Demmpa Demmpa skrev:
Då drar man 20 mm rör samt sätter större/flerfacks-/fler dosor om anslutningskabeln får dras i rör.

Eller en infälld anslutningsdosa / doslock med dragavlastning precis bakom proj.duken, tex,
[länk]
Haha snyggt det blir då

Mikael_L Mikael_L skrev:
.
Men uttag av normala bra märken, som handhas korrekt är det inga problem att köra 16A i.
Har ett eljo renova som blir varmt (inte tokvarmt) när man kopplar in strykjärnet. Jag tror inte det skulle klara 16A så långa stunder.

Någon kanske har lust att prova ifall elsäkerhetsverket vill intressera sig för den farliga anläggningen hos Malmfräs. (ESV skulle alla gånger kalla den farlig - det är ju allt som inte uppfyller reglerna.)

Hannuse Hannuse skrev:
Men...om man saknar basala kunskaper i dimensionering då bör man antingen läsa på, eller avstå från att genomföra förändringar.
I det här fallet var det ju ingenting som var fel, utan elektrikern tog sig konstiga friheter baserat på fiktiva scenarion.
För inte så länge sen hade ju @Steamboy en tråd på temat där installatören som krävdes pga servisändring gav sig in på som du säger fiktiva anmärkningar i samband med att "besiktning" långt förbi jobbet gjordes. Nog en sjuka som tant Agda m.fl spritt på kafferepen sen anläggningskännedom kommit med i ordlistan och några vantolkade fall i linje med det.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Någon kanske har lust att prova ifall elsäkerhetsverket vill intressera sig för den farliga anläggningen hos Malmfräs. (ESV skulle alla gånger kalla den farlig - det är ju allt som inte uppfyller reglerna.)
Jag hade avloppet 40mm från vägg också för att få en tight vägghängd toalett (reglerna säger 60mm enligt den tiden regler iaf)

Det var väl du som tyckte man inte behövde jordade lamputtag i utrymmen med radiatorer så det är lite si och så med din säkerhet, blev tyvärr bannad från den tråden så kunde inte bemöta felaktigeterna

Mikael_L
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har ett eljo renova som blir varmt (inte tokvarmt) när man kopplar in strykjärnet. Jag tror inte det skulle klara 16A så långa stunder.
Dåliga, gamla, risiga .. uttag finns ju såklart.
Jag tog på mig ett jobb hos en kund lite väl långt från mig, så jag gjorde det under förutsättning att jag kunde få ladda elbilen några timmar hos han (då hade jag en bil med ca 10-11 mils räckvidd).

Uttaget som jag först kopplade in i blev snabbt riktigt varmt (jag laddade med 10A), jag kollar alltid detta efter typ en halvtimme ifall jag använder ett för mig okänt uttag.
Så det fick lösas med hjälp av en skarvsladd till ett annat uttag i bättre skick.

Detta betyder alltså inte att alla uttag har detta problem, utan det betyder att just detta uttag har problem, dvs borde bytas ut.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att inte tala om vad IN skulle säga ... :D

• Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Riktig zigenarvarning på att utföra elinstallationer med 0,75 mm2 ...

• Haha
  • Älska
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Riktig zignerarvarning på att utföra elinstallationer med 0,75 mm2 ...
Har du skaffat en målvakt ännu? Dock har väl de ändrat så man kan beslagta bilen numer

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade avloppet 40mm från vägg också för att få en tight vägghängd toalett (reglerna säger 60mm enligt den tiden regler iaf)

Det var väl du som tyckte man inte behövde jordade lamputtag i utrymmen med radiatorer så det är lite si och så med din säkerhet, blev tyvärr bannad från den tråden så kunde inte bemöta felaktigeterna
Du får lära dig att inte trigga demensgubbar i början på sin väg upp i DK i onödan.

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du får lära dig att inte trigga demensgubbar i början på sin väg upp i DK i onödan.
Dom är lite selektiva i sin elsäkerhet helt klart 🤣

GK100 GK100 skrev:
Du får lära dig att inte trigga demensgubbar
Jag tror snarare han övar på att trigga dem. Lite amatörmässigt förvisso men ändå med viss framgång. 😂

Hannuse Hannuse skrev:
Men...om man saknar basala kunskaper i dimensionering då bör man antingen läsa på, eller avstå från att genomföra förändringar.
I det här fallet var det ju ingenting som var fel, utan elektrikern tog sig konstiga friheter baserat på fiktiva scenarion.
Det händer ju att nästan alla av oss vanlig att vi tror att vi har helt rätt fast det senare visar sig vara fel. Och tror man sig ha rätt frågar man knappast kunden om råd för normalt har kunden noll koll.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror snarare han övar på att trigga dem. Lite amatörmässigt förvisso men ändå med viss framgång. 😂
Det är väl snarare de som jobbar på att trigga mig med deras jävla inrush current trams 😆

E elmont skrev:
Det händer ju att nästan alla av oss vanlig att vi tror att vi har helt rätt fast det senare visar sig vara fel. Och tror man sig ha rätt frågar man knappast kunden om råd för normalt har kunden noll koll.
Fast om man ändrar på bef. måste man kommunicera det.. Amatörmässigt annars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.