På hårdgjord yta där det rinner rakt ner i brunnarna kan jag förstå men ett totalförbud även om du har grus känns extremt överdrivet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
På hårdgjord yta där det rinner rakt ner i brunnarna kan jag förstå men ett totalförbud även om du har grus känns extremt överdrivet.
Jag ser fortfarande inte skillnaden mellan att spola av bilen med vatten från slangen eller regnet. Om det nu är så jäkla mycket tungmetaller så försvinner de väl i regnet lika gärna som när jag spolar av bilen.

Att jag sedan lägger till ett svanenmärkt bilschampo typ Sonax Ecoline (som inte är speciellt starkt jämfört med handtvål) ger ju inte någon nämnvärd påverkan naturen.

Majgårdarna
Har själv tänkt när man dränkt bilen i kallavfettning på gården att det där är nog inte superbra.

Har slutat med det.

• Gilla
Daniel Söderman3 och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Har själv tänkt när man dränkt bilen i kallavfettning på gården att det där är nog inte superbra.

Har slutat med det.
Ja, avfettning och starka kemikalier bör man ju inte använda, annat än på lämplig biltvätt.

• Gilla
Daniel Söderman3 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja jisses...ungefär som att förbjuda att få diska själv...? 🤪
Vad fasen är det du diskar egentligen?!

• Gilla
Nybörjare66
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En piss i Mississippi 🙄
Varför bry sig om något över huvud taget.

G Greger_08 skrev:
"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."

Om vi bara pratar om oljor och tungmetaller som fastnat på bilen under färd vad är skillnaden om man spolar av den med vattenslangen eller låter bilen stå ute i regnet?.
Tja, om du tror att bilen blir ren av att stå i regnet så behöver du ju inte tvätta den med kemiska medel. Bara låt regnet lösa det

Om ni undrar varför lagar måste införas så är det bara att läsa kommentarerna. Skita i strandskyddet och avfetta bilen? Hur dum är man igenkligen? (Medveten felskrivning, så att alla ska kunna förstå)
Jämföra tvätt av bil med handdisk som tas upp av trekammarbrunn, fosforfälla, etc? Hål i huvudet?
Sprida ut tvätten på fler ställen så att det blir mindre miljöpåverkan istället för att koncentrera till tvättställen där man tar hand om spillvattnet? Det verkar som att man får svaret på varför det finns vuxenskor med kardborresnörning.
Man undrar om ni alla har fått F- i livets hårda skola

• Haha
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det verkar som att du kraftigt överskattar miljöbelastningen som biltvättar orsakar ute i spenaten eller på tomtmark som kan ta upp tvättvattnet. Eftersom du saknar kunskap så framstår andra som idioter. Men kunskapsbristen ligger hos dig.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Myckling och 18 till
  • Laddar…
Sannolikheten att det skulle bli förbjudet att tvätta bilen hemma är lika stor som att fritidsbåtar blir förbjudna.
Eller publika fotbollsmatcher

Gå och titta i några butiker som riktar in sig på hem & bilar hur många hyllmeter bilvårds produkter som finns. Fundera sedan hur mycket skatt som kommer in av det.
Bilar är en såpass stor hobby att det inte går att ge sig på.

• Gilla
Hhallden
  • Laddar…
Blir det förbjudet är det bara ytterligare en lag att sätta på ignoreralistan, en lag är inte nedsänd på stentavlor av Gud Fader själv utan ställs mot det egna rättsmedvetandet om den ska följas eller ej.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det verkar som att du kraftigt överskattar miljöbelastningen som biltvättar orsakar ute i spenaten eller på tomtmark som kan ta upp tvättvattnet. Eftersom du saknar kunskap så framstår andra som idioter. Men kunskapsbristen ligger hos dig.
Problemet är ju att folk INTE tvättar bilen på tomtmark som tar upp tvättvattnet utan på sin uppfart där det rinner till dagvattenledningen och därifrån ofta rakt ut i sjön.

• Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är ju att folk INTE tvättar bilen på tomtmark som tar upp tvättvattnet utan på sin uppfart där det rinner till dagvattenledningen och därifrån ofta rakt ut i sjön.
Ja det är dumt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vi är iofs rätt många som inte har något gemensamt dagvattensystem där vi bor.

Tvättar jag min bil på min uppfart rinner vattnet ner i rabatter, gräsmatta och diket utanför, ett dike som slutar i ingenstans.

• Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Bilar är en såpass stor hobby att det inte går att ge sig på.
Jag hoppas du har rätt om bilar och biltvätt, men jag tror du underskattar Miljöpartiet och vad de kan få för sej..

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.