Umo Umo skrev:
Vi bor i ett hus från ca1850, med en alle' med lindar från ca 1900.
Vi har bott här sen 2010 och fått slamtömning varje år.
I år fick vi att Vafab skulle komma under oktober månad. Dom kom sista dagen på månaden. Vi sitter och äter lunch när han kommer nerbackande, för att sedan lägga i växel och åka härifrån utan tömning?!
Han åker till grannen och tömmer, och min man frågar honom varför han inte tömde vår.
Det är för trång passage och du får göra ny grusad väg åt oss, är svaret. Han åker härifrån utan att tömma. Vi får meddelande från Vafab, att vi får betala bomkörning (fastän vi är hemma?!)
Ni får såga ner träd i alle'n. Det ska vara 3,5 m fritt bredd och 4 m fritt uppåt.

Dom menar att vi ska kapa hela allé n plus göra en ny väg.

Enligt länsstyrelsen så är alléer Biotopskydd ande efter 20 år.
Hur ska man göra???
Slambilarna som dom köper in är högre och tyngre jag fick hjälpa en kompis med att såga ner en del grenar som var för låga på hans väg förra året så bilen kan köra fritt
 
Hep Hep skrev:
Rätt mycket som funkar så i Sverige, vare sig man gillar det eller inte.
Joo..... kommunerna borde varje år skicka en speciell faktura till alla fastighetsägare med utfart mot kommunens gata. Den fakturan är summan för att man ska få ha den utfarten.

Ett varuhus i ett område (eller om det är en samfällighet som äger gatorna inom området) 1 miljon i anslutningsavgift till kommunen per varuhus och år.

OCH det är den policyn Trafikverket har för järnvägsanslutningar från industrier till deras spår.

Vill industrin ta bort anslutningen så gör Infranord det gärna - som sedan fakturerar TrV för arbetet och TrV skickar en faktura till fastighetsägaren för borttagandet.
vill varuhuset inte ha väganslutningen - ditt och gräv bort den och skicka faktura för avgrävningen.
 
Jag har verkligen ingen aning om vad ditt inlägg handlar om eller hur det kan komma som ett svar på det jag skrev.
 
M Maledictus skrev:
Vi hade ett ärende för ett antal år sedan gällande backning i ett villaområde vid sophämtning. Arbetsmiljöverket kom ut och förbjöd oss att fortsätta backa. Vi föreslog att bilen skulle ha backkamera, saftblandare samt en extra gubbe som gick bakom med flaggor i händerna och höll koll. Enligt Arbetsmiljöverket spelade det ingen som helst roll. "Backning är inte ett körsätt".
Konstigt hoppas att det påhittet inte kommer hit för då kommer tre fastigheter bli tvungna att flytta sina tunnor ut till en vägkorsning. I den vägkorsningen är de enda ställena som inte är inne på en annan tomt antingen placerat så ett antal besökare kommer att köra på tunnorna (eller bli väldigt arga.) Den platsen är dessutom illa utsatt för snöröjningens snöhögar...

En annan varian: tag bort 1 m på 4 tomter för att sedan kunna köra nerför en backe som slutar i en för en lastbil hårig 90-gradare.....

Så bor jag - inne på en återvändsgata där fortsättningen är en cykelväg nerför en kort brant backe....
 
Hep Hep skrev:
Jag har verkligen ingen aning om vad ditt inlägg handlar om eller hur det kan komma som ett svar på det jag skrev.
Nej, har inte så direkt med ditt svar - däremot ett genmäle på den som du svarade till.
Det finns mycket som en kommun fixar med som andra kanske tycker att den inte ska hålla på med.

Som tex att planera nya handelsområden sälja marken lite halvdyrt och därefter ta på sig en evighetskostnad i form av underhållskostnaderna för de nya vägarna.

Det vill till att underhållet av de nya gatorna etc blir tillräckligt billigt.
 
P
P Pippi Viktualia skrev:
Ska kolla det igen. Försökte för några år sedan då blev det blankt nej.
Hur motiverade de sitt svar?
 
johnsilver johnsilver skrev:
Slambilarna som dom köper in är högre och tyngre jag fick hjälpa en kompis med att såga ner en del grenar som var för låga på hans väg förra året så bilen kan köra fritt
Tänk om bilprovningen köpte in nya smörjgropar och lyftar så man blev tvungen att skrota sin bil bara för att den är för smal eller bred för den nya verkligheten...
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Umo Umo skrev:
De har åkt på deras väg förr, sommartid, men nu kommer dom i oktober och då vägrade chauffören att åka på gräsmattan fastän vi gav honom tillstånd
Jag hade inte heller kört ut på en gräsmatta med en stor lastbil i oktober. Att det blir körskador är garanterat och med lite otur så sätter chauffören bilen.

Trots att de är lite stelbenta så har de tyvärr rätten på sin sida gällande backning, man kan tycka vad man vill om att reglerna blir stramare men det är för att minska risken för olyckor. Bara för att man alltid har gjort på ett sätt innebär det att det är rätt sätt...
 
Nyfiken fråga bara.
Hur ställer sig förare/företag/myndighet till att man lägger ut markförstärkningsgaller? Jag tänker på sådana som finns intill höghus för att ge brandbilar en stabilare yta att stå på. Jag tänker att om det räcker (räckte?) för en stegbil så borde det duga åt en slambil...
 
Det finns lösningar men ts svarar bara sporadiskt på de förslag som ges för att finna en lösning.
Det är ju bara att ta kontakt med företaget Vafab och fråga vad som krävs för att de ska använda vägen bakom huset som tidigare använts för att tömma brunnen. Detta med trädallén verkar vara någon ny lösning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur motiverade de sitt svar?
Det minns jag inte. Det var när de började med att man inte fick beställa tömning själv.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, som du redan fått svar om har Arbetsmiljöverket och skyddsombud inom sop- och slamsvängen ofta regler om att undvika backning i boendemiljöer av säkerhetsskäl.

Jag har ingen uppfattning om hur stort problemet är på riktigt, men att det har skett dödsolyckor genom påbackning är ostridigt.

I TS fall ser jag dock inget skäl till att det inte skulle gå att ordna en vändplats på gårdsplanen, så oavsett vad man tycker om dessa backningsregler så finns det andra sätt att hantera problemet på än att riva allén eller stenmuren för att ordna en väg som duger för backning.
Ja nu bor ju jag och TS på landet. Borde finnas lite flexibilitet i dessa regler.
Maskintok skrev:
Jag hade samma tills jag ringde och sa ifrån och att en gång per år räckte..
Nu kommer de på våren och tömmer.. Men behöver jag extra tömning så ska jag ringa ca 3 veckor före så kostar det inget extra..

bönder får inte tömma brunnen och sprida på åkrarna...
 
P Pippi Viktualia skrev:
Ja nu bor ju jag och TS på landet. Borde finnas lite flexibilitet i dessa regler.
De flesta som har enskilt avlopp bor ju på landsbygd, vilket tråden berör.;)
Men ts verkar inte riktigt fokusera på en lösning.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Träden i Allén, stenmuren, och den aktuella trekammarbrunnen, är nog väldigt mycket äldre än vad både du, och kommunalförbundet är.

Det är ingen som planterat ett gäng med träd förra vecka precis.

Brunnen har uppenbarligen kunnat tömmas tidigare, det är alltså en ny sak, att en sedan kanske 50-60 år anlagd brunn, med en allé med kanske 100 år gamla träd, och en stenmur som kan vara ännu äldre plötsligt inte är nåbar.

Både stenmurar och alléer skyddade enligt biotopskydd, och fornminneslagar. Kan och får inte flyttas eller tas bort.

Det är väldigt sannolikt, att det finns flera brunnar inom verksamhetsområdet, som har trånga tillfarter av olika slag.

Kanske är chauffören grinig och en ny osäker förare, kanske har något ljushuvud i beslutande ställning på Vafab, köpt nya, "fina" bilar, som är större än de tidigare bilarna.

Kanske fungerar den politiska och tjänstemannamässiga styrningen dåligt, så att de direktiv man har blir alldeles för fyrkantiga för verkligheten.

Knepiga förare av slamtömningsbilar, har många landsbygdsbor fått uppleva.
Den som tog priset här, var den som påstod att det stod fordon i vägen här på gården en viss dag, en viss tid sagda dag, när hen skulle tömt, och därför gav sjutton i tömma.

Jag var hemma och målade just den dagen, på farstukvisten, ingen bil, ingen traktor, ingen släpkärra eller något stod hemma, alla fordon var ute och åkte. Jag såg slambilen stanna till utanför gårdsplan ett kort ögonblick, sedan for hen vidare...
Arbetsskygga finns i alla yrkesgrupper. Hoppas Du vägrade betala så kanske hen gör sitt jobb i fortsättningen.
 
TRJBerg
P pmd skrev:
När man bygger sitt hus i ödemarken vet man väl om det är möjligt att få hemtjänst? Om det fortfarande är så när man börjar bli lite äldre så får man anpassa sig till det på ett eller annat sätt, men förutsättningar har knappast försämrats sen man byggde huset.

Samma sak för avloppsbrunn. Om det inte går att få slamtömning där man bygger sitt hus så får man anpassa sig till det på ett eller annat sätt, och med rätt anpassning som kommer man aldrig att behöva slamtömning i framtiden heller.

F.ö så vore det bra om man kan få välja utförare för slamtömning pss som man väljer utförare för hemtjänst.

Ja, ofta finns det alternativa lösningar, men ett reningsverk är inget man snyter fram på ett par veckor. Se mitt inlägg nedan om förvarning från kommunen.

Jo, avfallshanteringen är till stora delar privatiserad i många kommuner, men den är inte avreglerad.
Huset kan vara byggt när slamtömning inte existerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.