Hemmakatten skrev:
Den ändrade hörnan på ytterväggen i hörna i köket kommer att kosta dig bra mycket mer än några köksskåp. Dessutom kommer det att se konstigt ut från utsidan med en sned hörna och en rak.

Hej!

Det är inte ur en besparingssynpunkt utan för att få in ljuset och att även kunna se ut mot gatan/entren som vi tänker oss att hörnet gör sig bra. :)
Jag tycker nog snarare att den designen är lite snygg, det kommer se ut ungefär som Saxnäs från Myresjöhus.
http://www.myresjohus.se/saxnas och den tycker jag inte ser konstig ut.

Men än så länge är det bara som förslag som ligger ute på remiss :)

Hemmakatten
Det är ju inte meningen att såga dina ritningar, tycker huset börjar bli riktigt fint, men du efterfrågar synpunkter och jag ger mina, i all välmening.

Hemmakatten skrev:
Det är ju inte meningen att såga dina ritningar, tycker huset börjar bli riktigt fint, men du efterfrågar synpunkter och jag ger mina, i all välmening.
Hej!

Oj det var inte menat så! :) Alla synpunkter tas tacksamt emot! Det är vad som är meningen :) Jag är jättetacksam för all hjälp jag har fått. Även om hustillverkare och köksritare kommer med bra hjälp är det bra med lite granskning :)

Sen har jag en snabb fråga ang. köket :)

Klarar man sig med 1,5 meters stänkskydd bakom spisen eller är det för snålt?
Visa bilaga 151959

Jarl Bergström skrev:
Aha! Men om en lagar mat och den andra diskar så springer ni väl om varandra? Om man har spisen till höger har den personen fritt att springa mellan spis/ugn och kylskåp.
Hade du kännt oss hade du vetat att det var en oerhört korkad fråga :-)
Det är ENDAST grillbesticken med trähandtag samt de slevar etc som har trähandtag som diskas för hand och man kan ju inte diska dem förrän efter man ätit. Därför brukar maken diska vid sisådär 23-tiden på kvällen.

Som sagt, den perfekta kökslösningen för en är fel för en annan.

Kanske kommer in lite sent. Men om jag designade ett kök från scratch. Hade jag aldrig gjort det utan att höja upp diskmaskinen. Har haft det, har det inte nu och saknar det varje gång jag ska fylla och tömma diskmaskinen. Tänk ergonomi, både kring arbetsytor som kring de maskiner du använder mest.

Ugn och mickorvågsugn däremot, kan placeras lågt då man oftast enbart är i den någon enstaka gång per dag, max.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
frippes skrev:
Kanske kommer in lite sent. Men om jag designade ett kök från scratch. Hade jag aldrig gjort det utan att höja upp diskmaskinen. Har haft det, har det inte nu och saknar det varje gång jag ska fylla och tömma diskmaskinen. Tänk ergonomi, både kring arbetsytor som kring de maskiner du använder mest.

Ugn och mickorvågsugn däremot, kan placeras lågt då man oftast enbart är i den någon enstaka gång per dag, max.
Har skrivit exakt samma sak flera gånger här på forumet. Vill därför med detta inlägg än en gång poängtera att jag har precis samma erfarenhet och åsikt.

På bilderna jag har sett så har du i min åsikt för litet avstånd mellan spis och diskho. Den ytan är den yta du jobbar på mest och därför vill du gärna ha så mkt utrymme som möjligt där. Men det är bara min åsikt

Flygrekord skrev:
På bilderna jag har sett så har du i min åsikt för litet avstånd mellan spis och diskho. Den ytan är den yta du jobbar på mest och därför vill du gärna ha så mkt utrymme som möjligt där. Men det är bara min åsikt
Jag håller med, byt plats på diskmaskinen och skåpet för hon så får du mycket större arbetsyta.

Flygrekord skrev:
Tack för era bra tips!

Blir det inte ett problem då om man har diskmaskinen mellan diskhon och spisen? Då måste man ju springa över den för att hämta kastruller och annat bråte vid spisen? Fick förslaget renskrivet av köksritaren. Är det för lite yta tycker ni eller är det tillräckligt i ett hus på 170 m^2? Här finns det ju även möjlighet att bredda köksön för att få mer yta.

0aazN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker att den primära arbetsytan mellan ho och häll är för trång iaf, ytan till vänster om hon kommer mest bli dödyta i mina ögon.

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Jag tycker att den primära arbetsytan mellan ho och häll är för trång iaf, ytan till vänster om hon kommer mest bli dödyta i mina ögon.
Tack bra feedback!

Sen är väl det där hörnet till vänster perfekt för onödigt bråte? ;)

Vi hade ju tidigare en ide att sätta spisen i hörnan men det var det många som inte gillade. Är det fortfarande ett sämre ide? (Obs bry er inte om överskåpen/fönstren) :)
k6Vlj.jpg
Skapa konto

Luftigt och bra både bredvid ho och häll, den röstar jag för :)

Vad ska du ha på den stora ytan till vänster om diskhon?

Som det ser ut nu på din ritning, så kan en person stå vid spisen, men ingen kan varken stå vid arbetsytan till vänster eller till höger om spisen. Är inte det lite tokigt?

Känns som att diskhon borde åka en bra bit åt vänster för att göra det möjligt att stå en vid spisen och en vid arbetsytan mellan spis och diskho. Helst hade det varit möjligt att stå mellan spis och ugn också.

Var är det tänkt att ni ska ha tallrikar, grytor, skärbrädor, knivar, köksredskap m.m.? När det är färdigtänkt, då kan man fundera på hur man rör sig i köket för att därefter göra layouten smidigare.

Och jag säger det igen, upp med diskmaskinen, ja jag vet, är tjatig men det är kanske den maskin som används mest i ett hushållskök.

frippes skrev:
Vad ska du ha på den stora ytan till vänster om diskhon?

Som det ser ut nu på din ritning, så kan en person stå vid spisen, men ingen kan varken stå vid arbetsytan till vänster eller till höger om spisen. Är inte det lite tokigt?

Känns som att diskhon borde åka en bra bit åt vänster för att göra det möjligt att stå en vid spisen och en vid arbetsytan mellan spis och diskho. Helst hade det varit möjligt att stå mellan spis och ugn också.

Var är det tänkt att ni ska ha tallrikar, grytor, skärbrädor, knivar, köksredskap m.m.? När det är färdigtänkt, då kan man fundera på hur man rör sig i köket för att därefter göra layouten smidigare.

Och jag säger det igen, upp med diskmaskinen, ja jag vet, är tjatig men det är kanske den maskin som används mest i ett hushållskök.
Hej och tack för dina tips och synpunkter! Det uppskattas väldigt!!

Ytan till vänster om diskhon är väl tänkt att ha som diskställsyta, plats för disk och allmän bröte :) Annars har vi rätt så gott om både yta och förvaring med tanke på köksön. Eller tror du det blir för lite? Vi hade gärna haft diskmaskinen ett snäpp upp men då känns det som att vi förlorar arbetsyta? Som köket är ritat nu är det ganska svårt att få till? Då måste vi nästa rita om hela köket utefter det?

Vi skissar också på iden att bredda köket och ta plats från matsalsdelen, se skissen nedan. Vilket alternativ är bäst? Att behålla nuvarande storlek eller att ta plats från matsalsdelen?

UO7Au.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.