25 989 läst ·
84 svar
26k läst
84 svar
Väg över annans mark.....
Förra ägaren bråkade aldrig om väg till stugan....men får intrycket av att det skurit sig mellan den tidigare ägaren och markägaren......det underlättar ju inte för min del.
skall få kopior på alla papper som skrevs i samband med avstycking så då får man ju se hur det formulerades.
men enligt vad dom sa på lantmäteriet så står det att det skulle komma överens om avtalsservitut.....konstigt att det aldrig gjordes.....men misstänker att markägaren kommer att vara emot det...
skall få kopior på alla papper som skrevs i samband med avstycking så då får man ju se hur det formulerades.
men enligt vad dom sa på lantmäteriet så står det att det skulle komma överens om avtalsservitut.....konstigt att det aldrig gjordes.....men misstänker att markägaren kommer att vara emot det...
Fast du är ju inte den tidigare ägaren, du får visa grannen att du är en trevlig prick som inte ska lastas för vad den tidigare ägaren hittat på för dumheter..
Så åk och besök grannen (ring inte, det kan lätt bli fel), Förklara läget och att du är beredd att ersätta honom bra mot att han håller vägen farbar. Blanda inte in lantmäteriet utan försök bara få ett handslag. Att pressa på om servitut och liknande riskerar nog att få honom att sparka bakut. Ta gärna med någon liten present, en flaska starksprit lär nog vara ett säkert kort.
Så åk och besök grannen (ring inte, det kan lätt bli fel), Förklara läget och att du är beredd att ersätta honom bra mot att han håller vägen farbar. Blanda inte in lantmäteriet utan försök bara få ett handslag. Att pressa på om servitut och liknande riskerar nog att få honom att sparka bakut. Ta gärna med någon liten present, en flaska starksprit lär nog vara ett säkert kort.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sprit löser inga problem, tänk om markägaren är IOGT-NTO:are.
Protte
Protte
TS situation är tyvärr knappast sådan att det går att ställa några krav. Så att bli 'kompis' med grannen ser jag som en möjlig lösning. Att i TS situation kräva servitut eller något bindande kontrakt tror jag kan vara svårt med tanke på hur grannen reagerat tidigare. Sen ifall det funkar bra så kanske det går att få ett servitut när man lärt känna grannen bättre.Hemmakatten skrev:
Jag skulle kontakta Lantmäteriet eftersom det som var klargjort i beslutet angående avtalsservitut inte kommit till stånd. LM borde ha lite muskler o kalla parterna till möte och utifall inget händer, besluta om officialservitut.
Åk dit och fråga markägaren varför denne inte vill låta dig använda vägen. Kanske är det något som ägaren är arg för, och att det räcker med att du lyssnar för att ilskan ska gå över.
När du har lyssnat och förstått markägarens bild så kanske denne är redo att lyssna på dig och förstå att du måste ha en väg (som det finns papper på) till fastigheten.
När du har lyssnat och förstått markägarens bild så kanske denne är redo att lyssna på dig och förstå att du måste ha en väg (som det finns papper på) till fastigheten.
Så här var det skrivet i astycknings papprena:
" Tillfart till styckningslotten skall ske på redan befintlig skogsväg och dels på planerad ny skogsväg. Rätten härtill samt driften och underhållet av båda vägarna skall regleras på privaträttslig väg.
Servitutet som bildas är av så väsentlig betydelse som avses i 7 kap 1:a paragraf FBL "
Va det betyder för mig har ingen susning om men den "planerade" vägen verkar då inte bli av...
" Tillfart till styckningslotten skall ske på redan befintlig skogsväg och dels på planerad ny skogsväg. Rätten härtill samt driften och underhållet av båda vägarna skall regleras på privaträttslig väg.
Servitutet som bildas är av så väsentlig betydelse som avses i 7 kap 1:a paragraf FBL "
Va det betyder för mig har ingen susning om men den "planerade" vägen verkar då inte bli av...
Det betyder att din fastighet aldrig hade fått styckats av om inte ett servitut bildas. Eftersom man tydligen ville lösa servitutet på privaträttslig väg så blandade sig inte LM i detta. När nu inte servitut är skapat på frivillig väg så kan du väldigt enkelt be LM att göra detta till dig, eftersom beslut är redan fattat. Det som inte är överenskommet är:Busjunkie skrev:Så här var det skrivet i astycknings papprena:
1. Ersättning för intrång (en gångssumma) (LM beslutar om kostnad mha Exproriationslagen)
2. Hur skall vägen anläggas.
2. Hur skall underhållet skötes.
Jag hade ringt LM om markägaren trilskas och begärt att de genomför även servitutet.
//Anders
Jodå, eftersom en fastighet inte får avstyckas utan tillfartsmöjlighet så har TS goda möjligheter att ställa krav. Om grannen inte vill förhandla med TS så kommer Lantmäteriet att komma ich slå näven i bordet, och där har grannen betydligt mindre att säga till om.lbgu skrev:
Så TS kan kontakta grannen och säga att "Om vi inte kan komma överens om ett servitut så måste jag gå till Lantmäteriet".
Nerre skrev:Jodå, eftersom en fastighet inte får avstyckas utan tillfartsmöjlighet så har TS goda möjligheter att ställa krav. Om grannen inte vill förhandla med TS så kommer Lantmäteriet att komma ich slå näven i bordet, och där har grannen betydligt mindre att säga till om.
Så TS kan kontakta grannen och säga att "Om vi inte kan komma överens om ett servitut så måste jag gå till Lantmäteriet".
Visst går det att köra den hårda vägen och ifall inget annat funkar så är det väl så det kan bli till slut.
Men jag tycker nog att man först ska prova allt annat. Jag skulle inte vilja vara beroende av en 3 km lång skogsväg där ägaren av marken/vägen är fientligt inställd till mig och blivit påtvingad vägen mot sin vilja. Där jag bor finns det gott om skogsvägar som lätt blir oframkomliga för allt utom traktorer. Och detta utan att det finns någon grannosämja som hjälper till, men skulle man vilja göra en väg oframkomlig så är det ju bara att åka ut med något tungt fordon efter ett rejält regnväder.
Grejen är ju att om lanmäteriet sätter den foten så blir det antagligen så att grannen får avstå från mark där TS får anlägga en väg (som grannen inte får slita på om han inte betalar för det).
Det är alltså inte i huvudsakligen i TS intresse som det är bra att slippa lantmäteriet, det är i grannens intresse.
Det är alltså inte i huvudsakligen i TS intresse som det är bra att slippa lantmäteriet, det är i grannens intresse.