17 517 läst ·
222 svar
18k läst
222 svar
Vägguttag 16A ??
Men har man yrkestiteln titeln "elektriker" så bör man inte utföra saker för att man tror att det är rätt, och speciellt inte förändra någonting i en befintlig anläggning utan att ha en dialog med kunden.E elmont skrev:
Jag har en hel del skräckexempel från min tid på lokalnät, där min uppgift var att lämna över en anslutning till en fastighetsägare (ofta med högt amperetal), som sedan anlitar folk som tror att dom kan saker som berör det elektriska.
Följderna blev ibland allvarliga, dock ej med personskador, men det var inte mitt ansvar eller min uppgift att hålla reda på deras nyttjande av sin anläggning.
Som yrkesman bör man veta, och sedan i förekommande fall informera.
Men hur ägaren nyttjar anläggningen kan/ska man inte ta egna beslut om, men att sprida sina kunskaper är ju aldrig fel.....om man vet att man har rätt.
Jag håller inte med dig här men fattar vad du menar. Jag har stött på mängder med hemmapul i de lägenheter jag utför jobb i för HSB. Klammade platta 0,75 mm² lampsladdar till vägguttag är nog det vanligaste.E elmont skrev:Men OM nu elektrikern anser att det är ett fel i anläggningen så ska han naturligtvis "fixa till" det. Han vill knappast lämna anläggningen med ett fel (som han ser det).
Jag menar att oavsett vad man ser som fel så åtgärdar man det. För ingen kan väl mena att man ska skita i dom fel man upptäcker? Att det senare visade sig att elektrikern hade vissa brister i sina kunskaper är ju tråkigt men mänskligt.
Blandat ojordat och jordat i samma rum eller jordade kontakter utan ansluten jord är också vanligt. Jag frågar den boende om jag ska åtgärda men gör det inte om den nekar. Gäller det hyresrätt frågar jag HSB men aldrig att jag åtgärdar något fel utan att få beställning på det.
Skulle jag hitta något akut livsfarligt kopplar jag ur det förstås men det har inte hänt hittills.
En elektriker skall påpeka eventuella fel, men får inte ändra något utan att jag (kunden, beställaren och betalaren) vill det. INGEN får göra ändringar utan mitt godkännande. Han har naturligtvis rätt att lämna det beställda jobbet helt ogjort om han vill, men får inte utan mitt godkännande göra saker som jag inte vill.E elmont skrev:Men OM nu elektrikern anser att det är ett fel i anläggningen så ska han naturligtvis "fixa till" det. Han vill knappast lämna anläggningen med ett fel (som han ser det).
Jag menar att oavsett vad man ser som fel så åtgärdar man det. För ingen kan väl mena att man ska skita i dom fel man upptäcker? Att det senare visade sig att elektrikern hade vissa brister i sina kunskaper är ju tråkigt men mänskligt.
Det är väl inte DDR vi bor i.
Till exempel UK de har ju har juH HenrikHuslöse skrev:
..men i centralen sitter det en 32A säkring för varje ring....AndersMalmgren skrev:
Att malmgren inte har koll på hur brittiska elinstallationer är uppbyggda är uppenbart..
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Det var ju ett skämt för guds skull.D Dilato skrev:
Lite kul hur britterna tycker deras kontakter och anläggningar är överlägsen den europeiska btw. 🤣
Det är väl inget att skämta om, tvärtom är det en utmärkt metod att se till att anläggningen är säker hela vägen fram till förbrukaren oavsett vilken säkring som sitter i centralen.AndersMalmgren skrev:
Varje ansluten enhet med stickpropp har en ( nominellt ) 13A säkring i stickproppen, både förlängningsdosan och prylen längst ut i änden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Har du sett den tingest som är en brittisk stickpropp. Mycket bättre centralisera säkringen än att varje sladd ska ha en egen.D Dilato skrev:Det är väl inget att skämta om, tvärtom är det en utmärkt metod att se till att anläggningen är säker hela vägen fram till förbrukaren oavsett vilken säkring som sitter i centralen.
Varje ansluten enhet med stickpropp har en ( nominellt ) 13A säkring i stickproppen, både förlängningsdosan och prylen längst ut i änden.
De flesta apparater har dessutom skyddsmekanism bara inte på sladden.
De gillar ju även när motorn på dammsugaren sitter på dammsugarslangen. 🤣
Elektriskt är dom helt överlägsna, allt är bättre, grövre ledare, grövre stift i uttagen och varje uttag har en egen strömbrytareAndersMalmgren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har uppenbarligen ingen aning, jag bor i ett land som använder brittiskt standard på uttag 😂AndersMalmgren skrev:
Jag tar ett kort på en USB- laddare modell UK jag har här, och en EU Schuko kontakt jag har här...ser du skillnaden?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Jämför den med en EU propp också som nästan alla apparater är idag.D Dilato skrev:Elektriskt är dom helt överlägsna, allt är bättre, grövre ledare, grövre stift i uttagen och varje uttag har en egen strömbrytare
Du har uppenbarligen ingen aning, jag bor i ett land som använder brittiskt standard på uttag 😂
Jag tar ett kort på en USB- laddare modell UK jag har här, och en EU Schuko kontakt jag har här...ser du skillnaden?
[bild]
[bild]
Finns nog inget robustare än en BS1363 stickpropp.D Dilato skrev:Det är väl inget att skämta om, tvärtom är det en utmärkt metod att se till att anläggningen är säker hela vägen fram till förbrukaren oavsett vilken säkring som sitter i centralen.
Jag kan vara ute och cykla men den standarden används väl fortfarande flitigt i din del av världen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 239 inlägg
Fast mot det skall vägas att de lägger sig platt på golvet med stiften uppåt likt en fotangel för den oförsiktige.D Dilato skrev:
Om du tror att det gör ont att trampa på en legobit då har du inte klampat ner på en brittisk stickpropp! Resultatet är rent handikappande!
Så Schuko, är som alltid, det enda rätta. Eventuella nackdelar i elsäkerhet uppvägs med råge av fördelarna i stegsäkerhet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Påminner mig om denna post jag gjorde när man hade småbarn 🤣lars_stefan_axelsson skrev:
Fast mot det skall vägas att de lägger sig platt på golvet med stiften uppåt likt en fotangel för den oförsiktige.
Om du tror att det gör ont att trampa på en legobit då har du inte klampat ner på en brittisk stickpropp! Resultatet är rent handikappande!
Så Schuko, är som alltid, det enda rätta. Eventuella nackdelar i elsäkerhet uppvägs med råge av fördelarna i stegsäkerhet.
![]()
Logga in
Skapa konto