R RetepG skrev:
Just slam- och soptömningsfordon är något som arbetsmiljöverket har lagt jättestor fokus på. Troligen är det för det kommunala monopolet som miljöbalken kap15 beskriver och att det då är lättare att driva frågan från det hållet. När man fått igenom det fullt ut där så är det "lättare" att gå på de privata delarna.

Det är inte lätt att få en affärsidkare inne i staden att förstå varför sopbilen inte får backa över en gårdsplan in till deras lastkaj för att tömma sopor när mjölkleveranserna kommer med en större bil och backar in. Men det är den verkligheten som kommunen har att förhålla sig till.
Tack för svar. Var det du eller någon annan som skrev att man kunde anlita t.ex en bonde att tömma slambrunnen? Tillåter kommunen det? Jag är ensam i hushållet borträknat hundar och valpkullar men ändå envisas kommunen med att skicka slambil 2 ggr/år. Förr beställde man ju själv när man ansåg att det var dags (men jag betalar hellre slambilen 2 ggr/år än tvångsanslutning till kommunalt avlopp vilket iofs tack och lov tydligen inte är aktuellt inom överskådlig framtid för denna fastighet har de sagt). Men frågan är om kommunen går med på en sådan lösning?
 
M Mekplatsen skrev:
Har kollat lite olika kommuners regler angående både höjd och bredd på väg, och alla har typ olika regler.
Detta borde bero på att de använder olika fordon.

Om dom har meddelat i förväg, tex via avtal, faktura osv att reglerna har ändrats sen tidigare tömning så är det väl helt okej att ta betalt för en bomkörning, annars kunde dom bara skickat ett meddelande om att dom inte tömmer innan "felet" är åtgärdat.

Vill dom ha 3.5 meters bredd, 4.7 meters höjd och bärighet på 26 ton, så är det väl upp till dom, då dom även ger fastighetsägaren möjlighet att dra en förlängningsslang/rör.
Det är då upp till fastighetsägaren att välja det alternativet som passar bäst.
Fixa vägen eller dra slang/rör.

Enligt deras "Råd och Regler för enskilt avlopp":
  • Du som fastighetsägare ansvarar för att din anläggning är anpassad efter gällande råd och regler
  • Väg ska vara framkomlig enligt arbetsmiljöverkets regler
  • Bilvägen fram till uppställningsplatsen ska ha fri höjd på 4,7 meter. Bredden ska vara minst 3,5 meter och bärigheten minst 26 ton
  • Avståndet mellan slambilens uppställningsplats och brunnens/tankens anslutningspunkt ska vara max 10 meter. Nivåskillnaden får inte överstiga 6 meter
  • Det ska finnas utrymme för slambilen att vända samt komma till och från tömningsstället utan att behöva backa
  • Bomkörning debiteras om slambilen har kört till fastigheten men inte kommer fram till brunnen av någon anledning som kommer an på fastighetsägaren, eller om Arbetsmiljöverkets regler inte följs. Slamtömning kan utebli om vägen inte uppfyller kraven eller om det saknas en ordentlig vändplats
  • Slambilens placering vid anslutningsplatsen
    Om din tank/avskiljare inte ligger intill en körbar väg behöver du en förlängningsslang (Bild 2). Du kan också gräva ner rör (Bild 1) som ansluter mot den körbara vägen.
Det där med "bomkörning" retar mig något enormt. Fått betala det en gång eftersom jag har lösa hundar på gården och staket med stängd grind. Men när man inte kan få besked om vilken dag de tänker komma och tömma utan bara nåt svävande om att de "nog" kommer under oktober månad!!! Har man inte rätt att kräva mer exakt besked än så? Kanske även att chauffören ringer och varskor om att hen är på G?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M
P Pippi Viktualia skrev:
Det där med "bomkörning" retar mig något enormt. Fått betala det en gång eftersom jag har lösa hundar på gården och staket med stängd grind. Men när man inte kan få besked om vilken dag de tänker komma och tömma utan bara nåt svävande om att de "nog" kommer under oktober månad!!! Har man inte rätt att kräva mer exakt besked än så? Kanske även att chauffören ringer och varskor om att hen är på G?
Håller med dig. Kan t.ex. sotaren meddela dag och tid så borde det även gå när det är slamtömning på gång.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
P Pippi Viktualia skrev:
Har de backningsförbud?
Ja, som du redan fått svar om har Arbetsmiljöverket och skyddsombud inom sop- och slamsvängen ofta regler om att undvika backning i boendemiljöer av säkerhetsskäl.

Jag har ingen uppfattning om hur stort problemet är på riktigt, men att det har skett dödsolyckor genom påbackning är ostridigt.

I TS fall ser jag dock inget skäl till att det inte skulle gå att ordna en vändplats på gårdsplanen, så oavsett vad man tycker om dessa backningsregler så finns det andra sätt att hantera problemet på än att riva allén eller stenmuren för att ordna en väg som duger för backning.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Att det skulle behöva bli 5-6 ggr dyrare har jag svårt att tro på. Då skulle jag vilja se en ordentlig kalkyl i så fall.
I mitt fall körde vi hela entreprenaden med 3 vanliga bilar (ca 6000 kunder). Av dessa kanske max 50hade så dåliga hämtställen att det inte går med vanliga fordon och dessa är fördelade över hela kommunen. Varje månad läggs en färdväg upp där man tömmer brunnar i samma område för att minimera körsträckan.

Jag vet inte exakt hur mycket en liten slambil kan lasta mot en stor men om man jämför med sopbilar så kan vi tömma ca 300-400 villakärl med en standardbil men max 60 med en liten bil sedan behöver man åka och tippa. Ska man översätta detta till slambrunnar så kanske max 3 brunnar går att tömma med en liten bil vilket innebär att man får åka och tippa väldigt ofta med långa körsträckor till följd. När jag tänker på det nu så kanske 5-6 gånger dyrare kan vara lågt räknat, framförallt om man räknar med att stora delar av tiden står bilen still och bidrar inte alls.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är lämpligt att kommunen aviserar i god tid att förutsättningarna har ändrats. Så tycks inte vara fallet här i och med att slamtömningarna plötsligt upphörde genom att slamtömmaren avbröt och åkte iväg.
Helt riktigt. Där är vi överens. När jag jobbade med detta fick inte chauffören/entreprenören bara sluta tömma (undantaget är ju givetvis om det skett en stor förändring typ avgrävd väg eller liknande) utan var tvungen att meddela oss och ändå tömma. Då kunde vi ta kontakt med kunden och denna hade då oftast 6-12 månader på sig att åtgärda situationen. Om det var tömning väldigt ofta så fick entreprenören tömma fler gånger.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
P Pippi Viktualia skrev:
Tack för svar. Var det du eller någon annan som skrev att man kunde anlita t.ex en bonde att tömma slambrunnen? Tillåter kommunen det? Jag är ensam i hushållet borträknat hundar och valpkullar men ändå envisas kommunen med att skicka slambil 2 ggr/år. Förr beställde man ju själv när man ansåg att det var dags (men jag betalar hellre slambilen 2 ggr/år än tvångsanslutning till kommunalt avlopp vilket iofs tack och lov tydligen inte är aktuellt inom överskådlig framtid för denna fastighet har de sagt). Men frågan är om kommunen går med på en sådan lösning?
Jag hade samma tills jag ringde och sa ifrån och att en gång per år räckte..
Nu kommer de på våren och tömmer.. Men behöver jag extra tömning så ska jag ringa ca 3 veckor före så kostar det inget extra..

bönder får inte tömma brunnen och sprida på åkrarna...
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Maskintok skrev:
bönder får inte tömma brunnen och sprida på åkrarna...
Olika regler i olika kommuner. Även i kommuner där man inte låter bönder tömma åt andra kan jag tänka mig att det är tillåtet att bönder sprider sin egen skit på åkrarna. Egna avloppet kopplat till en gödselbrunn t.ex.
Att vissa kommuner tillåter det, medan andra inte gör det får mig att misstänka att det inte handlar om att det skulle vara miljöfarligt, för då borde de ha samma regler. Min misstanke är att det snarare handlar om att vissa kommuner tjänar pengar på hanteringen och inte vill låta andra sköta det utan deras inblandning.
 
L lbgu skrev:
Olika regler i olika kommuner. Även i kommuner där man inte låter bönder tömma åt andra kan jag tänka mig att det är tillåtet att bönder sprider sin egen skit på åkrarna. Egna avloppet kopplat till en gödselbrunn t.ex.
Att vissa kommuner tillåter det, medan andra inte gör det får mig att misstänka att det inte handlar om att det skulle vara miljöfarligt, för då borde de ha samma regler. Min misstanke är att det snarare handlar om att vissa kommuner tjänar pengar på hanteringen och inte vill låta andra sköta det utan deras inblandning.
Du tjänar inga pengar på hantering av slam. När det gäller sophämtning, slamtömning samt vatten och avlopp får man inte göra vinst. De avgifter som tas ut får endast bekosta omhändertagandet och särredovisning för dessa områden krävs. Man kan alltså inte ta ut vinst från dessa tjänster.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Du tjänar inga pengar på hantering av slam. När det gäller sophämtning, slamtömning samt vatten och avlopp får man inte göra vinst. De avgifter som tas ut får endast bekosta omhändertagandet och särredovisning för dessa områden krävs. Man kan alltså inte ta ut vinst från dessa tjänster.
Med lite kreativ bokföring är det inga problem att helt lagligt flytta kostnader inom olika delar av kommunen. Man kan t.ex. debitera 'slamsugaravdelningen' olika kostnader som personal, hyra, inventarier och vad man nu kan hitta på och därigenom flytta pengar till andra delar inom kommunen. Så behöver man fylla ett annat hål i budgeten så får slamtömmarna betala lite mer för att de använder sig av kommunens telefonväxel, hemsida eller vad det nu kan vara. Politiker är fiffiga på att hitta på olika sätt att få pengar, kan de fixa så folk betalar moms på skatten (t.ex. bensinskatt) så kan de fixa det mesta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med lite kreativ bokföring är det inga problem att helt lagligt flytta kostnader inom olika delar av kommunen. Man kan t.ex. debitera 'slamsugaravdelningen' olika kostnader som personal, hyra, inventarier och vad man nu kan hitta på och därigenom flytta pengar till andra delar inom kommunen. Så behöver man fylla ett annat hål i budgeten så får slamtömmarna betala lite mer för att de använder sig av kommunens telefonväxel, hemsida eller vad det nu kan vara. Politiker är fiffiga på att hitta på olika sätt att få pengar, kan de fixa så folk betalar moms på skatten (t.ex. bensinskatt) så kan de fixa det mesta.
Japp. Nu brukar ju förvisso inte politikerna peta i sådana småsaker som vad avfallssidan betalar för telefonväxeln. Det måste vara en otroligt lite kommun utan några som helst politiska frågor att hantera som kan ha politiker som petar i sådana småsaker.

Man kan ju förstås se konspirationer överallt och jag rekommenderar dig att begära ut uppgifter från din kommun så kan du säkert sätta dit massor med klåfingriga politiker.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
P Pippi Viktualia skrev:
Jag är ensam i hushållet borträknat hundar och valpkullar men ändå envisas kommunen med att skicka slambil 2 ggr/år.
Har du frågat om du kan få slamtömning bara en gång per år? Det borde inte ställa till med problem för kommunen och folket på kommunkontoret behöver inte ligga vakna på nätterna och undra var ditt slam tar vägen.
Det gick bra i den kommun jag bor i att ändra från två till en tömning per år.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Japp. Nu brukar ju förvisso inte politikerna peta i sådana småsaker som vad avfallssidan betalar för telefonväxeln. Det måste vara en otroligt lite kommun utan några som helst politiska frågor att hantera som kan ha politiker som petar i sådana småsaker.

Man kan ju förstås se konspirationer överallt och jag rekommenderar dig att begära ut uppgifter från din kommun så kan du säkert sätta dit massor med klåfingriga politiker.
Jag nämnde ju även hyra och det är ju lite större belopp. Men även interndebitering av IT-tjänster, vaktmästartjänster och annan personal kan nog uppgå till rätt stora summor. Och många bäckar små. Däremot är det ingen vits att be kommunen om olika räkenskaper då allt garanterat är 'lagligt'. Det är ju omöjligt och säga om lokalhyran på x miljoner egentligen borde varit x - y. Eller att den avdelningen ska betala så mycket för sin närvaro på kommunens hemsida.

Anledningen till att jag misstänker att vissa kommuner smusslar vidare inkomster från t.ex. avloppstömning till andra delar i den kommunala budgeten är att de verkar väldigt sugna på att dra in pengar i många fall. Det verkar vara vanligt att de vill tömma onödigt ofta t.ex. För många skulle det säkert räcka med tömning vartannat eller vart tredje år ifall de har en hyfsat stor brunn och lite folk i hushållet. Samma sak med sophämtning, även där verkar kommuner ofta vara allergiska mot längre tömningsintervall. Med tanke på dagens miljötänk borde det väl vara bra ifall folk kunde tömma mer sällan så de slipper skicka runt sina dieselbilar och släppa ut CO2 ;)
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Umo
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Träden i Allén, stenmuren, och den aktuella trekammarbrunnen, är nog väldigt mycket äldre än vad både du, och kommunalförbundet är.

Det är ingen som planterat ett gäng med träd förra vecka precis.

Brunnen har uppenbarligen kunnat tömmas tidigare, det är alltså en ny sak, att en sedan kanske 50-60 år anlagd brunn, med en allé med kanske 100 år gamla träd, och en stenmur som kan vara ännu äldre plötsligt inte är nåbar.

Både stenmurar och alléer skyddade enligt biotopskydd, och fornminneslagar. Kan och får inte flyttas eller tas bort.

Det är väldigt sannolikt, att det finns flera brunnar inom verksamhetsområdet, som har trånga tillfarter av olika slag.

Kanske är chauffören grinig och en ny osäker förare, kanske har något ljushuvud i beslutande ställning på Vafab, köpt nya, "fina" bilar, som är större än de tidigare bilarna.

Kanske fungerar den politiska och tjänstemannamässiga styrningen dåligt, så att de direktiv man har blir alldeles för fyrkantiga för verkligheten.

Knepiga förare av slamtömningsbilar, har många landsbygdsbor fått uppleva.
Den som tog priset här, var den som påstod att det stod fordon i vägen här på gården en viss dag, en viss tid sagda dag, när hen skulle tömt, och därför gav sjutton i tömma.

Jag var hemma och målade just den dagen, på farstukvisten, ingen bil, ingen traktor, ingen släpkärra eller något stod hemma, alla fordon var ute och åkte. Jag såg slambilen stanna till utanför gårdsplan ett kort ögonblick, sedan for hen vidare...
Finspångs kommun?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.