F fribygg skrev:
Samma sak som man gör när l/ l värmepumpen går sönder, byter eller ersätter med annan värmekälla
( tex bygg fläkt som nödlösning om de gamla radiatorerna skulle gå sönder eller värmepumpen skulle haverera en storhelg då service/ utbyte inte kan ske inom rimlig tid)
Ja precis, och för det behöver han ju ta sig dit då.

D DanielSt81 skrev:
Ja, jag förstår hur du tänker med om pumpen skulle fallera. Men skulle du då inte vilja veta varför? Skulle du vänta ett halvår innan du kollar upp det?
Icke, men om l/l vp havererar på julaftons morgon skulle jag lungt värma med de gamla elradiatorerna tills värmepumps installatören har tid att komma ( normalt kanske första veckan i januari?)

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Ja precis, och för det behöver han ju ta sig dit då.
Nej, har man befintliga radiatorer med termostaten ställd på tex 10°C och värmepumpen ställd på tex 15°C behöver man inte akut ta sej till huset bara för att värmepumpen fallerar.

• Gilla
  • Laddar…
S
D DanielSt81 skrev:
En luftvärmepump slutar inte fungera bara sådär.
Jo, det gör dom, precis som ALLA andra apparater

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jo, det gör dom, precis som ALLA andra apparater
Elradiatorer av gammal god kvalite som behålls som backup kan man dock tro håller längre än en ny luftvärmepump men även de kommer ju en dag sluta fungera..

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej, har man befintliga radiatorer med termostaten ställd på tex 10°C och värmepumpen ställd på tex 15°C behöver man inte akut ta sej till huset bara för att värmepumpen fallerar.
Jag frågade vad man gör om radiatorerna går sönder. Du svarade man byter ut dessa. Och för att byta ut dessa så behöver man åka dit. Det var det jag menade. Allt kan ju faktiskt gå sönder samtidigt.
Ja, sannolikheten är lågt. Men att en ny pump går sönder direkt är inte jätte sannolikt heller. TS har nog haft otur med det. Skulle det vara vanligt så skulle ingen köpa en pump.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Elradiatorer av gammal god kvalite som behålls som backup kan man dock tro håller längre än en ny luftvärmepump men även de kommer ju en dag sluta fungera..
Varför man har ett par, helst tre, så att man kan hålla uppe tempen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är klokt att ha en backup, oklokt att ta bort alla gamla elradiatorer och bara förlita sej på en ny luftvärmepump.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jag frågade vad man gör om radiatorerna går sönder. Du svarade man byter ut dessa. Och för att byta ut dessa så behöver man åka dit. Det var det jag menade. Allt kan ju faktiskt gå sönder samtidigt.
Ja, sannolikheten är lågt. Men att en ny pump går sönder direkt är inte jätte sannolikt heller. TS har nog haft otur med det. Skulle det vara vanligt så skulle ingen köpa en pump.
Problemet med en LLVP är att det finns mycket elektronik som kan gå sönder. Ett element innehåller ingenting känsligt.

Edit: jag har ett element hemma med elektronisk termostat - det gick sönder (upptäckte det dock innan mitt citronträd frös). De med mekaniska termostater är mycket äldre och håller fortfarande.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jag påstår inte att något inte kan gå sönder.
Det är exakt vad du påstod.
D DanielSt81 skrev:
En luftvärmepump slutar inte fungera bara sådär.

D DanielSt81 skrev:
Men då är det väl bäst att ha 3-4 värmesystem i huset, eller?
Ja det är väldigt rimligt att ha ett antal elradiatorer kvar som reserv för den dag värmepumpen inte fungerar.

• Gilla
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför man har ett par, helst tre, så att man kan hålla uppe tempen.
Gärna på olika faser om bara en fas skulle försvinna

• Älska
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är exakt vad du påstod.

Ja det är väldigt rimligt att ha ett antal elradiatorer kvar som reserv för den dag värmepumpen inte fungerar.
Nej ok, då får jag väl ta tillbaka det. Men nämna mig en enda sak som inte kan gå sönder.

Jag har pratat om det som är det normala. Och det normala är att en ny pump inte går sönder bara sådär. Om du vill prata om absoluta undantag så får du väl gärna göra det.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Nej ok, då får jag väl ta tillbaka det. Men nämna mig en enda sak som inte kan gå sönder.

Jag har pratat om det som är det normala. Och det normala är att en ny pump inte går sönder bara sådär. Om du vill prata om absoluta undantag så får du väl gärna göra det.
Konstigt då att jag hade en ny FLVP som gick sönder andra året och att grannens LLVP gick sönder inom tre år. Bägge var lätta att laga, men...

Min FLVP har haft fyra olika fel på 22 år. Inget av dem är klassiskt "gått sönder".

Kompisens Bosch FLVP gick sönder efter 1,5 år pga mögel på fläktbladen. Han fick en ny på garantin och öppnade den efter 1,5 år och har mögel på bladen igen. Han gissar att det är närmare ett halvkilo skit han skrapat bort från fläkten. Den är felkonstruerad, den har fläkten på den kalla sidan istället för på den varma sidan.

D DanielSt81 skrev:
Nej det är precis min poäng. Allt kan gå sönder, även helt nya saker.

D DanielSt81 skrev:
Om du vill prata om absoluta undantag så får du väl gärna göra det.
Jag pratar inte om absoluta undantag. Jag pratar om att risken för kallt hus minskar drastiskt om man har redundanta sätt att värma byggnaden.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jag har pratat om det som är det normala.
Det normala är att ha backup för att luftvärmepump kan fallera, när man har befintliga elraddar sparar man minst en och gärna flera av dem.

Bor du däremot i kåken kan du nog klara dej med ett löst element, kupevärmare eller bygg fläkt som backup om du är för snål att installera en elradiator, då kan du ju hämta den flyttbara eldrivna värmekällan om och när din nya värmepump eventuellt fallerar.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.