15 153 läst ·
133 svar
15k läst
133 svar
Vågar man ta bort elradiatorer efter installation av luftvärmepump?
En luftvärmepump använder varm inomhusluft för att avfrosta utedelen när det är kallt. Om inomhusluften blir för kall om det blir väldigt kallt ute, då eftersom du har plockat bort stödvärmen, dvs dina elradiatoren, då kan inte pumpen avfrosta och den stänger av. Sen fryser allt ihop.R Robert N skrev:Hej!
Har sommarhus och har precis installerat luftvärmepump. Främst för underhållsvärme på vintern med 15 grader. Kvar sitter en mängd elradiatorer som saknar termostat och är således avstängda. Skulle helt vilja plocka bort samtliga radiatorer för de är fula också, och kanske ersätta med ett par tre stycken med termostat som backup om luftvärmepumpen fallerar.
Någon som har resonerat kring hur man löser detta på ett bra sätt?
Tack på förhand![]()
Så nej. Ta inte bort dina befintliga elradiatorer.
Temperaturförändringar. Klimatförändringar är något helt annat. Sry var tvungen till språkpolisfasoner.T teuvo tainio skrev:
Jag kör med oljeelement i mitt gästhus med extern termostat som går att ställa in på 0–40 °C (± 0,5 °C). Håller gästhuset frostfritt för förvaring av saker som inte får frysa. Fungerar perfekt med stabil temperatur hela vintern https://www.clasohlson.com/se/Digital-termostat-for-element,-frostvakt-0-40-grader/p/36-9325
Vi kan styra och kolla luftvärmepumpen via wifi, sedan har vi ett par Mill element (mobila) som också styrs/övervakas via wifi. Vi har tagit bort alla fasta väggelement. Fungerar hur bra som helst. Men det förutsätter ju möjligheten till internet, vi har turen att ha tillgång till både fiber och 5G som backup. Men smidigt att kunna höja och sänka temperaturen innan man skall till stugan.
Elementen är ju inte beroende av wifi. Men ström behöver de ju oavsett vilken typ av element det är😁 Då är det nog bara goda grannar man kan lita på att hjälpa till. Våra element och värmepumpen startar om automatiskt efter strömavbrott.G G.L. skrev:
Men det känns i alla fall bra att man får en indikation på att något är fel. Vi har wifi routern på UPS som räcker typ 60 minuter så genom den får vi en headsup att något är fel. Så då får man ringa grannen. Funkar säkert inte för alla men för oss fungerar det bra.
Infravärme i taket? Går att integrera snyggt med lite planering.R Robert N skrev:Hej!
Har sommarhus och har precis installerat luftvärmepump. Främst för underhållsvärme på vintern med 15 grader. Kvar sitter en mängd elradiatorer som saknar termostat och är således avstängda. Skulle helt vilja plocka bort samtliga radiatorer för de är fula också, och kanske ersätta med ett par tre stycken med termostat som backup om luftvärmepumpen fallerar.
Någon som har resonerat kring hur man löser detta på ett bra sätt?
Tack på förhand![]()
Hej, jag ger mig, jag borde ha skrivit 100% vilket är vedertaget, men i exakt fysikalisk mening så varierar verkningsgraden 98-99,98%, varför det fattas l bästa fall 2 hundradels % tänker jag forska lite vidare i efter som jag är teknik/matematik nördAlfredo skrev:
Ps ha en bra dag/fortsättning
Spelar det nån roll för TS som avser att värma kåken med luftvärmepumpen?T teuvo tainio skrev:Godmorgon, jag skiljer på verkningsgrad och effektivitet, verkningsgraden är nästan 100% på alla elelement, men de är olika effektiva i praktiken på att värma ett hus vilket beror på hur avancerad / känslig termostat den har och det kanske viktigaste är konstruktionen för luftflödet genom elementet, jag vet efter ett byte av samtliga element hos mig så sjönk elförbrukningen med ca 25 %
Hur är det till hjälp, intressant eller värdefullt för TS att veta hur du värmer ditt gästhus?P PTZic skrev:
Eftersom en luftvärmepump använder den varmare inomhusluften för att frosta av utomhusdelen så kan temperaturen inomhus vara för låg för att att pumpen ska kunna ge värme.D DanielSt81 skrev:
Tänk dig att inomhustemperaturen sjunker för mycket iom ett strömavbrott eller liknande.
Då kan inte pumpen genomföra en ordentlig avfrostning, det leder till att utedelen isar igen.
Så visst går den säkert igång men det hjälper lite om den inte kan leverera värme.