F
F fribygg skrev:
Jag hoppas du har rätt om bilar och biltvätt, men jag tror du underskattar Miljöpartiet och vad de kan få för sej..
för några år sen var det en Miljöpartist, alternativt kommunist (det var inte mycket att snacka om han hade sandaler med strumpor och såg arbetslös ut) som gick förbi mitt hus och hade synpunkter på att jag tvättade bilen. Då mitt paradargument att han skulle dra åt helvete och sköta sitt fick helt motsatt effekt (nämligen att han inte alls skötte sitt) så kom verkligen högtryckstvätten till sin rätt.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Hur många villaägare tror du kör in bilen på gräsmattan för att tvätta den där?
Som jag skrev innan, vi är ganska många villaägare som inte har nåt dagvattensystem, utan vattnet från våra garageinfarter filtrerar snällt ner i marken bara.

Numera bor jag på "landet" vid en grusväg och enskilt VA, men även i det samhället jag är uppväxt i med kommunala VA osv hade vi inget gemensamt dagvattensystem annat än på vägen som gick igenom samhället.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden men för att spela in hur jag gör.
Jag tvättar oftast min bruksbil i automattvätt där jag tycker OKQ8 är överlägset bäst i Alingsås.

Vill jag göra en riktigt ordentlig tvätt så åker jag till Glimra, sprutar på medhavd alkalisk- och kallavfettning samt flygrostbortagare (främst fälgar) och spolar av ordentligt.
Kör sen hem och spolar av igen och sen schamponerar bilen i lugn och ro, spolar av, torkar av den och eventuellt. Detta vatten rinner i dagvattenbrunnarna så jag inte har möjlighet till tomtmark.
Har inget dåligt samvete alls över detta.

När jag hade hobbybil så var det aldrig automattvätt men samma förfarande som ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.