F fribygg skrev:
Finspångs kommun?
Arboga kommun
C cpalm skrev:
Alltså Vafab de j-vla dårarna... :mad:

Ringde dem i veckan för att försöka få bort budningstillägget eftersom det inte spelar oss någon större roll när de kommer så länge de inte kommer på vintern eftersom vägen fram inte nödvändigtvis är skottad.
Damen i kundtjänst snöade istället raskt in på att vi inte hade schemalagd tömning vilket man enligt henne (tvärtemot vad som står i deras informationsmaterial) måste ha. Och vips hade hon bokat in schemalagd tömning i februari som inte går att ändra på!

Föreslår att du ringer miljöenheten på kommunen så att du kan prata med någon lösningsorienterad person som inte har goddag-yxskaft-attityden, så får de ta det med Vafab på en lite högre nivå. Rimligtvis går det t.ex. att boka in en mindre bil.

Allén kan du mycket riktigt inte röra. Det är strikt biotopskydd som gäller.

Umo Umo skrev:
Arboga kommun
Jag undrade alltså var skogalitens slamtömmare underlät att utföra sin syssla.

Umo Umo skrev:
Arboga kommun
Hur var det med vägen bakom huset som kommer över grannens fastighet, kan den vara användbar för 1-2 köärningar/år? Ser ut som en jordbruksfastighet eller liknande.
Och var är brunnen placerad på er fastighet?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är 3m mellan de sista träden.
Brunnen ligger 10m syd om husets sydvästliga hörn. Det är 40m till alle'n från brunnen.
Det känns som om vi måste bygga en motorväg åt dom? Jag kan ju tycka att kravet på 26tons bärighet är väldigt högt på en infart till ett boningshus. Ärendet har gått vidare och kommunen kan inget göra, säger dom. Vafab svarar endast med att ni får papper i brevlådan.
Samarbete existerar inte idag.

A AndersS skrev:
Hur var det med vägen bakom huset som kommer över grannens fastighet, kan den vara användbar för 1-2 köärningar/år? Ser ut som en jordbruksfastighet eller liknande.
Och var är brunnen placerad på er fastighet?
De har åkt på deras väg förr, sommartid, men nu kommer dom i oktober och då vägrade chauffören att åka på gräsmattan fastän vi gav honom tillstånd

P pmd skrev:
Har du frågat om du kan få slamtömning bara en gång per år? Det borde inte ställa till med problem för kommunen och folket på kommunkontoret behöver inte ligga vakna på nätterna och undra var ditt slam tar vägen.
Det gick bra i den kommun jag bor i att ändra från två till en tömning per år.
Vi har tömning 1 ggr/år

Umo Umo skrev:
De har åkt på deras väg förr, sommartid, men nu kommer dom i oktober och då vägrade chauffören att åka på gräsmattan fastän vi gav honom tillstånd
Vad behöver ni göra för att den vägen ska godkännas för körning.
Skulle du kunna markera på satellitbilden var brunnen finns och vägen de tidigare kört?
Alltid lättare att förstå med en bild.

Många i tråden har uppfattat att allevägen varit den man kört tidigare, men det är alltså vägen över grannens fastighet bakom huset som varit den tidigare tömningsvägen, vilket gav lite ny info.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
Umo Umo skrev:
Då tycker jag att ni ska höra med Vafab om ni inte kan få er enda slamtömning på sommaren igen. Om Vafab säger tvärnej och inte ens är villiga att förhandla kan ni höra med kommunen istället.

Alternativt att ni förstärker den sträcka över gräsmattan som tycks gå bra att köra på under sommaren så att den håller även vintertid. Det kanske räcker med att lägga ett lager grus.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Då tycker jag att ni ska höra med Vafab om ni inte kan få er enda slamtömning på sommaren igen.
Det man får göra är att avboka schemalagd tömning och ändra till ett s.k. budningsabonnemang där man själv ringer in när man vill ha tömning. Vilket man får betala extra för. Har man schemalagd tömning så går det enligt entreprenörens schema för olika områden i regionen.

P
Om Vafab går med på det så är det kanske det bästa för TS. Motsvarande vad kostnaden skulle bli för att anlägga en ny väg borde man kunna betala ganska många extraavgifter för.

Om det nu inte går att ändra schemat, vilket jag tycker borde gå.

Umo Umo skrev:
Jag kan ju tycka att kravet på 26tons bärighet är väldigt högt på en infart till ett boningshus
skulle gissa att 8 tons axeltryck räcker……
26 ton är en fullt lastad treaxlig lastbil……
Dom har bara gjort det enkelt för sig

C
P pmd skrev:
Om Vafab går med på det så är det kanske det bästa för TS.
Ja, det är de två alternativen de erbjuder. Schemat säger de sig inte ha någon möjlighet att påverka och det är som sagt dessutom knutet till område så man kan inte ändra schemat för en enskild fastighet.

P Pippi Viktualia skrev:
Tack för svar. Var det du eller någon annan som skrev att man kunde anlita t.ex en bonde att tömma slambrunnen? Tillåter kommunen det? Jag är ensam i hushållet borträknat hundar och valpkullar men ändå envisas kommunen med att skicka slambil 2 ggr/år. Förr beställde man ju själv när man ansåg att det var dags (men jag betalar hellre slambilen 2 ggr/år än tvångsanslutning till kommunalt avlopp vilket iofs tack och lov tydligen inte är aktuellt inom överskådlig framtid för denna fastighet har de sagt). Men frågan är om kommunen går med på en sådan lösning?
Angående att en bonde tömmer brunnen, det var inte jag som skrev om det ursprungligen. Om man ska hårddra det så är det inte en ok lösning om inte bonden är upphandlad av kommunen och har kommunens uppdrag att köra avfallet. Han får absolut inte ta det och sprida det på sina egna åkrar, skulle miljöenheten få reda på det så skulle de mest troligen bli tokiga. Men det kanske är någon kommun som har hittat ett sätt att komma förbi problemet genom att se mellan fingrarna med att någon enstaka löser det på det sättet.

Angående hur ofta man "måste" tömma slambrunnen så beror det på vad det står i de lokala avfallsföreskrifterna. En kommun måste, enligt miljöbalken, ha en renhållningsordning och renhållningsordningen består av en avfallsplan och avfallsföreskrifter. Avfallsföreskrifterna består av information om hur kommunen hanterar det kommunala avfallet.

Utifrån föreskrifterna så tar man fram ett taxedokument som beskriver hur man tar betalt för att ta hand om allt kommunalt avfall. Det handlar om ÅVC för att ta emot farligt avfall och grovavfall, hämtning av restavfallet som man får hemma (den vanliga soptunnan) och matavfallet. Även slam från enskilda avlopp, fettavskiljarslam, latrin och liknande ingår i det ansvaret. Från och med 1/1 -2022 så ingår även tidningsavfallet som man får hemma och från 1/1 2023 så ingår bygg och rivningsavfall som uppstår när man som privatperson renoverar hemma till exempel.

Om man har en entreprenör som utför renoveringen så är det inte kommunens ansvar, inte heller förpackningsmaterialet som man lämnar på ÅVC ingår.

Hmm, detta blev något off-topic. Men alltid kanske det är någon som fick reda på något den inte visste. :)

• Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har du frågat om du kan få slamtömning bara en gång per år? Det borde inte ställa till med problem för kommunen och folket på kommunkontoret behöver inte ligga vakna på nätterna och undra var ditt slam tar vägen.
Det gick bra i den kommun jag bor i att ändra från två till en tömning per år.
Ska kolla det igen. Försökte för några år sedan då blev det blankt nej.

M Mercruiser skrev:
Vad är en bulkbil? Storlek efterfrågas också.
Bulkbil är tankbil minst lika stor eller större ön slambilen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.