D DanielSt81 skrev:
Kan du utföra hur en trasig LLVP kan orsaka vattenskador? Den slutsatsen förstår jag inte men jag kanske lär mig något som jag inte har tänkt på.
Som redan nämnts så kan vatten i huset frysa om huset blir kallt på vintern, det är därför man behöver en redundant värmekälla. En granne till min svärmor råkade ut för detta. JFB löste ut och värmepumpen satt under denna. Det blev ordentligt dyrt...

Pga detta har jag olika faser och JFB-lösningar till mina värmepumpar. Men man vill ju ändå ha övervakning när man inte är på plats. Så sent som före jul så brann min huvudströmbrytare i huset och två huvudsäkringar flög. Det finns mycket som kan gå fel...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
För extra säkerhet bör du alltid stänga av inkommande vatten (om stugan har kommunalt) eller vattenpumpen (om det är egen brunn). Är det inget vattentryck händer det egentligen inte så mycket om det skulle råka frysa inne. Du kanske får byta någon sönderfrusen duschblandare eller några kopplingar, kanske även varmvattenberedaren tar skada. Trist att byta, men inga större vattenskador. Om du däremot har vattentryck, och något fryser sönder i huset. När det tinar upp igen kommer det stå och rinna eller spruta vatten tills a) någon upptäcker det och stänger av, eller b) den kommunala vattentäkten eller egna brunnen är tom.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
För extra säkerhet bör du alltid stänga av inkommande vatten (om stugan har kommunalt) eller vattenpumpen (om det är egen brunn). Är det inget vattentryck händer det egentligen inte så mycket om det skulle råka frysa inne. Du kanske får byta någon sönderfrusen duschblandare eller några kopplingar, kanske även varmvattenberedaren tar skada. Trist att byta, men inga större vattenskador. Om du däremot har vattentryck, och något fryser sönder i huset. När det tinar upp igen kommer det stå och rinna eller spruta vatten tills a) någon upptäcker det och stänger av, eller b) den kommunala vattentäkten eller egna brunnen är tom.
När det frös hos svärmors granne så rann det så mycket att det blev en sankmark runt huset hela det efterkommande året. Det rann nog i minst tre månader. Det var en flera decimeter tjock iskaka inne i hela huset och grannen fock bekosta dikning mot svärmors hus...

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hade du indraget vatten i huset där ditt elelement fallerade?
Ja, vi bodde ju konstant i det huset. Så det fanns såklart vatten. Men det måste nog gå ganska lång tid för att en vattenledning i ett hus i isolerade väggar ska frysa sönder. Vi åkte en gång på semester i en vecka och vi stängde av värmen. När vi kom tillbaka så var det fortfarande 13 grader i huset.
Men om jag inte vistas i 6 månader i ett hus så stänger jag ändå av vattnet innan jag lämnar det. Och det skulle förhoppningsvis dom flesta göra. Det finns nämligen betydligt fler saker som kan orsaka skador.
Men jag förstår inte riktigt diskussionen längre. Jag har sagt att alla kan väl göra som dom vill. Känner man att man behöver fler källor så är det rätt. Jag styr min värmepump med mobilen. Jag styr min belysning med mobilen och flera andra saker. Allt går på distans. Skulle något inte fungerar eller går sönder så skulle jag se det direkt. Då vill jag veta vad som är problemet och tittar. Och om det skulle gå en vecka tills jag kan göra det så skulle det inte vara någon fara. Utifrån det känner jag att jag klarar mig. Andra kanske inte har den möjligheten och får då tar andra beslut.
Det verkar som att många har ett problem när inte alla har samma åsikter. Jag accepterar när andra tycker olika. Enligt mig är det bara bra att få inslag med olika åsikter. Sen är det i det här fallet väl upp till TS att bestämma för sig själv vad han tycker är rätt.
Det som jag skulle råda TS är följande. Eftersom han har haft en dålig erfarenhet med sin pump så skulle jag säga låt elementen sitta kvar. Kolla hur det funkar dom kommande tre år. Har du aldrig behov av elementen under den tiden så plocka bort dom om du inte vill ha några element. Som jag förstod det så vill han helst slippa alla element. Men återigen, det måste han känna själv.

D DanielSt81 skrev:
Om vi tittar tillbaka i tråden så var det nog du som började med att kalla det trams jag skriver.
Du skrev:
D DanielSt81 skrev:
Inget lever i evighet. Inget element eller annat. Vad ska man göra åt det? Då är enda alternativet att riva huset.
Och jag vidhåller min åsikt om att det är rent trams.

D DanielSt81 skrev:
Men diskussionen är inte seriös när du låter det verka som att en ny produkt har 50% reklamationer.
Jag har aldrig påstått något sådant. Det är rena osakliga påhitt från din sida.

D DanielSt81 skrev:
Och känner man sig tryggare med fler system så är det rätt val för den personen.
Det är tryggare med flera redundanta system. Det handlar inte om känslor utan om enkel sannolikhetslära.

D DanielSt81 skrev:
Det finns dock inget rätt eller fel
Om du har en värmekälla med låt oss anta en felrisk under en viss tidsperiod på 1 procent minskar man risken till värmebortfall på grund av fel i värmekällan, om man adderar en likvärdig värmekälla, till 0,1 promille. Genom denna redundans minskar man risken med en faktor 100. Det är enkel matematik.

Om du tycker 1 procent är en orimligt hög risk kan du ersätta siffran med vad du bedömer korrekt. Slutsatsen blir ändå densamma.

D DanielSt81 skrev:
Och då är reklamationen ett undantag. Det borde inte vara något som man måste diskutera för att det inte är en åsikt utan fakta.
Det finns, vad jag sett, heller ingen som har påstått att reklamationer är vanliga. Jag har i alla fall aldrig påstått det. Jag förstår inte varför du hittar på detta.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev:

Och jag vidhåller min åsikt om att det är rent trams.

Jag har aldrig påstått något sådant. Det är rena osakliga påhitt från din sida.

Det är tryggare med flera redundanta system. Det handlar inte om känslor utan om enkel sannolikhetslära.

Om du har en värmekälla med låt oss anta en felrisk under en viss tidsperiod på 1 procent minskar man risken till värmebortfall på grund av fel i värmekällan, om man adderar en likvärdig värmekälla, till 0,1 promille. Genom denna redundans minskar man risken med en faktor 100. Det är enkel matematik.

Om du tycker 1 procent är en orimligt hög risk kan du ersätta siffran med vad du bedömer korrekt. Slutsatsen blir ändå densamma.

Det finns, vad jag sett, heller ingen som har påstått att reklamationer är vanliga. Jag har i alla fall aldrig påstått det. Jag förstår inte varför du hittar på detta.
Jag hittar inte på något. Du själv skrev ”jag pratar inte om absoluta undantag”. När 1 av 10.000 nya pumpar går sönder efter någon enstaka månad (vilket är 0,1%) då är det ett absolut undantag. Eller när är det enligt dig ett undantag? En på hundra miljoner?
Och det är det vi har pratat om här. En ny pump som går sönder. Det är nämligen det som hände TS. Klart att en pump som är 15 år gammal kan lätt gå sönder eftersom livslängden är 15-20 år. Men det vet jag ju då.

När du säger att 1 på 10.000 inte är ett undantag så är det inte inte heller något påhitt från mig att det på dig låter som att 50% går sönder. Men du kan också säga 10% istället om du tycker det låter bättre än 50%. Men fortfarande finns inga 10% reklamationer på en helt ny produkt.

Jag har aldrig påstått att flera system inte är tryggare. Däremot har jag sagt att för mig personligen är den tryggheten onödigt. Och det får kanske vara upp till var och en att känna vad man behöver. Och ja, trygghet är en känsla och inte en fakta. Man ”känner” sig nämligen trygg eller inte.

Det jag skrev om att riva huset handlade om följande. Du känner dig kanske trygg med 2 system. Men båda kan ju i teorin fallera samtidigt. Då måste jag ju ha tre för att känna mig trygg. Men har jag då en garanti? Nej. Och är jag så rädd och behöver ha en garanti på 100% då kan jag inte ha något hus. För att en garanti på 100% finns inte. Det är enligt mig inget trams utan fakta att 100% inte finns. Och det är faktiskt väldigt individuellt vad människor behöver för att känna sig trygg.

useless useless skrev:
Alla elradiatorer är väl lika effektiva?
Ja - i meningen att de ger lika mycket värme per watt.

Men jag bytte till nya Adax för ett antal år sedan, samma effekt som dom gamla. Men dom värmde betydligt bättre från kallt läge. Luften fick bättre fart. När det sedan blivit varmt är det ingen skillnad.

Men naturligtvis åt dom mer energi under tiden huset värmdes upp. Antagligen både bättre design och termostat. Dom gamla var från 60-talet.

Sedan värmepumpen kom upp står dom mest i reserv på 5-7 grader.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Vart är sommarhuset? Hur stort är det? Vad är det för värmepump? Utan den infon blir det ju rätt svårt.
En luftvärmepump slutar inte fungera bara sådär. Min har aldrig gjort det. Normalt behöver du inte ha något annat. I vårt gamla hus installerade vi en pump med två innerdelar. Detta värmde upp huset på 140 kvm fördelad på två plan. Plockade bort alla element som fanns kvar. Använde inget annat. Vi bodde ju där och kunde lätt ha 21 grader eller mer om så önskades.
Men som sagt det krävs mer information. Utöver det jag frågade hur är det isolerad?
Det finns risker med värmepumpar. Om det blir strömavbrott så måste man ha en värmepump som återstartar automatiskt.
Och precis som kylskåp så går en värmepump sönder förr eller senare.

F fribygg skrev:
Har inte nya och gamla elradiatorer precis samma effektivitet?
Jo, men nya med elektronisk termostat får dessutom en bra fungerande styrning.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har inte nya och gamla elradiatorer precis samma effektivitet?
Godmorgon, jag skiljer på verkningsgrad och effektivitet, verkningsgraden är nästan 100% på alla elelement, men de är olika effektiva i praktiken på att värma ett hus vilket beror på hur avancerad / känslig termostat den har och det kanske viktigaste är konstruktionen för luftflödet genom elementet, jag vet efter ett byte av samtliga element hos mig så sjönk elförbrukningen med ca 25 %

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Godmorgon, jag skiljer på verkningsgrad och effektivitet, verkningsgraden är nästan 100% på alla elelement, men de är olika effektiva i praktiken på att värma ett hus vilket beror på hur avancerad / känslig termostat den har och det kanske viktigaste är konstruktionen för luftflödet genom elementet, jag vet efter ett byte av samtliga element hos mig så sjönk elförbrukningen med ca 25 %
Hej, glömde säga att inomhustemperaturen blev mycket jämnare över dygnet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Robert N skrev:
Hej!

Har sommarhus och har precis installerat luftvärmepump. Främst för underhållsvärme på vintern med 15 grader. Kvar sitter en mängd elradiatorer som saknar termostat och är således avstängda. Skulle helt vilja plocka bort samtliga radiatorer för de är fula också, och kanske ersätta med ett par tre stycken med termostat som backup om luftvärmepumpen fallerar.

Någon som har resonerat kring hur man löser detta på ett bra sätt?

Tack på förhand :)
Finns vatten indraget som kan frysa och LVP fallerar så ha element i kritiska utrymmen, går strömmen fungerar inget såklart.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Robert N skrev:
Hej!

Har sommarhus och har precis installerat luftvärmepump. Främst för underhållsvärme på vintern med 15 grader. Kvar sitter en mängd elradiatorer som saknar termostat och är således avstängda. Skulle helt vilja plocka bort samtliga radiatorer för de är fula också, och kanske ersätta med ett par tre stycken med termostat som backup om luftvärmepumpen fallerar.

Har haft snarlik situation. Valde absolut att ha elradiatorer kvar (med termostat) som slår till om luftvärmepumpen fallerar. Bytte till nya, snyggare elradiatorer.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Robert N skrev:
Det ligger k södra Sverige. Pumpen är en Mitsubishi Sumo som faktiskt har lagt av så den endast var sex månader gammal. De bytte utedelen men vet inte vad som orsakade felet, vilket var att den bara genererade kall luft. Upptäcktes av en slump då jag bor sex timmar bort. Mi dröm är ju att slippa ha något annat, men försöker luska ut om jag kanske åtminstone borde ha något i badrummet ifall olyckan är framme. Då vill jag har med riktig termostat. Kul att hör att du kör utan :)
Jag har också en två år gammal Sumo 25 som utedelen blev bytt på nu i vintras, läckage vid kompressorn.

R Robert N skrev:
Hej!

Vi har Telia bredband hemma och på min mobil. Då får vi en bonus 30 GB/månad på ett SIM.
Det satte vi i en liten router 200 kr Tradera.

Och några Sonoff pluggar, inkl en TH (termostat), då både ser vi grader och kan styra element. I mobilen.

Man kan styra pumpen också, t ex med Broadlink IR för 150 kr , eller så har pumpen redan wifi och app.

Elementen måste ha stickpropp, enfas.
Strömavbrott inget problem för pluggar. Man ställer in vad som ska ske.

Routern har batteri och usb. Räckvidd ca 10 m lokalt. Masten är 4 km bort.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.