27 587 läst ·
268 svar
28k läst
268 svar
Vägguttag 16A ??
Självbyggare
· Stockholm
· 10 301 inlägg
Jag har bara skummat igenom det där. Den delen finns med i fördjupningen i t ex Handbok 421. Elinstallationsreglerna tar ju bara hänsyn till konstant belastning av en ledare, dvs sämsta förhållandet. Och det är ju klokt. Klarar man det klarar man alla förekommande fall, inkl intermittent last men det är ju faktiskt sällan en ledare blir konstant belastad av sin märkström hela tiden så kan man räkna på intermittent last är det ju inget fel med det.H HenrikHuslöse skrev:
Däremot är jag lite tveksam till om det uppfyller 433 i standarden som säger att konstruktionsströmmen Ib alltid ska vara mindre eller lika med skyddets märkström In. Den kommer nog att vara högre där i och med att aktiv effekt på strykjärnet var specad till över 2,3 kW.
Däremot kan ledaren säkert dimensioneras efter intermittent last om man har den informationen och kunskapen. Det säger jag ingenting om.
Från 4 i Hb421: Med konstruktionsström avses den ström som bestämts som högsta normalt förekommande driftström och som används för dimensionering av strömkretsens ledare.
Nu var detta bara ett uttag för allmänbruk hur som helst som jag förstod det och inte en separat grupp med uttag gjort för strykjärn. Och ett sådant ska man kunna använda som vanligt utan att fara eller skada ska uppstå.
Redigerat:
Så fort vi blandar in uttag och särskilt det som beskrivs av TS kan vi direkt glömma ev spetsfundigheter. Det kan knappast ens användas vid det typiska fallet med "känd last" och fast anslutning där säkringens skydd mot överlast kan ses mellan fingrarna för och bara se till skydd KS.A avh67f skrev:Jag har bara skummat igenom det där. Den delen finns med i fördjupningen i t ex Handbok 421. Elinstallationsreglerna tar ju bara hänsyn till konstant belastning av en ledare, dvs sämsta förhållandet. Och det är ju klokt. Klarar man det klarar man alla förekommande fall, inkl intermittent last men det är ju faktiskt sällan en ledare blir konstant belastad av sin märkström hela tiden så kan man räkna på intermittent last är det ju inget fel med det.
Däremot är jag lite tveksam till om det uppfyller 433 i standarden som säger att konstruktionsströmmen Ib alltid ska vara mindre eller lika med skyddets märkström In. Den kommer nog att vara högre där i och med att aktiv effekt på strykjärnet var specad till över 2,3 kW då tillkommer ju även den reaktiva delen om sådan finns.
Däremot kan ledaren säkert dimensioneras efter intermittent last om man har den informationen och kunskapen. Det säger jag ingenting om.
Från 4 i Hb421: Med konstruktionsström avses den ström som bestämts som högsta normalt förekommande driftström och som används för dimensionering av strömkretsens ledare.
Nu var detta bara ett uttag för allmänbruk hur som helst som jag förstod det och inte en separat grupp med uttag gjort för strykjärn. Och ett sådant ska man kunna använda som vanligt utan att fara eller skada ska uppstå.
Elektrikern ska utföra den tjänst som kunden har beställt. Om tjänsten är att flytta elcentralen ska elektrikern göra det. Om tjänsten är att se över hela husets elsystem och fixa eventuella fel och problem ska elektrikern göra det.E elmont skrev:
Elektrikern ska inte fixa oförutsedda "problem" utan att stämma av med beställaren först. Det är dock utmärkt bra kundservice av elektrikern att påtala sådant som hon tycker ser felaktigt ut och fråga om beställaren vill ha det åtgärdat.
Ingen (eller åtminstone få) skulle väl acceptera att en ICA-butik lägger till varor i kassan och tar betalt för det?
"Du har köpt ett sushi-kit och potatis. Vi har rättat det och bytt ut potatisen mot ris åt dig".
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Njaa. Elektrikern får inte ta anläggningen i drift efter arbetet med centralen, om elektrikern anser att det finns farliga felaktigheter, oavsett vad kunden tycker. Men detta med 16A till uttag i diverse rum kvalar knappast in på den nivån.P pmd skrev:
Elektrikern bör då lämpligen låta bli att ta anläggningen i drift och meddela kunden det. Därefter har kunden att avgöra om elektrikern ska "rätta till" de av henne påstådda farliga felaktigheterna.H hempularen skrev:
En elektriker (eller någon annan som utför en tjänst) ska inte på eget bevåg utföra obeställda tjänster.
Lämnade in bilen för ac service fick nya bromsar.E elmont skrev:Men OM nu elektrikern anser att det är ett fel i anläggningen så ska han naturligtvis "fixa till" det. Han vill knappast lämna anläggningen med ett fel (som han ser det).
Jag menar att oavsett vad man ser som fel så åtgärdar man det. För ingen kan väl mena att man ska skita i dom fel man upptäcker? Att det senare visade sig att elektrikern hade vissa brister i sina kunskaper är ju tråkigt men mänskligt.
Gick till tankläkaren för tandblekning och gick hem med en rotfyllning.
Skulle vaccinera katten kom hem med två kulor i en påse.
Alla dessa påstående skulle kunna vara rimliga utifrån den yrkeskompetens som finns på respektive plats, men jag tror vi är rörande överens om att det vore fel utan att informera om det innan.
Släppte in en elektriker på kaffe, fick PlejdAndersPS skrev:
Lämnade in bilen för ac service fick nya bromsar.
Gick till tankläkaren för tandblekning och gick hem med en rotfyllning.
Skulle vaccinera katten kom hem med två kulor i en påse.
Alla dessa påstående skulle kunna vara rimliga utifrån den yrkeskompetens som finns på respektive plats, men jag tror vi är rörande överens om att det vore fel utan att informera om det innan.
Trodde nog inte att denna tråd skulle spåra ut så mycket till både höger och vänster.
När man ställs införd en elektriker som säger att anläggning är fel så känner man sig ganska liten som konsument. Nästan så man säger förlåt. Ungefär som när polisen stoppar en och säger att vänster halvljus inte fungerar. Om ni förstår hur jag menar.
Kollade min portabla AC. Inte för att den fungerar jättebra, men den drar 3.5 Kw. Får väl köra den till ÅVC.
När man ställs införd en elektriker som säger att anläggning är fel så känner man sig ganska liten som konsument. Nästan så man säger förlåt. Ungefär som när polisen stoppar en och säger att vänster halvljus inte fungerar. Om ni förstår hur jag menar.
Kollade min portabla AC. Inte för att den fungerar jättebra, men den drar 3.5 Kw. Får väl köra den till ÅVC.
Elarbete i ett hem är inte myndighetsutövning.O OMLAJA skrev:
Nej, kontakta elektrikern och bestrid fakturan. Meddela också att hon ska återställa avsäkringen till sådan den var innan hon saboterade den.O OMLAJA skrev:
Jag skapade inte tråden för att diskutera hur många watt den och den produkten konsumerar.Alfredo skrev:
Jag vill veta huruvida det är lämpligt och befogat av elektrikern att, på eget bevåg, säkra ner mina uttag.
Bifogar likväl en bild på skyltningen av min portabla AC. Dålig kvalitet, men går att läsa. Om någon är intresserad. 3.55 kW
Mvh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder