D DanielSt81 skrev:
En luftvärmepump slutar inte fungera bara sådär.
Hur slutar de att fungera då?

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är precis min poäng. Allt kan gå sönder, även helt nya saker.

Jag pratar inte om absoluta undantag. Jag pratar om att risken för kallt hus minskar drastiskt om man har redundanta sätt att värma byggnaden.
Om du inte förstår att det är absoluta undantag att något nytt direkt går sönder då blir det nog en ganska meningslöst konversation.
Men jag lider med dig att dina nya prylar hela tiden går sönder. Jävla otur du måste ha.

F fribygg skrev:
Hur slutar de att fungera då?
Jadu, att något helt nytt slutar fungera beror nog oftast på ett produktionsfel. Detta är dock undantag.
Det kan också sluta för att man inte underhåller. Det är dock då användarens fel.

D DanielSt81 skrev:
då blir det nog en ganska meningslöst konversation.
Ja det verkar vara den nivå du vill hålla. Trist. Är du väldigt ung och ovan med seriösa diskussioner på seriösa forum?

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jadu, att något helt nytt slutar fungera beror nog oftast på ett produktionsfel. Detta är dock undantag.
Kan du hålla med om att risken för att en relativt komplicerad produkt (som en l/l vp trots allt är) skulle fallera är större än att ett elelement skulle fallera?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det verkar vara den nivå du vill hålla. Trist. Är du väldigt ung och ovan med seriösa diskussioner på seriösa forum?
Om vi tittar tillbaka i tråden så var det nog du som började med att kalla det trams jag skriver. Så vem som har en viss nivå här är ganska uppenbart.
Jag försöker med en seriös diskussion. Men diskussionen är inte seriös när du låter det verka som att en ny produkt har 50% reklamationer. Det är ingen seriös diskussion och det är faktiskt trist.
Jag har redan tidigare skrivit flera gånger att alla får göra som dom vill. Och känner man sig tryggare med fler system så är det rätt val för den personen.
Du däremot verkar ha ett behov av att övertyga mig att det jag tycker är fel. Det finns dock inget rätt eller fel utan det är en åsiktssak vad man vill ha och känner sig trygg med.
Jag vet inte vad du jobbar med. Men jag har jobbat i flera olika branscher och såld produkter. Det krävs ett högt antal artiklar för en reklamation. Och då är reklamationen ett undantag. Det borde inte vara något som man måste diskutera för att det inte är en åsikt utan fakta.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan du hålla med om att risken för att en relativt komplicerad produkt (som en l/l vp trots allt är) skulle fallera är större än att ett elelement skulle fallera?
Det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är en expert i det. Men det kan säkert vara så och inget jag säger emot. Jag hade ju tidigare elelement och det var ett sånt som gick sönder som inte var särskild gammalt utan bara några år. Men det kan självklart ha varit otur för att det fanns likaså andra som inte gick sönder.
Så ja, det kan absolut vara så som du säger.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jag hade ju tidigare elelement och det var ett sånt som gick sönder som inte var särskild gammalt utan bara några år. Men det kan självklart ha varit otur för att det fanns likaså andra som inte gick sönder.
Förstår du nu varför det kan vara bra att ha mer än en värmekälla?

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Förstår du nu varför det kan vara bra att ha mer än en värmekälla?
Det kan alltid vara bra att försäkra sig dubbelt mot allt. Inget jag säger eller har sagt emot. Jag tycker bara inte att jag behöver den försäkringen för min del. I allt man gör så behöver man ju avväga vad man tycker att en extra försäkring är värd. För att ta ett lite överdrivet exempel. Jag köper inte två bilar för att en kan gå sönder och då vill jag ha en i reserv som jag då kan ta.
Klart att två värmekällor ger en fördel mot en. Och två bilar ger en fördel mot en. Men var och en måste ju avgöra för sig om man känner att man behöver det.

D DanielSt81 skrev:
Och det är inte så sannolikt att en pump lägger av.
D DanielSt81 skrev:
Jag hade ju tidigare elelement och det var ett sånt som gick sönder som inte var särskild gammalt utan bara några år
Vore det inte klokt att ha en backup om vp skulle fallera?

• Gilla
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Det kan alltid vara bra att försäkra sig dubbelt mot allt. Inget jag säger eller har sagt emot. Jag tycker bara inte att jag behöver den försäkringen för min del. I allt man gör så behöver man ju avväga vad man tycker att en extra försäkring är värd. För att ta ett lite överdrivet exempel. Jag köper inte två bilar för att en kan gå sönder och då vill jag ha en i reserv som jag då kan ta.
Klart att två värmekällor ger en fördel mot en. Och två bilar ger en fördel mot en. Men var och en måste ju avgöra för sig om man känner att man behöver det.
Konsekvenserna av att en LLVP går sönder på vintern kan vara enorma med vattenskador och annat, åtminstone jag är orolig för sådant om jag är bortrest på vintern. Tillräckligt för att dagligen titta till min hemautomation så att jag kan skicka hem en granne till mig. Och då har jag ändå redundanta värmekällor...

• Gilla
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Konsekvenserna av att en LLVP går sönder på vintern kan vara enorma med vattenskador och annat, åtminstone jag är orolig för sådant om jag är bortrest på vintern. Tillräckligt för att dagligen titta till min hemautomation så att jag kan skicka hem en granne till mig. Och då har jag ändå redundanta värmekällor...
Kan du utföra hur en trasig LLVP kan orsaka vattenskador? Den slutsatsen förstår jag inte men jag kanske lär mig något som jag inte har tänkt på.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Kan du utföra hur en trasig LLVP kan orsaka vattenskador? Den slutsatsen förstår jag inte men jag kanske lär mig något som jag inte har tänkt på.
Om du inte förstår att vattnet i huset fryser när det är vinter och den enda värmekällan går sönder så är det nog ingen ide att fortsätta diskussionen.

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 13 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du inte förstår att vattnet i huset fryser när det är vinter och den enda värmekällan går sönder så är det nog ingen ide att fortsätta diskussionen.
Nej, du behöver ju inte deltar i diskussionen. Ingen som tvingar dig till det.

D DanielSt81 skrev:
Nej, du behöver ju inte deltar i diskussionen. Ingen som tvingar dig till det.
Hade du indraget vatten i huset där ditt elelement fallerade?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.