Hej,

jag sitter och ritar på ett nytt hus i sketchup och så här ser köket ut.
Nu är det 110 cm mellan köksön och omgivande bänkar, och även till väggen man måste passera när man går mellan matplats och vardagsrummet. Är det för lite?

Hur skulle man kunna göra annars?
irPch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://snag.gy/irPch.jpg

tackar på förhand!

Ser lite tight ut på ytterhörnet.
Du skulle kunna vrida på köksön 90 grader, eller ha rundat hörn på den....

Annars tycker jag vardagsrummet ser lite trångt ut och matplatsen väldigt lång?
Men så är jag bortskämd med vardagsrum på 45 kvm, kök med matplats och separat matsal på 30 kvm.

Testa att rita om så att högskåp med ugn/micro + kylfrys flyttas bakåt, mot hallen där du har ritat in garderober gissar jag. De byggs in i väggen så att säga. Då kan du flytta efter köksön ca 60 cm eller skapa det rek utrymmet på 120cm mellan kyl/frys och köksbänk och köksö.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Ser lite tight ut på ytterhörnet.
Du skulle kunna vrida på köksön 90 grader, eller ha rundat hörn på den....

Annars tycker jag vardagsrummet ser lite trångt ut och matplatsen väldigt lång?
Men så är jag bortskämd med vardagsrum på 45 kvm, kök med matplats och separat matsal på 30 kvm.
Aha!

Menar du mer som en bardisk eller låta den stå centrerat i köket?
rWX0u.jpg
Skapa konto

Jonatan79 skrev:
Testa att rita om så att högskåp med ugn/micro + kylfrys flyttas bakåt, mot hallen där du har ritat in garderober gissar jag. De byggs in i väggen så att säga. Då kan du flytta efter köksön ca 60 cm eller skapa det rek utrymmet på 120cm mellan kyl/frys och köksbänk och köksö.
Det är tyvärr stop där, då blir det knappt någon hall kvar ;/

Ok synd, jag tycker den delen medför dåliga vibbar om du förstår vad jag menar, något saknas eller måste förbättras. Förslaget med "bardisk" som du ritade om känns som ett bra alternativ förutom barstolar. Inte så kul att sitta bredvid spisen där det puttrar och osar :(

Y
Ifall du vill få lite bättre bild utan punkter och annat så går du upp i vänstra menyn; File -> Export -> 2D Graphics. Så kan du välja att spara i PNG eller JPG.. då blir det lite finare.. Om man vill..

Jonatan79 skrev:
Ok synd, jag tycker den delen medför dåliga vibbar om du förstår vad jag menar, något saknas eller måste förbättras. Förslaget med "bardisk" som du ritade om känns som ett bra alternativ förutom barstolar. Inte så kul att sitta bredvid spisen där det puttrar och osar :(
Jag förstår! Men än så länge är det bara en grovskiss för att få en överblick, så om det ser lite konstigt ut är det för att jag bara slängt ut lite dittan och dattan på ritningen. Det är mest måtten som är intressanta så att man kan se vart saker och ting hamnar :)

Bra bra, ett hett tips är ett skafferihögskåp med smart inredning som åker med utåt när man öppnar dörren, värt varje krona.

Tack för era tips. Nu har jag lagt till ett burspråk för att bädda in köket jäms med väggen för att få lite mer plats. Nu ligger köksön iaf 125 cm från alla kanter och hörn, blev betydligt bättre.
Sen en fråga. Borde jag flytta hällen jämte diskhon eller är det bra att ha den separat över köksön?
V1AP2.jpg
Skapa konto

Hemmakatten
Personligen tycker jag det är värdelöst med en spishäll och hängande fläkt över köksön

Det osar, mkt svårt att fånga upp stekosrt när.Det.Inte är en vägg.bakom som leder upp oset. Det.kommer att stänka över hela köksön.så barplatser lan du glömma. Du behöver både disk(utslags)ho och soplåda.i köksön. Fläkt mitt i rummet gör även rummet känns mindre luftigt

Mitt förslag är att du.flyttar spishällen till väggen mittemot. Ditt sista förslag mrd inflyttad vägg o burspråk gillar jag. Ha en utdragbar fläkt så spar du skåputrymme.

I köksön har du en.lagom stor diskho, 30x40cm och en soplåda gärna högt upp direkt under bänkskivan. Då får du gott om.plats att förbereda maten, skala, hacka, skiva, baka vilket är det som tar längst tid vid matlagning. Du kan också använda barstolarna och ha köksön som buffebord. Så har.vi, fungerar perfekt. De bekanta som jar som duu planerar har.alla ångrat sig.

• Gilla
Hasse C och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Personligen tycker jag det är värdelöst med en spishäll och hängande fläkt över köksön

Det osar, mkt svårt att fånga upp stekosrt när.Det.Inte är en vägg.bakom som leder upp oset. Det.kommer att stänka över hela köksön.så barplatser lan du glömma. Du behöver både disk(utslags)ho och soplåda.i köksön. Fläkt mitt i rummet gör även rummet känns mindre luftigt

Mitt förslag är att du.flyttar spishällen till väggen mittemot. Ditt sista förslag mrd inflyttad vägg o burspråk gillar jag. Ha en utdragbar fläkt så spar du skåputrymme.

I köksön har du en.lagom stor diskho, 30x40cm och en soplåda gärna högt upp direkt under bänkskivan. Då får du gott om.plats att förbereda maten, skala, hacka, skiva, baka vilket är det som tar längst tid vid matlagning. Du kan också använda barstolarna och ha köksön som buffebord. Så har.vi, fungerar perfekt. De bekanta som jar som duu planerar har.alla ångrat sig.
Tack för dina synpunkter!

Du har flera poänger, det bästa är kanske om jag samlar spis och diskho längst med väggen och låter köksön vara helt fri från annat än förvaring och arbetsyta. På så sätt slipper vi även att behöva dra el och avlopp dit.

Så här ser det senaste förslaget ut. Självklart kommer en köksexpert rita upp köket i slutändan så detta är mer för att få en överblick. Vad tycker ni om detta förslaget? Bäst hitintills?
mLtIY.jpg
Skapa konto

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Försök få in ett skafferiskåp (jag vet att jag tjatar ;) ) Det bästa är ett helt "skafferirum" men det blir svårt med din planlösning.

El och gärna USB laddning i köksön måste du ha. Tänk bara en brödrost eller elvisp.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Hemmakatten
Sista förslaget är bäst, tycker jag. Men det är ändå bra att ha ett sopskåp under bänken så man slipper bära allt skräp över golvet.

PS. Ber om ursäkt för alla stavfel, skrev på mobilen halvt omtöcknad efter ett tandläkarbesök.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.