Alfredo Alfredo skrev:
Fast det har inget med förluster eller effektivitet att göra. Alla elradiatorer har noll förlust och är 100 procent effektiva. Precis varenda mikrowattsekund av elenergi de förbrukar omvandlas helt till värme.
Godmorgon, du har rätt i det du säger, men jag använder ordet verkningsgrad vilket är samma för alla elelement, jag använder ordet effektivitet för hur väl ett element är konstruerat för att sköta uppvärmningen i ett hus vilket styrs av termostaten och luftflödet genom elementet, jag har ett hus sedan 1984 med direktverkande el uppvärmning, för 20 år sedan bytte jag samtliga orginal element till modernare/bättre vilket gav ca 25% el besparing, jag tror att ett byte av elementen nu skulle ge ca 10% ytterligare.
Ps om ordet effektivitet är fel i detta sammanhang så återkom med ett bättre ord som beskriver elbesparingen

• Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
R Robert N skrev:
Det är mer som ett gaspådrag. Du kan ställa med ett vred men du har ingen aning om tempen. Jag vill ju ha att den bara slår på om den till exempel går under 5 grader.
Jaha, sådana är irriterande. Jag hade nog bara ställt in varmluftpumpen på den temperatur du vill ha när du inte är där, 15 grader?, någon gång när jag var på plats och vänta tills temperaturen sjunkit ner dit och sen vridit reglaget på varje element, så den precis startar, för att sen vrida ner den lite. Det spelar ju inte så stor roll om de drar igång vid 5 grader eller 8 grader om värmepumpen fallerar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Robert N skrev:
Det är mer som ett gaspådrag. Du kan ställa med ett vred men du har ingen aning om tempen. Jag vill ju ha att den bara slår på om den till exempel går under 5 grader.
Sitter det ingen central rumstermostat som styr elementen?

• Gilla
ValterP
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sitter det ingen central rumstermostat som styr elementen?
Tyvärr inte. Har det på ett annat hus men inte här :)

R Robert N skrev:
Tyvärr inte. Har det på ett annat hus men inte här :)
Hur regleras temperaturen då? Nånstans måste det ju finnas något som känner av temperaturen om det har fungerat över huvud taget.

useless useless skrev:
Hur regleras temperaturen då? Nånstans måste det ju finnas något som känner av temperaturen om det har fungerat över huvud taget.
Man kan ju ha rattat elementen manuellt. Tämligen opraktiskt men det förekommer.

• Gilla
Esq
  • Laddar…
Fairlane
useless useless skrev:
Jag tolkar det som ett vred, men att det inte står 5, 10, 15, 20, 25 utan kanske bara 1, 2, 3, 4, 5, etc och så ska man lista ut att 3 är ungefär 22 grader.
Eller så här:
Svart vred med markeringar för min och max på en termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs, det är en termostat, men det är svårt att ställa den på en specifik temperatur.

Om jag antar rätt så skulle jag prova mig fram lite, vilket läge som är bra, och sätta en markering där så man kan hitta tillbaks om någon vrider på den.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag tror också det är termostater i elementen även om vreden saknar gradering.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, jag tror också det är termostater i elementen även om vreden saknar gradering.
Ja liknar de bilden i #22 så är det garanterat en termostat man justerar. Vi har dock haft element med fasta effektsteg helt utan termostat. Gissar dock att dessa (idag) är tämligen ovanliga.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja liknar de bilden i #22 så är det garanterat en termostat man justerar. Vi har dock haft element med fasta effektsteg helt utan termostat. Gissar dock att dessa (idag) är tämligen ovanliga.
Fast de styrs i 99,9% av fallen med en extern rumstermostat.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast de styrs i 99,9% av fallen med en extern rumstermostat.
Den statistiken verkar du ha god koll på så det kan jag inte ifrågasätta. 😉 Våra hörde dock till den resterande promillen...

• Haha
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den statistiken verkar du ha god koll på så det kan jag inte ifrågasätta. 😉 Våra hörde dock till den resterande promillen...
Modoiter tillhör inte de skarpaste.

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
Jag hade försökt hitta nyare elradiatorer begagnade eller på rea och bytt allihop. Det stör mig nämligen något fruktansvärt att titta på gamla fula missfärgade elradiatorer från 70-talet.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Robert N skrev:
Hej!

Har sommarhus och har precis installerat luftvärmepump. Främst för underhållsvärme på vintern med 15 grader. Kvar sitter en mängd elradiatorer som saknar termostat och är således avstängda. Skulle helt vilja plocka bort samtliga radiatorer för de är fula också, och kanske ersätta med ett par tre stycken med termostat som backup om luftvärmepumpen fallerar.

Någon som har resonerat kring hur man löser detta på ett bra sätt?

Tack på förhand :)
Vart är sommarhuset? Hur stort är det? Vad är det för värmepump? Utan den infon blir det ju rätt svårt.
En luftvärmepump slutar inte fungera bara sådär. Min har aldrig gjort det. Normalt behöver du inte ha något annat. I vårt gamla hus installerade vi en pump med två innerdelar. Detta värmde upp huset på 140 kvm fördelad på två plan. Plockade bort alla element som fanns kvar. Använde inget annat. Vi bodde ju där och kunde lätt ha 21 grader eller mer om så önskades.
Men som sagt det krävs mer information. Utöver det jag frågade hur är det isolerad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.