63 262 läst ·
520 svar
63k läst
520 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Beroende på hur stort område som rinner ut på samma plats kan det vara en idé att rena då det inte bara är tvätt av bilar som är ett problem.Claes Sörmland skrev:
Men att bygga stora reningsverk för dagvatten med dess stora transienta volymer och mycket utspädda föroreningar är ett slöseri med resurser. Bättre då om folk inte tvättar sina bilar på gatan där det finns dagvattenbrunnar utan istället gör det på sin tomt med en grusyta som släpper igenom vatten så att det kan infiltrera och renas på ett sätt som visa överstiger vad ett kommunalt reningsverk för dagvatten någonsin kan nå.
Handlar det inte om stora reningsverk utan man kommer långt med dagvattenbäddar och enkla oljeavskiljare om det nu skulle behövas.
Att spendera några miljoner för att rena vattnet som rinner ut i sjöar där man badar kan det ju vara värt tycker jag iallafall.
Det är viktigt att vara källkritisk när man snappar upp saker på lokalradion. Det är ju inte nödvändigtvis så att massmedia förmedlar helt korrekta uppgifter. Och de kan ju ha fallit offer för en påverkansoperation från t ex någon kommunanställd som vill underlättta för sin karriär i kommunen, säkra fortsatt anställning eller finansiering till sin enhet. Eller bara få några minuter i strålkastarljuset i en annars trist yrkesroll. Mycket sådant pågår ju hela tiden.Sommartorparn skrev:
Det finns väl få yrken som har så många mytomaner i sitt skrå.Sommartorparn skrev:
När jag var ung, åkte jag och en kompis och hälsade på kompisens äldre bror en kväll på redaktionen där han var journalist (en av de större blaskorna), han ledde oss runt den tomma redaktionen och öppnade skrivbordslådor på måfå, nästan alla skrivbord hade en låda som innehöll en halvfull flaska sprit.
Sen dess litar jag aldrig på journalister.
Ah men sluta nu! Det handlade om påbud från kommunen som vidarebefodrades av lokalradion för att uppmana till att hushålla med vattnet.Claes Sörmland skrev:
Det är viktigt att vara källkritisk när man snappar upp saker på lokalradion. Det är ju inte nödvändigtvis så att massmedia förmedlar helt korrekta uppgifter. Och de kan ju ha fallit offer för en påverkansoperation från t ex någon kommunanställd som vill underlättta för sin karriär i kommunen, säkra fortsatt anställning eller finansiering till sin enhet. Eller bara få några minuter i strålkastarljuset i en annars trist yrkesroll. Mycket sådant pågår ju hela tiden.
Den här tråden är ju helt urspårad med alla långsökta spekulationer och konspirationsteorier.
Nu får du ge dig. Konspirationer? Var då? Långsökta spekulationer? Vilka?Sommartorparn skrev:
Somsagt , det kommer inte gå att ge sig på även om de drömmer om det.F fribygg skrev:
Men nu är det förbundet för tvätthallar eller nåt sånt som promotar detta varje år för att försöka göra det till en sanning att man inte får.
Dock finns undantag som alla måste förhålla sig till, bor man vid en vattentäkt så ska man låta bli.
Sen ska tvättvattnet inte rinna rakt ned i en dagvattenbrunn , utan genom grus o gräs.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden