U ubbes skrev:
Men herregud. Det är väl helt OK att köra 2,5mm2 i hela huset om man vill. Det ska väl du skita i. Det är overkill men helt Ok ändå. Sen får du tycka vad du vill, det är helt OK att ha fel också...
Jag har aldrig sagt något annat. Men att tycka att köra 2.5mm2 i hela huset är ondödigt är inte fel.
Kör du fiber mellan datorerna i hemmet också?

Mikael_L
En del har svårt att sluta gräva gropen de ramlat ner i ännu djupare.

• Gilla
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
Jag körde tom 4G 0,75mm2 i lägenheten fast installation för projektorduk. Har ni sett tjockleken på en 4G 1,5 installationskabel?

Var sak har sin plats

Men OM nu elektrikern anser att det är ett fel i anläggningen så ska han naturligtvis "fixa till" det. Han vill knappast lämna anläggningen med ett fel (som han ser det).
Jag menar att oavsett vad man ser som fel så åtgärdar man det. För ingen kan väl mena att man ska skita i dom fel man upptäcker? Att det senare visade sig att elektrikern hade vissa brister i sina kunskaper är ju tråkigt men mänskligt.

• Gilla
jarlh och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var sak har sin plats
Och 0,75mm2 har ingen plats i den fasta starkströmsinstallationen…

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag körde tom 4G 0,75mm2 i lägenheten fast installation för projektorduk. Har ni sett tjockleken på en 4G 1,5 installationskabel?
Det där är fel enligt regelverket.
Den fasta installationen ska vara minimum 1,5 mm².

En anslutningskabel tillhör inte den fasta installationen fastän den är fast ansluten, en anslutningskabel får vara klenare, tex 0,75 mm².

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och 0,75mm2 har ingen plats i den fasta starkströmsinstallationen…
Jo för en 4G kabel ut till projektorduk

278625-59c24d796be0db6f534547a272f6783e (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E elmont skrev:
Men OM nu elektrikern anser att det är ett fel i anläggningen så ska han naturligtvis "fixa till" det. Han vill knappast lämna anläggningen med ett fel (som han ser det).
Jag menar att oavsett vad man ser som fel så åtgärdar man det. För ingen kan väl mena att man ska skita i dom fel man upptäcker? Att det senare visade sig att elektrikern hade vissa brister i sina kunskaper är ju tråkigt men mänskligt.
Önskvärt man kommunicerar först

Jo för en 4G kabel ut till projektorduk

[bild]
Den där kabeln kan klassas som del av den fasta installationen.
Sen är frågan om den aktuella kabeln får förläggas i rör/slang/vägg.

Demmpa Demmpa skrev:
Den där kabeln kan klassas som del av den fasta installationen.
Sen är frågan om den aktuella kabeln får förläggas i rör/slang/vägg.
Jag tittade på 1.5 4G går knappt in i ett 16mm VP rör, iallafall inte om du har någon böj på det som vi hade. Sedan ska den få plats i kopplingsdosa med Fibaro Shutter pucken och alla andra förbrukare

E elmont skrev:
Men...om man saknar basala kunskaper i dimensionering då bör man antingen läsa på, eller avstå från att genomföra förändringar.
I det här fallet var det ju ingenting som var fel, utan elektrikern tog sig konstiga friheter baserat på fiktiva scenarion.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag anser tvärtom att elektrikern inte på eget bevåg ska ge sig på att ändra en korrekt installation och dessutom antagligen ta betalt för det.
Inte ens en inkorrekt skulle jag säga.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En del har svårt att sluta gräva gropen de ramlat ner i ännu djupare.
Tillslut kanske man kommer ut på andra sidan.

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det ska väl knappast göras utan ök med beställare/innehavare. Annars håller jag med om det nu är fel eller korrekt bedömt tvivelaktigt vilket det knappast var i TS om allt är rätt beskrivet.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag tittade på 1.5 4G går knappt in i ett 16mm VP rör, iallafall inte om du har någon böj på det som vi hade. Sedan ska den få plats i kopplingsdosa med Fibaro Shutter pucken och alla andra förbrukare
Då drar man 20 mm rör samt sätter större/flerfacks-/fler dosor om anslutningskabeln får dras i rör.

Eller en infälld anslutningsdosa / doslock med dragavlastning precis bakom proj.duken, tex,
https://www.se.com/se/sv/product/IM...-c-c-60mm-ø82-skruvfastsättning-vit-ral-9003/

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.