P
P pingis skrev:
Tänk om bilprovningen köpte in nya smörjgropar och lyftar så man blev tvungen att skrota sin bil bara för att den är för smal eller bred för den nya verkligheten...
Sådana tilltag hindras effektivt genom att bilbesiktning inte längre är ett statligt monopol.
Vad kan vi dra för slutsatser av det?
 
P
P Pippi Viktualia skrev:
Det minns jag inte. Det var när de började med att man inte fick beställa tömning själv.
Ja, då går inte förslaget nedan att tillämpa. Det var allt en bra stelbent kommunaltjänsteman som har bestämt hur det ska fungera i din kommun.
C cpalm skrev:
Det man får göra är att avboka schemalagd tömning och ändra till ett s.k. budningsabonnemang där man själv ringer in när man vill ha tömning. Vilket man får betala extra för. Har man schemalagd tömning så går det enligt entreprenörens schema för olika områden i regionen.
 
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Huset kan vara byggt när slamtömning inte existerade.
För den som har bott där sen den tiden kan det förvisso bli lite surt, men den som köper ett sådant hus i slamtömningseran vet ju vad den köper.
 
TRJBerg
P pmd skrev:
För den som har bott där sen den tiden kan det förvisso bli lite surt, men den som köper ett sådant hus i slamtömningseran vet ju vad den köper.
Och om man vid och efter köpet har och får en fungerande slamtömning? - Som sedan vid en godtycklig tidpunkt plötsligt nekas den?
 
Många här tror att dessa beslut finns bara för att jävlas med folk eller för att dagens förare inte kan köra eller nått låter det som.
Att kommuner borde vara smidigare håller jag med om men att släppa detta helt och strunta i de regler som finns ang att backa långa sträckor och riskera ev skador och i värsta fall att någon blir över backad. Att man i många år innan har sett mellan fingrarna på detta och fortsätta så är för mig inte ett alternativ.
Och som sagt smidighet borde gå att få till med lite förvarning om vad som ska komma och ett samtal om hur det går att lösa på bästa sett för alla är en självklarhet..
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sådana tilltag hindras effektivt genom att bilbesiktning inte längre är ett statligt monopol.
Vad kan vi dra för slutsatser av det?
Att priset på besiktning av bilen mångdubblas typ?

Nu är jag absolut inte av åsikten att allt ska skötas av staten, men besiktningen av bilen är knappast ett bra exempel.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Umo Umo skrev:
Jag vet inte exakta måttet. Det är trångt, när min man backade ner med bulkbilen vek han in speglarna
Det är ett utslag av ett så korkat paragrafrytteri så man baxnar. De har alltså åkt ned och tömt i ett decennium men nu går det helt plötsligt inte längre?!
Fatta samhällskostnaden / individkostnadeb på dylika krav när det inte behövs.
Jag bor på en gata nära Stockholm med en väg som är drygt 3 m bred. 30 fastigheter på vägen. Vägen har sett likadan ut i 100 år.
Det har levererats 12 m båtsläp och breda lastbilar med modulhus. Sopbilen kör i 40 på vägen varje vecka men ändå var det ett jäkla liv för någon sopgubbe hade klagat att det var för smalt.
Det kom krav att vägen som är driven i förening skulle vara 3,5m plus 1,5m rörelseutrymme på båda sidor om sopbilen. Totalt 6,5m för att det skulle kunna köra ned.
Vägen som då är 400 m skulle behöva göras om hela biten. Skulle typ kosta sjukt många miljoner spränga massa berg etc.
Vi duckade, skar av några grenar på en buske och nu har de inget sagt på några år och trafiken rullar på hur bra som helst inkl sopbilar.
hepp
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vad händer mer än att man får betala för bomkörning? Blir de bara nästa kvartal de försöker igen och fortsätter så? Så man kan betala för deras bomkörningar och lösa med någon mer flexibel att det blir tömt?
 
C
B larry78 skrev:
Så man kan betala för deras bomkörningar och lösa med någon mer flexibel att det blir tömt?
Vi har tidigare följt förra ägarens tradition att anlita en annan firma, men härom året blev det stopp för det då Vafab tydligen gjort klart för dem att konkurrensen var ovälkommen. Så det kanske inte är så lätt att få dit någon annan.

Tidigare kunde man ha budning och strunta i att ringa ut dem, men nu kommer de automatiskt om man inte bokat innan 1/11 eller nåt sånt.

Annars verkar det inte hända så mycket mer. Åtminstone i vår kommun verkar det inte göras någon uppföljning att brunnarna verkligen blir tömda.
 
P
C cpalm skrev:
Vi har tidigare följt förra ägarens tradition att anlita en annan firma, men härom året blev det stopp för det då Vafab tydligen gjort klart för dem att konkurrensen var ovälkommen. Så det kanske inte är så lätt att få dit någon annan.

Tidigare kunde man ha budning och strunta i att ringa ut dem, men nu kommer de automatiskt om man inte bokat innan 1/11 eller nåt sånt.

Annars verkar det inte hända så mycket mer. Åtminstone i vår kommun verkar det inte göras någon uppföljning att brunnarna verkligen blir tömda.
Så länge det inte gäller en kontroll så kan inte kommunerna hindra annan utövare att utföra tjänsten... dock så får du betala mer för denna tjänst än den kommunalt upphandlade..
 
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Och om man vid och efter köpet har och får en fungerande slamtömning? - Som sedan vid en godtycklig tidpunkt plötsligt nekas den?
Skitdåligt(!), förstås. Man ska få förvarning i god tid.
 
P
R RetepG skrev:
Att priset på besiktning av bilen mångdubblas typ?
Nej, att konkurrens ser till att ett bolag inte ensidigt kan hitta på nya "regler" som alla kunder måste följa. Åtminstone inte utan att tappa många av kunderna.
Nu är jag absolut inte av åsikten att allt ska skötas av staten, men besiktningen av bilen är knappast ett bra exempel.
Har prisutvecklingen för bilbesiktning avvikit mycket från prisutvecklingen för bilverkstadstjänster i allmänhet?
 
C
Maskintok skrev:
Så länge det inte gäller en kontroll så kan inte kommunerna hindra annan utövare att utföra tjänsten... dock så får du betala mer för denna tjänst än den kommunalt upphandlade..
Är inte så säker på det. Formellt sett har de ju faktiskt lagstadgat monopol.
Tror faktiskt det var billigare än kommunens taxa också, var väl själva poängen med att ringa någon annan. Men nu hittar jag ingen faktura så jag skall låta det vara osagt.
 
P
C cpalm skrev:
Är inte så säker på det. Formellt sett har de ju faktiskt lagstadgat monopol.
Tror faktiskt det var billigare än kommunens taxa också, var väl själva poängen med att ringa någon annan. Men nu hittar jag ingen faktura så jag skall låta det vara osagt.
okej jag hade för mig att det är som med sotningen.. Men kan ha fel.. :thinking:
där är det bara kontrollen som det har monopol på..
 
P
B larry78 skrev:
Vad händer mer än att man får betala för bomkörning? Blir de bara nästa kvartal de försöker igen och fortsätter så? Så man kan betala för deras bomkörningar och lösa med någon mer flexibel att det blir tömt?
Man får väl bjuda chauffören på en whisky så att han (för nog är det nästan alltid en han i sådana här situationer?) blir lite mer vänligt inställd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.