61 212 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Men om man har en el
Tycker hela debatten är märklig. Och den som säger att det blir lika bra på GDS-hallen eller i automattvätten har troligen ingen större koll på hur "bra" dessa tvättar är, än mindre hur man faktiskt tvättar en bil.
Men om man har en elbil då? Tex en BMW I3? Den borde kunna tvättas överallt? Inga tungmetaller, inga oljor? Den har ju en ingen förbränningsmotor, och helt i komposit och aluminium. Eller är det just symbolen att tvätta bilen som spökar?S sawallen skrev:"– Vi är väldigt stora motståndare till att tvätta hemma. Det är olämpligt helt enkelt. Spillvattnet går ner i brunnarna och direkt ut i dricksvattnet, och där ska det inte vara."
Här i kommunen får man tvätta bilen hemma men inte på gatan eller på uppfarten om den är asfalterad (då vattnet rinner ner i gatubrunnar och sedan ut i Mälaren).
"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."
Då får vi sluta köra bil eller ha bilen stående utan tak när det regnar.
Tycker hela debatten är märklig. Och den som säger att det blir lika bra på GDS-hallen eller i automattvätten har troligen ingen större koll på hur "bra" dessa tvättar är, än mindre hur man faktiskt tvättar en bil.
Det är väl knappast läckage ifrån bilen det gäller för oljor och annat skit kommer till stora delar ifrån asfalt och övriga trafiken så skiten på bilarna är detsamma på en elbil och bensinbillsoderlund skrev:
Men om man har en el
Men om man har en elbil då? Tex en BMW I3? Den borde kunna tvättas överallt? Inga tungmetaller, inga oljor? Den har ju en ingen förbränningsmotor, och helt i komposit och aluminium. Eller är det just symbolen att tvätta bilen som spökar?
Brukar kunna kategorisera in de som förespråkar sånt här i:
1. Kapitalisten. De som tjänar pengar i branschen.
2. Latmasken. De som är för lata för att tvätta bilen själv, lära sig sätta tätskikt, koppla el, montera AC, koppla vatten och gärna har lagen i ryggen så de inte fåååår.
3. Jante. De som inte har möjlighet hemma och inte vill att andra ska ha det heller.
4. Bror duktig. Den som genom ytterligheter argumenterar att det måste vara olagligt. Tänk plastpåsar och bilder på sopberg i U-länder.
1. Kapitalisten. De som tjänar pengar i branschen.
2. Latmasken. De som är för lata för att tvätta bilen själv, lära sig sätta tätskikt, koppla el, montera AC, koppla vatten och gärna har lagen i ryggen så de inte fåååår.
3. Jante. De som inte har möjlighet hemma och inte vill att andra ska ha det heller.
4. Bror duktig. Den som genom ytterligheter argumenterar att det måste vara olagligt. Tänk plastpåsar och bilder på sopberg i U-länder.
Njae. Nog är det så att om man står och öser på avfettning, shampoo osv som rinner rätt ned i dagvattenbrunnen, och dessutom har massa asfalt och vägsalt på bilen så är det nog inget mumma-vatten som rinner ned där i brunnen.
Men, om man snålar med tvätt-kemiska produkter och tvättar och vaxar bilen på tomten sommartid, när det mest är damm på vägarna, så tror jag personligen inte att det är en big deal att tvätta hemma... Den där "vårtvätten" med avfettning kanske man kan kosta på sig att göra i tvätthallen? Sen är min känsla att de som driver de här carwash som ligger fristående från bensistationerna inte är de mest stabila företagen, så det skulle inte förvåna mig om vattenhanteringen är lite inspirerad av think-pink tänket?
Men, om man snålar med tvätt-kemiska produkter och tvättar och vaxar bilen på tomten sommartid, när det mest är damm på vägarna, så tror jag personligen inte att det är en big deal att tvätta hemma... Den där "vårtvätten" med avfettning kanske man kan kosta på sig att göra i tvätthallen? Sen är min känsla att de som driver de här carwash som ligger fristående från bensistationerna inte är de mest stabila företagen, så det skulle inte förvåna mig om vattenhanteringen är lite inspirerad av think-pink tänket?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Var kommer skiten på bilarna från, är det möjligt att detta är vägdamm och i så fall var tar resterande vägdamm vägen när det regnar eller när snöslasket smälter, kanske eventuellt rinner det ner i gatubrunnar och vidare till mälarenS sawallen skrev:"– Vi är väldigt stora motståndare till att tvätta hemma. Det är olämpligt helt enkelt. Spillvattnet går ner i brunnarna och direkt ut i dricksvattnet, och där ska det inte vara."
Här i kommunen får man tvätta bilen hemma men inte på gatan eller på uppfarten om den är asfalterad (då vattnet rinner ner i gatubrunnar och sedan ut i Mälaren).
"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."
Då får vi sluta köra bil eller ha bilen stående utan tak när det regnar.
Du menar stink-pink?J JohanLun skrev:Njae. Nog är det så att om man står och öser på avfettning, shampoo osv som rinner rätt ned i dagvattenbrunnen, och dessutom har massa asfalt och vägsalt på bilen så är det nog inget mumma-vatten som rinner ned där i brunnen.
Gäller alla som inte ”orkar” tänka och agera utanför gamla vanor
Du tror inte att olja och fetter behövs för att en elbil ska fungera, plus all olja som kommer från normala bilar framför dig 🤣lsoderlund skrev:
Men om man har en el
Men om man har en elbil då? Tex en BMW I3? Den borde kunna tvättas överallt? Inga tungmetaller, inga oljor? Den har ju en ingen förbränningsmotor, och helt i komposit och aluminium. Eller är det just symbolen att tvätta bilen som spökar?
Det vi får på infarten när vi tvättar bilen är en piss I havet om man jämnför det som hamnar i diken m.mhsd skrev:
Inte stänker andra bilars oljor upp på min bil som gör hemmatvätten omöjlig.P Peter787 skrev:
Men det var bara ett exempel. Tvätta du på macken i tvättautomaten med återvunnet vatten hela året så tvättar jag där jag behagar.
Har du hört talas om asfaltsfläckar på bilar och det har bilister fått sedan det blev asfalt på vägarna och spolarvätska löser upp rätt mycket skit så bara för att du har en elbil så slipper du inte undan vanligt vägskit.lsoderlund skrev:
Fast de sitter ju så hårt att de inte ens går bort med högtryckstvätten. Spolarvätska, kom igen, det börjar bli larvigt nu.M mats.3 skrev:
Glöm inte tygfiber från mina mattor i bilen när jag kliver ut. Kanske är lite plast i de där fibrerna.
Har ingenstans påstått att elbilar inte är lika kassa att tvätt som fossilbilar. Men läcka motorolja det gör den mig veterligen inte.
Personligen så skiter jag i vad det är på bilen men den här gruppen kan grotta in sig i molekyler m.m det är därför jag nämner det här.lsoderlund skrev:
Fast de sitter ju så hårt att de inte ens går bort med högtryckstvätten. Spolarvätska, kom igen, det börjar bli larvigt nu.
Glöm inte tygfiber från mina mattor i bilen när jag kliver ut. Kanske är lite plast i de där fibrerna.
Har ingenstans påstått att elbilar inte är lika kassa att tvätt som fossilbilar. Men läcka motorolja det gör den mig veterligen inte.
Jag använder enbart biltvättar när någon annan betalar (tjänstebil) eller på vintern när det inte är så trevligt att slabba med vatten ute...lsoderlund skrev:
Då tvättar jag inte alls....P Peter787 skrev:
Inte motorolja, men vätskor finns ju i elbilar åxå, så nog skulle det kunna läcka. Dock är väl de flesta inte gamla nog än att drälla som nån gammal BMW med 12 liter motorolja...lsoderlund skrev: