Alfredo Alfredo skrev:
Så vart tar effektivitetsförlusterna i dessa vägen då?
Ja men de förlusterna går ut i tomma intet ju

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gör gärna det. Jag är genuint nyfiken på var den energi som inte blir värme tar vägen!
Det blir väl lite vibrationer av nätbrumm som fortplantar sig genom väggen och blir värme på utsidan...

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur regleras temperaturen då? Nånstans måste det ju finnas något som känner av temperaturen om det har fungerat över huvud taget.
Det är antagligen en bimettall som reglerar värmen.

D DanielSt81 skrev:
Det kan alltid vara bra att försäkra sig dubbelt mot allt. Inget jag säger eller har sagt emot. Jag tycker bara inte att jag behöver den försäkringen för min del. I allt man gör så behöver man ju avväga vad man tycker att en extra försäkring är värd. För att ta ett lite överdrivet exempel. Jag köper inte två bilar för att en kan gå sönder och då vill jag ha en i reserv som jag då kan ta.
Klart att två värmekällor ger en fördel mot en. Och två bilar ger en fördel mot en. Men var och en måste ju avgöra för sig om man känner att man behöver det.
Hej DanielSt81

Jag växte upp i skuggan av andra världskriget där jag förstod vad mina föräldrar och deras generation upplevt gällande bland annat besvärligare livsbetingelser och begränsningar att få tag i reservdelar.

Vi har nu krig i omgivningen och utvecklingen visar på hot om konsekvenser i form ökade svårigheter och kostnader gällande till exempel bränsle och förnödenheter.

Jag hoppas att du kommer att tillhöra de som inte blir strandsatt om krisen tilltar, utan att du då självständigt kan klara din familj och dina närmaste i alla fall en vecka.

Men det du skriver; ”Jag tycker bara inte att jag behöver den försäkringen för min del.” är oroande.

Jag hoppas att inte att det innebär att du vid ett allvarligt läge tror att ”samhället” skall fixa allt som du då saknar.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Robert N skrev:
Hej!

Har sommarhus och har precis installerat luftvärmepump. Främst för underhållsvärme på vintern med 15 grader. Kvar sitter en mängd elradiatorer som saknar termostat och är således avstängda. Skulle helt vilja plocka bort samtliga radiatorer för de är fula också, och kanske ersätta med ett par tre stycken med termostat som backup om luftvärmepumpen fallerar.

Någon som har resonerat kring hur man löser detta på ett bra sätt?

Tack på förhand :)
Helt rätt tänkt.
Så har jag gjort både i huset och det fristående garaget, fungerar utmärkt.
Och det är bra när det blir kallare än 30 minusgrader, för då funkar det inte med att bara ha en luftvärmepump.
Så, det du föreslår är en utmärkt lösning tycker jag.

Jag har bara en radiator i garaget (väldigt öppen planlösning), och i huset har jag en i varje rum, vilket är ungefär hälften av vad som var installerat från början.
I garaget har jag ställt in elementet på 10 grader, och i huset ca 18 grader, fungerar utmärkt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej DanielSt81

Jag växte upp i skuggan av andra världskriget där jag förstod vad mina föräldrar och deras generation upplevt gällande bland annat besvärligare livsbetingelser och begränsningar att få tag i reservdelar.

Vi har nu krig i omgivningen och utvecklingen visar på hot om konsekvenser i form ökade svårigheter och kostnader gällande till exempel bränsle och förnödenheter.

Jag hoppas att du kommer att tillhöra de som inte blir strandsatt om krisen tilltar, utan att du då självständigt kan klara din familj och dina närmaste i alla fall en vecka.

Men det du skriver; ”Jag tycker bara inte att jag behöver den försäkringen för min del.” är oroande.

Jag hoppas att inte att det innebär att du vid ett allvarligt läge tror att ”samhället” skall fixa allt som du då saknar.
Hej Martin,

Låt mig börjar med att jag inte ens riktigt förstår vad du vill säga. Menar du att kriget kan orsaka att min luftvärmepump inte fungerar längre? Hur då? Kanske genom att strömmen inte fungerar längre. Men då kan jag upplysa dig om att elelement inte heller fungerar längre. Då hjälper bara en kamin eller liknande där du eldar med ved.
Vilken risk jag tar borde ju ändå vara upp till mig. Det är samma med allt. Vissa investerar på börsen i det som har absolut högst risk och vissa lägger sina pengar bara på kontot. Det får alla göra som dom vill. Jag skulle dock aldrig säga till den som lägger pengar bara på kontot att ”hoppas inte du tror att samhället ska stå för en del av din pension så du klarar dig senare.”

Sen kan jag gärna berätta för dig att mina föräldrar är födda under andra världskriget. Min farfar har varit vid fronten i Ryssland. Jag vet mycket väl vad dom har upplevt. Och hur illa det har varit vet jag nog bättre än 99% av människorna här. Dagens krig är nämligen ett barnkalas jämfört med hur det var då. Det kan du vara säkert på. Och i Sverige har man ändå haft det ganska bra efter andra världskriget.

Jag kan också försäkra dig om att min familj och jag klarar oss självständigt alldeles utmärkt. Förmodligen bättre än många andra. Och samhället behöver inte fixar något åt mig. Jag bidrar nog mer till samhället än många andra genom höga skatter jag betalar samt att jag donera lite då och då till dom som verkligen behöver det.

Med det sagt så behöver du verkligen inte oroa dig för mig och dom besluten jag tar.

Hannuse Hannuse skrev:
Helt rätt tänkt.
Så har jag gjort både i huset och det fristående garaget, fungerar utmärkt.
Och det är bra när det blir kallare än 30 minusgrader, för då funkar det inte med att bara ha en luftvärmepump.
Så, det du föreslår är en utmärkt lösning tycker jag.

Jag har bara en radiator i garaget (väldigt öppen planlösning), och i huset har jag en i varje rum, vilket är ungefär hälften av vad som var installerat från början.
I garaget har jag ställt in elementet på 10 grader, och i huset ca 18 grader, fungerar utmärkt.
Kul att höra om någon som tänker lika och har satt planerna i verket, tack 😀

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Hej Martin,

Låt mig börjar med att jag inte ens riktigt förstår vad du vill säga. Menar du att kriget kan orsaka att min luftvärmepump inte fungerar längre? Hur då? Kanske genom att strömmen inte fungerar längre. Men då kan jag upplysa dig om att elelement inte heller fungerar längre. Då hjälper bara en kamin eller liknande där du eldar med ved.
Vilken risk jag tar borde ju ändå vara upp till mig. Det är samma med allt. Vissa investerar på börsen i det som har absolut högst risk och vissa lägger sina pengar bara på kontot. Det får alla göra som dom vill. Jag skulle dock aldrig säga till den som lägger pengar bara på kontot att ”hoppas inte du tror att samhället ska stå för en del av din pension så du klarar dig senare.”

Sen kan jag gärna berätta för dig att mina föräldrar är födda under andra världskriget. Min farfar har varit vid fronten i Ryssland. Jag vet mycket väl vad dom har upplevt. Och hur illa det har varit vet jag nog bättre än 99% av människorna här. Dagens krig är nämligen ett barnkalas jämfört med hur det var då. Det kan du vara säkert på. Och i Sverige har man ändå haft det ganska bra efter andra världskriget.

Jag kan också försäkra dig om att min familj och jag klarar oss självständigt alldeles utmärkt. Förmodligen bättre än många andra. Och samhället behöver inte fixar något åt mig. Jag bidrar nog mer till samhället än många andra genom höga skatter jag betalar samt att jag donera lite då och då till dom som verkligen behöver det.

Med det sagt så behöver du verkligen inte oroa dig för mig och dom besluten jag tar.
Hej DanielSt81

Det var din inställning till att behovet inte fanns av att försäkra sig om att självständigt klara det som kan komma framöver som du beskrivit i flera inlägg och som du sedan sammanfattade i meningen; ” Jag tycker bara inte att jag behöver den försäkringen för min del.” som jag lyfte.

Eftersom du inte förstått att vår föräldrageneration var betydligt mer vana att klara livets besvärligheter även utan krig, stopp i matleveranser eller långvariga strömavbrott. Därigenom så verkar du inte insett hur sårbart dagens samhälle är gällande matförsörjning, tillgång till vatten, kommunikation, elkraft etc. så verkar du ta ett framtida krig eller en allvarlig samhällsstörning med en klackspark.

Att du till exempel liknar det krig som Ukraina och dess befolkning idag genomlider, vid ett barnkalas.
Det innebär att jag betackar mig för att lyssna på, och ta åt mig av dina synpunkter.
Däremot så protesterar jag mot din beskrivning och ditt synsätt.

Eftersom denna tråd inte direkt handlar om att klara krig eller allvarlig kris så stannar jag vid att konstatera att du rimligen kommer att bli allvarligt överraskad. Om du med din nuvarande inställning tror att; ”Jag kan också försäkra dig om att min familj och jag klarar oss självständigt alldeles utmärkt.” vid krig eller allvarlig kris.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Beakta §5.4 och utforma era inlägg därefter.
Personangrepp har inget på det här forumet att göra
/Mats
Moderator

R Robert N skrev:
Kul att höra om någon som tänker lika och har satt planerna i verket, tack 😀
Det jag skulle kunna förbättra är möjligen att byta några av dom äldre elementen, som har bimetalltermostat, mot nyare med elektronisk dito (har några nyare med elektronisk termostat, och dom är relativt enkla att "lira in").
Hysteresen med bimetalltermostaten är flera grader, så det blir lite ojämnt till och frånslag.
Men å andra sidan inte ett jätteproblem, det är inte så ofta dom behöver agera.
Men det känns också som en bra säkerhet om luftvärmepumpen skulle gå sönder, vilket den gjorde mitt i vintern för ett par år sedan.
Så, med luftvärmepump så skulle jag rekommendera att ha en "backup" som klarar av att hålla huset någorlunda varmt.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
R Robert N skrev:
Hej!

Har sommarhus och har precis installerat luftvärmepump. Främst för underhållsvärme på vintern med 15 grader. Kvar sitter en mängd elradiatorer som saknar termostat och är således avstängda. Skulle helt vilja plocka bort samtliga radiatorer för de är fula också, och kanske ersätta med ett par tre stycken med termostat som backup om luftvärmepumpen fallerar.

Hej!
Att bara ha luftvärmepumpen låter oklokt.
Jag ska själv installera luft/luft i min stuga.
Kommer ändå kolla så att de 5 oljeelementen fungerar när/om pumpen stannar av någon anledning. En värmepump fixar inte helt om det blir tillräckligt kallt ( beroende möjligen var) men, stugan min ligger i Norrbotten…
Mina är fula så visst vore det fint med nya men de går ju ställa bort när våren kommer 😀
Lycka till!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Att bara ha en luftvärmepump som enda värmekälla är både dumt och osmart och en stor risk att det vid nåt fel så behöver man nån alternativ värmekälla..

nästa problem är att vid rejält kallt så sjunker mängden värme luft luftvärmepumpen kan producera mer än många tror.. även dom som heter att dom gör värme ner till - 26 osv så är ju problemet att där ger den bara en liten bråkdel av effekten den ger när det är -7 grader ute

Det gör att man ofta behöver tillskott av elelement särskillt i några rum där man har svårt att få värmen att sprida sig ordntligt elelr att man stänger några dörrar ibland till vissa rum

Spar elelementen tills du varit i stugan vid extrem kyla och sett hur llångt luftvärmepumpen räcker och sett vilken värmekomfort som uppnås på ställen med dålig luftrörelse långt ifrån innerdelen och ha dessa som reserv och ställ dom lågt så dom kan rädda en om luftvärmepumpen stannar eller behöver lite hjälp att producera värme

Bor i hus med 2 luftluftvärmepumpar man vi kör fortfarande 5 el element för att det ska fungera på vintern. rent teretiskt ska bara 1 av dom räcka till hela huset men det funkar inte så i praktiken. vi får inte runt värme överallt och råkar man knuffa igen dörren till badrum eller tvättstuga så blir dom svinkalla så där står alltid elelementen på för att alltid ha komfortvärme..

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gör gärna det. Jag är genuint nyfiken på var den energi som inte blir värme tar vägen!

Du med!
Godmorgon, jag har hittat energi tjuven i elelement, det är termostaten som förbrukar lite el, de moderna otroligt lite.

Fairlane Fairlane skrev:
Om värmepumpen stannar kan det vara svårt att få igång den om det är för kallt. Jag skulle inte ta bort alla element, men däremot skulle jag såklart se till att de element som fanns hade termostat.
Jag har gsmlarm som kollar tempen och skickar larm vid strömavbrott samt kan starta element 2kv iaf.Nu måste jag köpa nya den dan Telia lägger ner 2 och 3g nät.

R Robert N skrev:
Hej!

Jag har installerat tre vanlig element med termostat. Till den säkringsgruppen har jag kopplat en kontaktor som slår på strömmen via en applikation som heter Heatit. Jag styr den från min telefon och kräver att du har internetkoppling i stugan. Den är inställd på 6 grader och ger automatiskt backup för värmepumpen som är inställd på 8-10 grader. Det har också varit bra de få gånger vi åker dit på vintern att snabbt få upp värmen. Värmepumpen är inte så bra att få upp värmen snabbt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.