P pmd skrev:
Man får väl bjuda chauffören på en whisky så att han (för nog är det nästan alltid en han i sådana här situationer?) blir lite mer vänligt inställd.
Att erbjuda helflaskan till byråkraten kanske är sämre? Muta?
Den som utför service vare sej det är sophämtning eller slamtömning kan ju behöva en liten uppmuntran.
 
P
Ja, de som utför servicen blir nog inte alltid så vänligt bemötta. Jag har bara träffat slamtömmaren som tömmer hos oss en gång tror jag. Jag frågade om det var något han vill ha fixat för att det skulle bli lättare att komma fram med slangen, men han svarade att allting gick jättebra. Han verkade vara en trevlig snubbe.
 
P pmd skrev:
Nej, att konkurrens ser till att ett bolag inte ensidigt kan hitta på nya "regler" som alla kunder måste följa. Åtminstone inte utan att tappa många av kunderna.

Har prisutvecklingen för bilbesiktning avvikit mycket från prisutvecklingen för bilverkstadstjänster i allmänhet?
Svar ja, över 50 % prisökning 2010-2019.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Svar ja, över 50 % prisökning 2010-2019.
Det där var bara halva svaret. Hur ser prisutvecklingen ut jämfört med bilverkstadstjänster i allmänhet som @pmd frågade om?
 
C
K Kane skrev:
Det där var bara halva svaret. Hur ser prisutvecklingen ut jämfört med bilverkstadstjänster i allmänhet som @pmd frågade om?
Ser inte kopplingen mellan besiktning och bilverkstadstjänst? Två helt olika saker...
Kan lika gärna jämföra med priset på morötter i så fall.
 
RoTe
C cpalm skrev:
Ser inte kopplingen mellan besiktning och bilverkstadstjänst? Två helt olika saker...
Kan lika gärna jämföra med priset på morötter i så fall.
Så att man använder liknande lokaler, liknande utrustning samt personal med liknande utbildning spelar ingen roll för prissättningen?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det där var bara halva svaret. Hur ser prisutvecklingen ut jämfört med bilverkstadstjänster i allmänhet som @pmd frågade om?
Du är medveten att det är inte riktigt samma sak va? Och att ett av huvudsyftena med avregleringen var just ett minskat pris för bilägare?

Med det sagt, konsumentprisindex ökade med 10 % under samma tid. Resten får väl du eller pmd själv ta fram och redovisa. Det är trots allt inte jag som antytt att prishöjningen för besiktning inte är så märkvärdig i och med avregleringen.
 
RoTe
Jetkokos Jetkokos skrev:
Svar ja, över 50 % prisökning 2010-2019.
Är det inräknat att besiktningsperioden numera förlängts? Alltså att man behöver besikta mer sällan.
 
C cpalm skrev:
Ser inte kopplingen mellan besiktning och bilverkstadstjänst? Två helt olika saker...
Kan lika gärna jämföra med priset på morötter i så fall.
Helt rätt, för priset på dem steg med typ 100 % under de senaste 5 åren. Hade du valt salladskål så hade det varit perfekt däremot, samma 56 % (om än under kortare tidsperiod). :D

edit; slut på OT från mig.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ser inte kopplingen mellan besiktning och bilverkstadstjänst? Två helt olika saker...
Kan lika gärna jämföra med priset på morötter i så fall.
pmd frågade ju specifikt om den jämförelsen och svaret blev halvt.

P pmd skrev:
Har prisutvecklingen för bilbesiktning avvikit mycket från prisutvecklingen för bilverkstadstjänster i allmänhet?
Jetkokos Jetkokos skrev:
Svar ja, över 50 % prisökning 2010-2019.
 
Känns som att man kan stänga den hör tråden. 219 inlägg varav 9 från trådstartaren själv. Vad som händer under tiden vet vi väl inte. Att sitta och diskutera vad man har gjort under många år eller att det finns andra som kört här med större bilar löser ju inget. Såna argument får man i andra liknande ämnen ständigt höra och det är ju inte så relevant.

vi får väl hoppas det kommer en uppdatering så kanske vi andra får reda på hur vafab och inte bara en enskild chaufför resonerar. Kanske kommer dom fram till en enkel lösning som att kör man rätt tid på året är det inga problem, tar vi en annan bil är det inga problem, drar vi längre slang är det inga problem.

rent generellt till alla kan jag ju säga att jag läst många bra trådar här om problem som andra haft och blivit hjälpta av. Jag har då kunnat nyttja exakt samma hjälp utan egen tråd. Denna kommer nog inte hamna i den kategorin.
 
  • Gilla
  • Haha
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
okej jag hade för mig att det är som med sotningen.. Men kan ha fel.. :thinking:
där är det bara kontrollen som det har monopol på..
Miljöbalken är väldigt tydlig i den frågan.


Miljöbalken


15 kap. Avfall


Kommunens ansvar

20 § Varje kommun ansvarar för att följande avfall inom kommunen behandlas:

1. kommunalt avfall,

2. avloppsfraktioner och filtermaterial från enskilda avloppsanläggningar, som är dimensionerade för högst 25 personekvivalenter, om anläggningen endast används för

a) hushållsspillvatten, eller

b) spillvatten som till sin art och sammansättning liknar hushållsspillvatten,

3. latrin från torrtoaletter och jämförliga lösningar, och

4. bygg- och rivningsavfall som inte producerats i en yrkesmässig verksamhet. Lag (2020:601).



22 § Regeringen eller den myndighet eller kommun som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att kommunen ska ansvara för att annat avfall än sådant som avses i 20 § behandlas och transporteras från den fastighet där avfallet finns. Föreskrifterna får endast avse avfall som av hälso- eller miljöskäl behöver hanteras av kommunen. Lag (2020:601).


24 § Om kommunen enligt 20 och 20 a §§ eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 22 § ska ansvara för en viss hantering av avfall, får den hanteringen inte utföras av någon annan än kommunen eller den som kommunen anlitar.

Första stycket gäller inte en fastighetsinnehavare som på fastigheten återvinner eller bortskaffar avfallet, om det görs utan risk för olägenhet för människors hälsa eller miljön.

En åtgärd som avses i andra stycket kan kräva anmälan enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 19 §. Lag (2020:601).
 
P
R RetepG skrev:
Miljöbalken är väldigt tydlig i den frågan.


Miljöbalken


15 kap. Avfall


Kommunens ansvar

20 § Varje kommun ansvarar för att följande avfall inom kommunen behandlas:

1. kommunalt avfall,

2. avloppsfraktioner och filtermaterial från enskilda avloppsanläggningar, som är dimensionerade för högst 25 personekvivalenter, om anläggningen endast används för

a) hushållsspillvatten, eller

b) spillvatten som till sin art och sammansättning liknar hushållsspillvatten,

3. latrin från torrtoaletter och jämförliga lösningar, och

4. bygg- och rivningsavfall som inte producerats i en yrkesmässig verksamhet. Lag (2020:601).



22 § Regeringen eller den myndighet eller kommun som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att kommunen ska ansvara för att annat avfall än sådant som avses i 20 § behandlas och transporteras från den fastighet där avfallet finns. Föreskrifterna får endast avse avfall som av hälso- eller miljöskäl behöver hanteras av kommunen. Lag (2020:601).


24 § Om kommunen enligt 20 och 20 a §§ eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 22 § ska ansvara för en viss hantering av avfall, får den hanteringen inte utföras av någon annan än kommunen eller den som kommunen anlitar.

Första stycket gäller inte en fastighetsinnehavare som på fastigheten återvinner eller bortskaffar avfallet, om det görs utan risk för olägenhet för människors hälsa eller miljön.

En åtgärd som avses i andra stycket kan kräva anmälan enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 19 §. Lag (2020:601).
Aha.. här är det 3 olika firmor som alla kör åt kommunen samtidigt så det spelar ingen roll vilken man anlitar..
 
Maskintok skrev:
Aha.. här är det 3 olika firmor som alla kör åt kommunen samtidigt så det spelar ingen roll vilken man anlitar..
Så länge de är upphandlade och godkända av kommunen så är det inget fel i det. Kommunen kan lägga upp en upphandling som mer än en entreprenör vinner om man gör det på rätt sätt.

Men man kan inte ringa ”olles slamsug AB” och be dem tömma kommunalt avfall. Dels så vet man inte vart det hamnar. Där jag bor hade vi en lokal åkare som tömde svart hejvilt skitbilligt och sedan åkte och pumpade ut slammet i valfri dagvattenbrunn eller sjö.
 
P
R RetepG skrev:
Så länge de är upphandlade och godkända av kommunen så är det inget fel i det. Kommunen kan lägga upp en upphandling som mer än en entreprenör vinner om man gör det på rätt sätt.

Men man kan inte ringa ”olles slamsug AB” och be dem tömma kommunalt avfall. Dels så vet man inte vart det hamnar. Där jag bor hade vi en lokal åkare som tömde svart hejvilt skitbilligt och sedan åkte och pumpade ut slammet i valfri dagvattenbrunn eller sjö.
förr så ringde man till den ena.. grannen den andra.. Så åkte de till kommunens reningsverk.. Men sedan gick de ihop med kommunen och kör gemensam sak...
Detta gäller enskilda avlopp.
De kör även åt kommunen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.