog vilja påstå att de franska har en fördel i att de har (möjlighet till) säkerställd polaritet. Det har inte Schuko. I övrigt är de lika.H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 551 inlägg
Medlem
· Uppland
· 2 551 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Effekt är intressant. Det är som min 250W elcykel som i uppförsbacke förbrukar uppåt 800W 
https://www.sfanytime.com/sv/movie/hundraaringen-som-klev-ut-genom-fonstret-och-forsvannlars_stefan_axelsson skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 551 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg