10 272 läst ·
65 svar
10k läst
65 svar
Vad tycker ni om detta kök jag har ritat upp??
Tänkte egentligen centrerat, men bardiskmodellen funkar också, så har min bror och det blir väldigt naturligt att sitta där med drinken medan de gör färdigt middagen, eller att ställa upp julbordsbuffen där.Jarl Bergström skrev:
Hej,
Sista förslaget klart bäst! Håller med om att det inte är bra med spishäll i köksön men om man kan dra rör mm i golvet tycker jag det funkar klart bra med diskho i köksö. Mitt tips är därför att sätta diskho och diskmaskin i köksön och behålla spisen i "burspråket". Eventuellt att du då även vill ha en mindre utslagsho i burspråket.
Sen hade jag låtit överskåpen "runda hörnet" och möta upp mot ugn pelaren.
Fint kök!
Sista förslaget klart bäst! Håller med om att det inte är bra med spishäll i köksön men om man kan dra rör mm i golvet tycker jag det funkar klart bra med diskho i köksö. Mitt tips är därför att sätta diskho och diskmaskin i köksön och behålla spisen i "burspråket". Eventuellt att du då även vill ha en mindre utslagsho i burspråket.
Sen hade jag låtit överskåpen "runda hörnet" och möta upp mot ugn pelaren.
Fint kök!
Man måste ha en diskho nära spisen så att bara ha diskho i köksön fungerar inte. Och som andra är inne på så bör diskhon ligga till vänster om spisen (om man är högerhänt). Diskmaskinen plockar man i och ur från vänster sida (om man är högerhänt).
Så det optimala sett från vänster till höger är att ha diskho, diskmaskin, spishäll och porslinsskåpen rakt ovanför och till vänster om diskmaskinen.
Jag tycker om bardiskvarianten. Bra att hänga vid, bra till marberedelser, bra att ställa den färdiga maten på väg till matbordet, bra som buffébord.
Så det optimala sett från vänster till höger är att ha diskho, diskmaskin, spishäll och porslinsskåpen rakt ovanför och till vänster om diskmaskinen.
Jag tycker om bardiskvarianten. Bra att hänga vid, bra till marberedelser, bra att ställa den färdiga maten på väg till matbordet, bra som buffébord.
Hmm, angående att ha ordningen, diskho, diskmaskin, spis - vill man inte helst kunna transportera kastruller mm från spisen till diskhon utan att behöva kliva runt en öppen diskmaskinslucka?
Placeringen av diskmaskinen hänger naturligtvis även ihop med huruvida man har en halvö eller ej men som grundprincip tänker jag att det är viktigare att inte behöva kliva runt diskmaskinsluckan än vd det är att som högerhänt lassa i maskinen från vänster till höger?
Placeringen av diskmaskinen hänger naturligtvis även ihop med huruvida man har en halvö eller ej men som grundprincip tänker jag att det är viktigare att inte behöva kliva runt diskmaskinsluckan än vd det är att som högerhänt lassa i maskinen från vänster till höger?
Vi har idag diskmaskinen mellan spisen och diskhon och det går nog inte en dag utan att jag svär över det. Vi är ofta flera som jobbar i köket samtidigt och den där jäkla diskmaskinsluckan verkar alltid öppna sig vid de minst lämpliga tillfällen.Hemmakatten skrev:
Nu bygger vi om köket i höst och flyttar runt lite så diskhon hamnar mellan diskmaskin och spis och dessutom upphöjd. Kommer att bli hur skönt som helst.
Golvyta har jag svårt att säga något om, det är givetvis fallet. Vi har nyligen renoverat vårt kök och det är väldigt tydligt att vi nu har fått mer bänkyta med ett snedskuret hörn. Det tidigare räta hörnet gjorde 60x60 cm bänkskiva oanvändbar, vilket var väldigt dåligt i vårt kök då det är ganska litet.
Jag hade gjort ett 45 graders hörn istället för en 90 graders som är nu. Där hade jag satt spishällen. Sen hade jag dragit ner diskmaskin och diskho mot det andra hörnet av burspråket (mot matplatsen) för att kunna skapa en stor bänkyta mellan diskho och spis. Perfekt vid bakning etc.
Skafferi kan man ha i lådform, farsan har det och tycker det är klockrent!
Skafferi kan man ha i lådform, farsan har det och tycker det är klockrent!
Hej!
Det ser ut som om du har genomgång till sovrummet nere till höger i bild genom kök/matplats? Jag skulle istället rekommendera att stuva om så att du har genomgång till sovrummet genom vardagsrummet. Generellt ska man alltid undvika att ha genomgång till andra delar av huset genom ett kök. Man drar med sig os, stör när man passerar och får ett upplevt onaturligt och instängt flöde genom husets delar (labyrint). Jag hade bytt plats på vardagsrum och kök samt bytt matplats med sovrum. Då kan du gå in i sovrummet genom vardagsrummet direkt. Men det är kanske för att du vill fånga kvällssolen genom vardagsrumsfönstrena som du lagt upp det så?
Om jag får föreslå helt fritt hade jag grupperat huset enligt privat/offentlig del, där man lägger sovrum/bad tillsammans och vardagsrum/kök/matplats/wc för sig, med entren i mitten. På så vis kan man ha gäster samtidigt som de som ligger och sover eller har dragit sig undan inte störs och kan gå på toalett/badrum utan att göra det "offentligt".
Det ser ut som om du har genomgång till sovrummet nere till höger i bild genom kök/matplats? Jag skulle istället rekommendera att stuva om så att du har genomgång till sovrummet genom vardagsrummet. Generellt ska man alltid undvika att ha genomgång till andra delar av huset genom ett kök. Man drar med sig os, stör när man passerar och får ett upplevt onaturligt och instängt flöde genom husets delar (labyrint). Jag hade bytt plats på vardagsrum och kök samt bytt matplats med sovrum. Då kan du gå in i sovrummet genom vardagsrummet direkt. Men det är kanske för att du vill fånga kvällssolen genom vardagsrumsfönstrena som du lagt upp det så?
Om jag får föreslå helt fritt hade jag grupperat huset enligt privat/offentlig del, där man lägger sovrum/bad tillsammans och vardagsrum/kök/matplats/wc för sig, med entren i mitten. På så vis kan man ha gäster samtidigt som de som ligger och sover eller har dragit sig undan inte störs och kan gå på toalett/badrum utan att göra det "offentligt".