AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Brittisk ringsystem var en nödlösning pga kopparbrist efter ww2. Finns egentligen inga andra fördelar, och risken för brand är större vid kabelbrott eller glapp
Det är sant. Fler länder drar dock 2.5 mm2, t.ex. Frankrike med samma typ av uttag som vi.

Säkringen i stickproppen som britterna har verkar fiffig tills att man faktiskt läser specen och upptäcker att "13A säkringen" egentligen är en 20A säkring som man märkt ner för att stickproppen inte ska bli varm. Den fungerar i praktiken bara som kortslutningsskydd. Kravet är att den löser ut vid 1.9 ggr märkströmmen efter 30 minuter.

Edit: Jag mindes fel. Den motsvarar närmast en 16A diazedsäkring.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag röstar för 3f-16A uttag i alla rum på 1,7m höjd. Så man kan starta en vanlig dator utan att riskera att säkringen löser. 😉

H HenrikHuslöse skrev:
Det är sant. Fler länder drar dock 2.5 mm2, t.ex. Frankrike med samma typ av uttag som vi.

Säkringen i stickproppen som britterna har verkar fiffig tills att man faktiskt läser specen och upptäcker att "13A säkringen" egentligen är en 20A säkring som man märkt ner för att stickproppen inte ska bli varm. Den fungerar i praktiken bara som kortslutningsskydd. Kravet är att den löser ut vid 1.9 ggr märkströmmen efter 30 minuter.

Edit: Jag mindes fel. Den motsvarar närmast en 16A diazedsäkring.
Nej, Frankrike har inte samma typ av eluttag som vi när det gäller jordade uttag. De har typ E uttag medans vi kör med typ F.

R roli skrev:
Nej, Frankrike har inte samma typ av eluttag som vi när det gäller jordade uttag. De har typ E uttag medans vi kör med typ F.
De är identiska om du ser till ingreppen på de strömförande stiften. Jämför toleranserna på stift och hål i de olika nationella standarderna. Jordstiftet skiljer förvisso, men det påverkar inte hur mycket ström uttaget klarar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var väl Allan Karlsson som kläckte idén till själva grundprincipen?
Om du har referens så är jag alltid intresserad.

tommib
H HenrikHuslöse skrev:
De är identiska om du ser till ingreppen på de strömförande stiften. Jämför toleranserna på stift och hål i de olika nationella standarderna. Jordstiftet skiljer förvisso, men det påverkar inte hur mycket ström uttaget klarar.
Nja, jag skulle nog vilja påstå att de franska har en fördel i att de har (möjlighet till) säkerställd polaritet. Det har inte Schuko. I övrigt är de lika.

O OMLAJA skrev:
Man kan ju stå och stryka i vardagsrummet och konsumera ~2500 W. Då blir det väl inte så mycket kvar till annat om man har 10A.
TEFAL ULTIMATE PURE FV9845 3200 W

D Dilato skrev:
TEFAL ULTIMATE PURE FV9845 3200 W
Intermittent last. Uppvärmningen av kabeln kan beräknas utifrån kvadratroten ur del av tiden som lasten är på. Om S = 50% motsvarar den termiska belastningen 71% av maxströmmen.

Det länkade strykjärnet kommer fungera med 10A säkring.

Tycker ändå att det mest intressanta var att en fråga om ett byte från 16A till 10A gav oss både utländska konfigurationer och även atombomben - ett forum när det lever! 👌

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det länkade strykjärnet kommer fungera med 10A säkring.
Att det fungerar betyder inte att det är en korrekt användning av elanläggningen.

Alfredo Alfredo skrev:
Att det fungerar betyder inte att det är en korrekt användning av elanläggningen.
Det är vedertaget att räkna om intermittenta laster. Titta på en svets till exempel. Det är inte möjligt att tillsätta 3kW effekt till ett strykjärn kontinuerligt utan att det smälter.

Effekt är intressant. Det är som min 250W elcykel som i uppförsbacke förbrukar uppåt 800W :)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Effekt är intressant. Det är som min 250W elcykel som i uppförsbacke förbrukar uppåt 800W :)
Det är 250W i kontinuerlig effekt enligt EU-direktivet. Elcykeln får ha mycket högre effekt momentant.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är 250W i kontinuerlig effekt enligt EU-direktivet. Elcykeln får ha mycket högre effekt momentant.
I know, men räknas verkligen hela Tranebergsbron som momentan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.