15 304 läst ·
133 svar
15k läst
133 svar
Vågar man ta bort elradiatorer efter installation av luftvärmepump?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 046 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 046 inlägg
Ett strömavbrott räcker väl utmärkt för att stänga av pumpen?D DanielSt81 skrev:Vart är sommarhuset? Hur stort är det? Vad är det för värmepump? Utan den infon blir det ju rätt svårt.
En luftvärmepump slutar inte fungera bara sådär. Min har aldrig gjort det. Normalt behöver du inte ha något annat. I vårt gamla hus installerade vi en pump med två innerdelar. Detta värmde upp huset på 140 kvm fördelad på två plan. Plockade bort alla element som fanns kvar. Använde inget annat. Vi bodde ju där och kunde lätt ha 21 grader eller mer om så önskades.
Men som sagt det krävs mer information. Utöver det jag frågade hur är det isolerad?
Givetvis fungerar inte elementen heller då, men när strömmen kommer tillbaka så kommer elementen fungera medan luftvärmepumpen kanske inte gör det.
En luftvärmepump kanske inte bara slutar fungera sådär, men den lever inte i evighet heller.
Det ligger k södra Sverige. Pumpen är en Mitsubishi Sumo som faktiskt har lagt av så den endast var sex månader gammal. De bytte utedelen men vet inte vad som orsakade felet, vilket var att den bara genererade kall luft. Upptäcktes av en slump då jag bor sex timmar bort. Mi dröm är ju att slippa ha något annat, men försöker luska ut om jag kanske åtminstone borde ha något i badrummet ifall olyckan är framme. Då vill jag har med riktig termostat. Kul att hör att du kör utanD DanielSt81 skrev:Vart är sommarhuset? Hur stort är det? Vad är det för värmepump? Utan den infon blir det ju rätt svårt.
En luftvärmepump slutar inte fungera bara sådär. Min har aldrig gjort det. Normalt behöver du inte ha något annat. I vårt gamla hus installerade vi en pump med två innerdelar. Detta värmde upp huset på 140 kvm fördelad på två plan. Plockade bort alla element som fanns kvar. Använde inget annat. Vi bodde ju där och kunde lätt ha 21 grader eller mer om så önskades.
Men som sagt det krävs mer information. Utöver det jag frågade hur är det isolerad?
Nej precis. Går strömmen fungerar inget. Och strömmen kommer inte tillbaka av sig själv. Då behöver nog någon åka dit för att sätta på den igen. Och då ser man till att även pumpen är igång igen. Problem löst.Fairlane skrev:
Ett strömavbrott räcker väl utmärkt för att stänga av pumpen?
Givetvis fungerar inte elementen heller då, men när strömmen kommer tillbaka så kommer elementen fungera medan luftvärmepumpen kanske inte gör det.
En luftvärmepump kanske inte bara slutar fungera sådär, men den lever inte i evighet heller.
Inget lever i evighet. Inget element eller annat. Vad ska man göra åt det? Då är enda alternativet att riva huset. 15 år är nog inget problem för en luftvärmepump. Och man kan göra lite underhåll och låta en firma kolla i vissa intervall. Finns aldrig någon 100% försäkring.
Mycket märkligt. Måste ju ha varit något produktionsfel. Det är i alla fall inte något vanligt att den lägger av. Södra Sverige blir ju sällan -20 grader. Och det klarar din Mitsubishi galant. Installerade nyss en Mitsubishi i garaget.R Robert N skrev:Det ligger k södra Sverige. Pumpen är en Mitsubishi Sumo som faktiskt har lagt av så den endast var sex månader gammal. De bytte utedelen men vet inte vad som orsakade felet, vilket var att den bara genererade kall luft. Upptäcktes av en slump då jag bor sex timmar bort. Mi dröm är ju att slippa ha något annat, men försöker luska ut om jag kanske åtminstone borde ha något i badrummet ifall olyckan är framme. Då vill jag har med riktig termostat. Kul att hör att du kör utan![]()
Men varför just i badrummet? Om du ändå inte är där på vintern spelar det ju ingen roll om det nu inte skulle vara varmt om pumpen inte funkar. Du vill ju förmodligen ha samma temperatur i hela huset. Problem uppstår nog bara om du stänger dörrar till vissa rum. Då blir det svårt för pumpen att värma där.
Hade du anslutet till wifi? Då ser du också i appen om den funkar som den ska.
Jo efter ett strömavbrott kommer oftast strömmen tillbaka utan att den enskilde abonnenten behöver göra något.D DanielSt81 skrev:
Man har flera alternativ för uppvärmning för även en splitterny värmepump kan gå sönder helt plötsligt, även om du felaktig påstår motsatsen.D DanielSt81 skrev:
Vilket trams!D DanielSt81 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 046 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 046 inlägg
Va?D DanielSt81 skrev:
Det händer att vi har strömavbrott hemma, inte vanligt, men det händer. När Vattenfall lokaliserat felet och lagat det så kommer strömmen tillbaka igen, utan att jag behöver sätta på de.
Och om temperaturen i huset blivit för låg så pumpen inte går igång?D DanielSt81 skrev:
Har man elelement så så kan man använda de till att höja temperaturen, men utan?
Det är ju väldigt stor skillnad på att lita på en enda värmekälla i huset man bor i jämfört med ett obebott fritidshus flera timmar bort.D DanielSt81 skrev:Vart är sommarhuset? Hur stort är det? Vad är det för värmepump? Utan den infon blir det ju rätt svårt.
Det enda som är trams är det du skriver.Alfredo skrev:
Ja, har strömmen inte gått på grund av fel i huset utan av något utanför så kommer det vanligtvis tillbaka själv. Då har du rätt. Men vet du vad, då hoppar även pumpen igång igen även om det kanske kommer som en överraskning för dig. Hoppar den inte igång så har jordfelsbrytaren gått och då kommer strömmen inte tillbaka av sig själv.
Jag påstår inte att något inte kan gå sönder. Allt kan gå sönder. Om du vill diskutera absoluta undantagsfall så får du väl gärna göra det. Men då är det väl bäst att ha 3-4 värmesystem i huset, eller? Även ett element kan gå sönder trots att det är ny. Så vad ska vi föreslå för TS? Luftvärmepump, elelement och att bila upp golvet för att installera golvvärme och en kamin som går att fjärrstyra? Då kan han nog vara säkert på att åtminstone ett av systemen alltid kommer att funka.
Ja, såklart kommer den tillbaka om felet inte ligger i huset själv. Men då går även pumpen igång igen om strömmen kommer tillbaka.Fairlane skrev:
Va?
Det händer att vi har strömavbrott hemma, inte vanligt, men det händer. När Vattenfall lokaliserat felet och lagat det så kommer strömmen tillbaka igen, utan att jag behöver sätta på de.
Och om temperaturen i huset blivit för låg så pumpen inte går igång?
Har man elelement så så kan man använda de till att höja temperaturen, men utan?
Temperatur i huset kan inte vara för lågt för pumpen så den inte går igång. Så funkar inte en luftvärmepump.
Så kan det vara. Och om man generellt är lite rädd för att lita på saker så kan man såklart använda mer än ett system. Det jag skriver är ju vad jag tycker och utifrån det min rekommendation. Men det innebär väl inte att TS måste göra som jag säger. Vill han hellre ha två system så är väl det ok.useless skrev:
Jag skulle inte sätta in fler system eftersom det går att se i appen om pumpen är igång eller inte. Och det är inte så sannolikt att en pump lägger av. Och då skulle jag kanske åka dit om det verkligen skulle hända. För att då skulle jag kanske vilja veta vad som är problemet för att det kanske är större problem än bara pumpen.
Och vad göra om dessa går sönder? Som jag redan skrev får alla göra som dom vill. Känner man sig tryggare med mer än ett system så får man väl göra det.F fribygg skrev:
Jag tycker att ett system räcker. Är det inte något bra att personer kommer med olika åsikter och förslag? TS får väl då avgöra själv vad han tycker är det bästa förslaget för honom, eller?
Samma sak som man gör när l/ l värmepumpen går sönder, byter eller ersätter med annan värmekällaD DanielSt81 skrev:
( tex bygg fläkt som nödlösning om de gamla radiatorerna skulle gå sönder eller värmepumpen skulle haverera en storhelg då service/ utbyte inte kan ske inom rimlig tid)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, men frågan var väl om man vågar ta bort dom och i ett inlägg skrev TS att han gärna vill bli av med alla. Baserad på det skrev jag vad jag tycker.F fribygg skrev:
Ja, jag förstår hur du tänker med om pumpen skulle fallera. Men skulle du då inte vilja veta varför? Skulle du vänta ett halvår innan du kollar upp det?