kalle55 skrev:
Hej!

Det ser ut som om du har genomgång till sovrummet nere till höger i bild genom kök/matplats? Jag skulle istället rekommendera att stuva om så att du har genomgång till sovrummet genom vardagsrummet. Generellt ska man alltid undvika att ha genomgång till andra delar av huset genom ett kök. Man drar med sig os, stör när man passerar och får ett upplevt onaturligt och instängt flöde genom husets delar (labyrint). Jag hade bytt plats på vardagsrum och kök samt bytt matplats med sovrum. Då kan du gå in i sovrummet genom vardagsrummet direkt. Men det är kanske för att du vill fånga kvällssolen genom vardagsrumsfönstrena som du lagt upp det så?

Om jag får föreslå helt fritt hade jag grupperat huset enligt privat/offentlig del, där man lägger sovrum/bad tillsammans och vardagsrum/kök/matplats/wc för sig, med entren i mitten. På så vis kan man ha gäster samtidigt som de som ligger och sover eller har dragit sig undan inte störs och kan gå på toalett/badrum utan att göra det "offentligt".
Hej och tack för ditt svar!!

Ja det är helt rätt, det där blev inte bra alls. Nu har vi roterat om husets delar och öppnat upp köket, även om själva köket är det samma :) Det blev betydligt mer öppnare och bättre.

LCpZ6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

r1wvx.jpg
Skapa konto

Ok! Nu börjar det dra ihop sig!

Har ändrat om litegrana så att vi inte ska ha fönster bakom spisen men står ändå kvar med 3 alternativ:

Alt 1, spis till vänster
MFIX5.jpg
Skapa konto

Alt 2, spis till höger:
ZZhWm.jpg
Skapa konto

Alt 3, spis i hörnet
UAqLw.jpg
Skapa konto

Hemmakatten
Är man högerhänt är det lättare att ta en kastrull och gå till vänster (till diskhon) än tvärtom. Så mitt förslag är att ha spisen till höger. Att ha spisen i hörnet är värdelöst enligt mig, trångt för en person att jobba, omöjligt för två.

Röstar också på spisen till höger, då slapp du dessutom att ha diskmaskinen mellan diskho och spis.

Tackar!

Sen funderar jag om det går och hur man skulle göra för att få in fönster mot gatan i köket. Eller om det blir för lite förvaring om man ex tar bort överskåpen vid diskhon?

Är det helt vettlöst att lägga fönster bakom spisen?

fLKlM.jpg
Skapa konto

Inga problem med fönster där, har vänner som har det, funkar bra och blir jätteskillnad! Ska bänkskivans djup vara standard eller mer? Rek runt 70cm djup när ni ändå håller på.

Det börjar ta sig, sa han som satt eld på håret :D

Jag är själv inte så förtjust i fönster mellan skåp/bänk då de ofta är för långt ner för att man ska kunna se ut, men passerande på gatan får fri insyn när man tar en frukostmacka i kallingarna, men det är helt och hållet en smaksak;). Fönster bakom spisen kan få problem med stänk från matlagning, men det går ju att putsa. Spara pengarna tycker jag, eller ta bort överskåpen till vänster om spisen och sätt in fönster där (håller med om högerplaceringen, då får den som står vid spisen nära till kyl/frys också och triangelflödet vask-spis-kyl/frys blir optimalt).

Bra planering i högerspisalternativet, men jag funderar på om ugnarna borde flyttas från kyl/frys då de motarbetar varandras uppgift (hålla kallt respektive varmt). Kanske ska ugnarna flyttas till ett högskåp till vänster om spisen och diskmaskinen ställas bredvid kyl/frys? Då får du plats med fler överskåp bredvid kyl/frys och kan sätta ett högre placerat fönster mellan spisen och högskåpet med ugnarna?

Redigerat:
Jag säger tvärtom, att första förslaget med spis till vänster, diskho till höger och diskmaskin i mitten funkar finfint. Jag fyller aldrig diskmaskinen medan jag lagar mat, och vi är båda vänsterhänta, så det kan ju spela in.

Anna_H skrev:
Jag säger tvärtom, att första förslaget med spis till vänster, diskho till höger och diskmaskin i mitten funkar finfint. Jag fyller aldrig diskmaskinen medan jag lagar mat, och vi är båda vänsterhänta, så det kan ju spela in.
Aha! Men om en lagar mat och den andra diskar så springer ni väl om varandra? Om man har spisen till höger har den personen fritt att springa mellan spis/ugn och kylskåp.

Däremot kom vi på en lite bättre lösning med fönstren. Vi säger helt enkelt ett hörnfönster istället så får vi jättebra utsikt mot entren, vi får in ljus och vi slipper stänk som det var tidigare när vi ritade fönstret bakom spisen.

Vad tycker ni om detta?

jn6QY.jpg
Skapa konto

nvAxl.jpg
Skapa konto

Funderar även på att ersätta överskåpet jämte spisen med hyllplan, inte lika pratiskt men billigare och kanske snyggare? :)

up4qf.jpg
Skapa konto

richardtenggren
Dammfälla?;)

Mycket snyggare, "ensamma" väggskåp borde förbjudas ;) Damm är relativt!

Jag skulle byta plats på köket och matplatsen.

Hemmakatten
Den ändrade hörnan på ytterväggen i hörna i köket kommer att kosta dig bra mycket mer än några köksskåp. Dessutom kommer det att se konstigt ut från utsidan med en sned hörna och en rak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.