10 272 läst ·
65 svar
10k läst
65 svar
Vad tycker ni om detta kök jag har ritat upp??
För lite förvaring tänkte jag inte så mycket på, mer hur allt ska förflyttas i köket, mellan diskmaskin till lådor, mellan diskställ och förvaringplats. Så man tänker en smidig lösning så man slipper släpa runt på porslin m.m. allt för mycket.
Om jag tänker för mig själv, så som jag arbetar i köket skulle inte jag använda köksön till mer än att ställa saker på. När jag lagar mat skär och hackar jag nästan alltid nära spis eller diskho d.v.s. vatten. Att förflytta maten mellan köksö och spis eller diskho skulle inte jag göra. Detta oavsett om jag skär sallad eller vad som egentligen. Därför så ser jag att arbetsytan runt spis och diskho är för liten.
Men andra kanske jobbar annorlunda, alla har vi våra egna sätt att göra det på. Till sist är det ni som ska trivas i köket och känna er nöjda med resultatet. Allt har sina för respektive nackdelar som vanligt i livet.
Du skulle kunna trycka in en upphöjd diskmaskin längst till vänster, flytta diskho så du får 60cm mellan diskho och upphöjd diskmaskin, då får du plats med diskställ/disk samt mer plats mellan spis och diskho för att arbeta på. Men kanske ser för trångt ut?
Om jag tänker för mig själv, så som jag arbetar i köket skulle inte jag använda köksön till mer än att ställa saker på. När jag lagar mat skär och hackar jag nästan alltid nära spis eller diskho d.v.s. vatten. Att förflytta maten mellan köksö och spis eller diskho skulle inte jag göra. Detta oavsett om jag skär sallad eller vad som egentligen. Därför så ser jag att arbetsytan runt spis och diskho är för liten.
Men andra kanske jobbar annorlunda, alla har vi våra egna sätt att göra det på. Till sist är det ni som ska trivas i köket och känna er nöjda med resultatet. Allt har sina för respektive nackdelar som vanligt i livet.
Du skulle kunna trycka in en upphöjd diskmaskin längst till vänster, flytta diskho så du får 60cm mellan diskho och upphöjd diskmaskin, då får du plats med diskställ/disk samt mer plats mellan spis och diskho för att arbeta på. Men kanske ser för trångt ut?
Tack igen för dina tips och synpunkter!frippes skrev:För lite förvaring tänkte jag inte så mycket på, mer hur allt ska förflyttas i köket, mellan diskmaskin till lådor, mellan diskställ och förvaringplats. Så man tänker en smidig lösning så man slipper släpa runt på porslin m.m. allt för mycket.
Om vi höjer upp diskmaskinen som det är ritat nu försvinner ytan som annars hade varit plats för disk, kaffekokare och allmänt bråte
Som det ser ut nu efter att vi breddade köket så har vi 80 cm mellan diskhon och väggen (ovanför diskmaskinen) och 120 cm mellan diskhon och spisen. Tror du det fungerar bra? Tidigare hade vi endast 80 cm mellan spisen och diskhon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bra ytor att arbeta på, utrymme för två personer på båda arbetsytorna.
Till skillnad från frippes så står jag så gott som alltid vid köksön och förbereder maten, hackar, skär mm. Men så har jag också en diskho i köksön och ett sopnedkast, utan dessa hade det blivit för omständligt.
Till skillnad från frippes så står jag så gott som alltid vid köksön och förbereder maten, hackar, skär mm. Men så har jag också en diskho i köksön och ett sopnedkast, utan dessa hade det blivit för omständligt.
Hej!Hemmakatten skrev:
Menar du före eller efter breddningen?
I alt 1 så har vi diskmaskin (80), diskho (80), bänkskiva (80), spis (80), bänkskiva (40)
I alt 2 har vi tagit 40 cm av matsalsdelen och breddad bänkskivan mellan diskhon och spisen så vi istället får: diskmaskin (80), diskho (80), bänkskiva (120), spis (80), bänkskiva (40) men som sagt blir ju matsalsdelen mindre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden