15 304 läst ·
133 svar
15k läst
133 svar
Vågar man ta bort elradiatorer efter installation av luftvärmepump?
Ja precis, och för det behöver han ju ta sig dit då.F fribygg skrev:
Icke, men om l/l vp havererar på julaftons morgon skulle jag lungt värma med de gamla elradiatorerna tills värmepumps installatören har tid att komma ( normalt kanske första veckan i januari?)D DanielSt81 skrev:
Jag frågade vad man gör om radiatorerna går sönder. Du svarade man byter ut dessa. Och för att byta ut dessa så behöver man åka dit. Det var det jag menade. Allt kan ju faktiskt gå sönder samtidigt.F fribygg skrev:
Ja, sannolikheten är lågt. Men att en ny pump går sönder direkt är inte jätte sannolikt heller. TS har nog haft otur med det. Skulle det vara vanligt så skulle ingen köpa en pump.
Problemet med en LLVP är att det finns mycket elektronik som kan gå sönder. Ett element innehåller ingenting känsligt.D DanielSt81 skrev:Jag frågade vad man gör om radiatorerna går sönder. Du svarade man byter ut dessa. Och för att byta ut dessa så behöver man åka dit. Det var det jag menade. Allt kan ju faktiskt gå sönder samtidigt.
Ja, sannolikheten är lågt. Men att en ny pump går sönder direkt är inte jätte sannolikt heller. TS har nog haft otur med det. Skulle det vara vanligt så skulle ingen köpa en pump.
Edit: jag har ett element hemma med elektronisk termostat - det gick sönder (upptäckte det dock innan mitt citronträd frös). De med mekaniska termostater är mycket äldre och håller fortfarande.
Det är exakt vad du påstod.D DanielSt81 skrev:
D DanielSt81 skrev:
Ja det är väldigt rimligt att ha ett antal elradiatorer kvar som reserv för den dag värmepumpen inte fungerar.D DanielSt81 skrev:
Nej ok, då får jag väl ta tillbaka det. Men nämna mig en enda sak som inte kan gå sönder.Alfredo skrev:
Jag har pratat om det som är det normala. Och det normala är att en ny pump inte går sönder bara sådär. Om du vill prata om absoluta undantag så får du väl gärna göra det.
Konstigt då att jag hade en ny FLVP som gick sönder andra året och att grannens LLVP gick sönder inom tre år. Bägge var lätta att laga, men...D DanielSt81 skrev:
Min FLVP har haft fyra olika fel på 22 år. Inget av dem är klassiskt "gått sönder".
Kompisens Bosch FLVP gick sönder efter 1,5 år pga mögel på fläktbladen. Han fick en ny på garantin och öppnade den efter 1,5 år och har mögel på bladen igen. Han gissar att det är närmare ett halvkilo skit han skrapat bort från fläkten. Den är felkonstruerad, den har fläkten på den kalla sidan istället för på den varma sidan.
Nej det är precis min poäng. Allt kan gå sönder, även helt nya saker.D DanielSt81 skrev:
Jag pratar inte om absoluta undantag. Jag pratar om att risken för kallt hus minskar drastiskt om man har redundanta sätt att värma byggnaden.D DanielSt81 skrev:
Det normala är att ha backup för att luftvärmepump kan fallera, när man har befintliga elraddar sparar man minst en och gärna flera av dem.D DanielSt81 skrev:
Bor du däremot i kåken kan du nog klara dej med ett löst element, kupevärmare eller bygg fläkt som backup om du är för snål att installera en elradiator, då kan du ju hämta den flyttbara eldrivna värmekällan om och när din nya värmepump eventuellt fallerar.