62 183 läst ·
227 svar
62k läst
227 svar
Vafab: "Såga ner träden"
Att erbjuda helflaskan till byråkraten kanske är sämre? Muta?P pmd skrev:
Den som utför service vare sej det är sophämtning eller slamtömning kan ju behöva en liten uppmuntran.
Ja, de som utför servicen blir nog inte alltid så vänligt bemötta. Jag har bara träffat slamtömmaren som tömmer hos oss en gång tror jag. Jag frågade om det var något han vill ha fixat för att det skulle bli lättare att komma fram med slangen, men han svarade att allting gick jättebra. Han verkade vara en trevlig snubbe.
Svar ja, över 50 % prisökning 2010-2019.P pmd skrev:
Du är medveten att det är inte riktigt samma sak va? Och att ett av huvudsyftena med avregleringen var just ett minskat pris för bilägare?K Kane skrev:
Med det sagt, konsumentprisindex ökade med 10 % under samma tid. Resten får väl du eller pmd själv ta fram och redovisa. Det är trots allt inte jag som antytt att prishöjningen för besiktning inte är så märkvärdig i och med avregleringen.
Helt rätt, för priset på dem steg med typ 100 % under de senaste 5 åren. Hade du valt salladskål så hade det varit perfekt däremot, samma 56 % (om än under kortare tidsperiod).C cpalm skrev:
edit; slut på OT från mig.
pmd frågade ju specifikt om den jämförelsen och svaret blev halvt.C cpalm skrev:
P pmd skrev:
Jetkokos skrev:
Känns som att man kan stänga den hör tråden. 219 inlägg varav 9 från trådstartaren själv. Vad som händer under tiden vet vi väl inte. Att sitta och diskutera vad man har gjort under många år eller att det finns andra som kört här med större bilar löser ju inget. Såna argument får man i andra liknande ämnen ständigt höra och det är ju inte så relevant.
vi får väl hoppas det kommer en uppdatering så kanske vi andra får reda på hur vafab och inte bara en enskild chaufför resonerar. Kanske kommer dom fram till en enkel lösning som att kör man rätt tid på året är det inga problem, tar vi en annan bil är det inga problem, drar vi längre slang är det inga problem.
rent generellt till alla kan jag ju säga att jag läst många bra trådar här om problem som andra haft och blivit hjälpta av. Jag har då kunnat nyttja exakt samma hjälp utan egen tråd. Denna kommer nog inte hamna i den kategorin.
vi får väl hoppas det kommer en uppdatering så kanske vi andra får reda på hur vafab och inte bara en enskild chaufför resonerar. Kanske kommer dom fram till en enkel lösning som att kör man rätt tid på året är det inga problem, tar vi en annan bil är det inga problem, drar vi längre slang är det inga problem.
rent generellt till alla kan jag ju säga att jag läst många bra trådar här om problem som andra haft och blivit hjälpta av. Jag har då kunnat nyttja exakt samma hjälp utan egen tråd. Denna kommer nog inte hamna i den kategorin.
Miljöbalken är väldigt tydlig i den frågan.Maskintok skrev:
Miljöbalken
15 kap. Avfall
Kommunens ansvar
20 § Varje kommun ansvarar för att följande avfall inom kommunen behandlas:
1. kommunalt avfall,
2. avloppsfraktioner och filtermaterial från enskilda avloppsanläggningar, som är dimensionerade för högst 25 personekvivalenter, om anläggningen endast används för
a) hushållsspillvatten, eller
b) spillvatten som till sin art och sammansättning liknar hushållsspillvatten,
3. latrin från torrtoaletter och jämförliga lösningar, och
4. bygg- och rivningsavfall som inte producerats i en yrkesmässig verksamhet. Lag (2020:601).
22 § Regeringen eller den myndighet eller kommun som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att kommunen ska ansvara för att annat avfall än sådant som avses i 20 § behandlas och transporteras från den fastighet där avfallet finns. Föreskrifterna får endast avse avfall som av hälso- eller miljöskäl behöver hanteras av kommunen. Lag (2020:601).
24 § Om kommunen enligt 20 och 20 a §§ eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 22 § ska ansvara för en viss hantering av avfall, får den hanteringen inte utföras av någon annan än kommunen eller den som kommunen anlitar.
Första stycket gäller inte en fastighetsinnehavare som på fastigheten återvinner eller bortskaffar avfallet, om det görs utan risk för olägenhet för människors hälsa eller miljön.
En åtgärd som avses i andra stycket kan kräva anmälan enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 19 §. Lag (2020:601).
Produkter som diskuteras: "torrtoaletter"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Aha.. här är det 3 olika firmor som alla kör åt kommunen samtidigt så det spelar ingen roll vilken man anlitar..R RetepG skrev:Miljöbalken är väldigt tydlig i den frågan.
Miljöbalken
15 kap. Avfall
Kommunens ansvar
20 § Varje kommun ansvarar för att följande avfall inom kommunen behandlas:
1. kommunalt avfall,
2. avloppsfraktioner och filtermaterial från enskilda avloppsanläggningar, som är dimensionerade för högst 25 personekvivalenter, om anläggningen endast används för
a) hushållsspillvatten, eller
b) spillvatten som till sin art och sammansättning liknar hushållsspillvatten,
3. latrin från torrtoaletter och jämförliga lösningar, och
4. bygg- och rivningsavfall som inte producerats i en yrkesmässig verksamhet. Lag (2020:601).
22 § Regeringen eller den myndighet eller kommun som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att kommunen ska ansvara för att annat avfall än sådant som avses i 20 § behandlas och transporteras från den fastighet där avfallet finns. Föreskrifterna får endast avse avfall som av hälso- eller miljöskäl behöver hanteras av kommunen. Lag (2020:601).
24 § Om kommunen enligt 20 och 20 a §§ eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 22 § ska ansvara för en viss hantering av avfall, får den hanteringen inte utföras av någon annan än kommunen eller den som kommunen anlitar.
Första stycket gäller inte en fastighetsinnehavare som på fastigheten återvinner eller bortskaffar avfallet, om det görs utan risk för olägenhet för människors hälsa eller miljön.
En åtgärd som avses i andra stycket kan kräva anmälan enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 19 §. Lag (2020:601).
Så länge de är upphandlade och godkända av kommunen så är det inget fel i det. Kommunen kan lägga upp en upphandling som mer än en entreprenör vinner om man gör det på rätt sätt.Maskintok skrev:
Men man kan inte ringa ”olles slamsug AB” och be dem tömma kommunalt avfall. Dels så vet man inte vart det hamnar. Där jag bor hade vi en lokal åkare som tömde svart hejvilt skitbilligt och sedan åkte och pumpade ut slammet i valfri dagvattenbrunn eller sjö.
förr så ringde man till den ena.. grannen den andra.. Så åkte de till kommunens reningsverk.. Men sedan gick de ihop med kommunen och kör gemensam sak...R RetepG skrev:Så länge de är upphandlade och godkända av kommunen så är det inget fel i det. Kommunen kan lägga upp en upphandling som mer än en entreprenör vinner om man gör det på rätt sätt.
Men man kan inte ringa ”olles slamsug AB” och be dem tömma kommunalt avfall. Dels så vet man inte vart det hamnar. Där jag bor hade vi en lokal åkare som tömde svart hejvilt skitbilligt och sedan åkte och pumpade ut slammet i valfri dagvattenbrunn eller sjö.
Detta gäller enskilda avlopp.
De kör även åt kommunen..
