17 517 läst ·
222 svar
18k läst
222 svar
Vägguttag 16A ??
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Jag har aldrig sagt något annat. Men att tycka att köra 2.5mm2 i hela huset är ondödigt är inte fel.U ubbes skrev:
Kör du fiber mellan datorerna i hemmet också?
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Jag körde tom 4G 0,75mm2 i lägenheten fast installation för projektorduk. Har ni sett tjockleken på en 4G 1,5 installationskabel?
Var sak har sin plats
Var sak har sin plats
Men OM nu elektrikern anser att det är ett fel i anläggningen så ska han naturligtvis "fixa till" det. Han vill knappast lämna anläggningen med ett fel (som han ser det).
Jag menar att oavsett vad man ser som fel så åtgärdar man det. För ingen kan väl mena att man ska skita i dom fel man upptäcker? Att det senare visade sig att elektrikern hade vissa brister i sina kunskaper är ju tråkigt men mänskligt.
Jag menar att oavsett vad man ser som fel så åtgärdar man det. För ingen kan väl mena att man ska skita i dom fel man upptäcker? Att det senare visade sig att elektrikern hade vissa brister i sina kunskaper är ju tråkigt men mänskligt.
Det där är fel enligt regelverket.AndersMalmgren skrev:
Den fasta installationen ska vara minimum 1,5 mm².
En anslutningskabel tillhör inte den fasta installationen fastän den är fast ansluten, en anslutningskabel får vara klenare, tex 0,75 mm².
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Önskvärt man kommunicerar förstE elmont skrev:Men OM nu elektrikern anser att det är ett fel i anläggningen så ska han naturligtvis "fixa till" det. Han vill knappast lämna anläggningen med ett fel (som han ser det).
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Jag tittade på 1.5 4G går knappt in i ett 16mm VP rör, iallafall inte om du har någon böj på det som vi hade. Sedan ska den få plats i kopplingsdosa med Fibaro Shutter pucken och alla andra förbrukareDemmpa skrev:
Men...om man saknar basala kunskaper i dimensionering då bör man antingen läsa på, eller avstå från att genomföra förändringar.E elmont skrev:Men OM nu elektrikern anser att det är ett fel i anläggningen så ska han naturligtvis "fixa till" det. Han vill knappast lämna anläggningen med ett fel (som han ser det).
I det här fallet var det ju ingenting som var fel, utan elektrikern tog sig konstiga friheter baserat på fiktiva scenarion.
Det ska väl knappast göras utan ök med beställare/innehavare. Annars håller jag med om det nu är fel eller korrekt bedömt tvivelaktigt vilket det knappast var i TS om allt är rätt beskrivet.E elmont skrev:Men OM nu elektrikern anser att det är ett fel i anläggningen så ska han naturligtvis "fixa till" det. Han vill knappast lämna anläggningen med ett fel (som han ser det).
Då drar man 20 mm rör samt sätter större/flerfacks-/fler dosor om anslutningskabeln får dras i rör.AndersMalmgren skrev:
Eller en infälld anslutningsdosa / doslock med dragavlastning precis bakom proj.duken, tex,
https://www.se.com/se/sv/product/IM...-c-c-60mm-ø82-skruvfastsättning-vit-ral-9003/