E elmont skrev:
Termostaterna på elementen kan ju stå på ett högre gradtal än den "centrala" termostaten, det blir ju i alla fall den "centrala" som styr värmen.
Det har du rätt i.. slipper man pyssla med det.. de funkade ändå utmärkt sist jag provade dem...

Men du ser inga uppenbara problem med lösningen ovan? Tanken är att jag köper in allt som behövs och så får elektrikern koppla in det hela ..

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Se till att du placerar termostaten längst ner i centralen och en bit ifrån kontaktorn, annars värmer kontaktorn termostaten och regleringen blir kanske inte vad man tänkt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kom på en sak till, elektrikern som kopplade in laddboxen gjorde såhär i skåpet i garaget;
Elskåp med kopplingsboxar och en jordfelsbrytare, installation av el för laddbox i garage. Kablar anslutna till nollplint och jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs nollan som kommer inifrån huset har han dragit direkt till nollplinten, och sen till PSAn, och vidare ut till boxen... Är det så det ska vara?

Ska man låta laddboxen sitta kvar på PSAn och sätta upp en ny JFB för resten av garaget, eller ska de få dela? Det är ju inget kritiskt i garaget så löser bilen ut på natten gör det inget egentligen.. och vice versa, jag laddar ju bilen på natten, så grejar jag i garaget och löser ut JFB påverkar det inte laddningen.. 🤔

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kom på en sak till, elektrikern som kopplade in laddboxen gjorde såhär i skåpet i garaget;
[bild]

Dvs nollan som kommer inifrån huset har han dragit direkt till nollplinten, och sen till PSAn, och vidare ut till boxen... Är det så det ska vara?

Ska man låta laddboxen sitta kvar på PSAn och sätta upp en ny JFB för resten av garaget, eller ska de få dela? Det är ju inget kritiskt i garaget så löser bilen ut på natten gör det inget egentligen.. och vice versa, jag laddar ju bilen på natten, så grejar jag i garaget och löser ut JFB påverkar det inte laddningen.. 🤔
Det är inget fel med N så som på bilden men den kunde lika gärna gått direkt ner till PSA. När du bygger vidare sätt in JFB för tillkommande så fyller du alla både praktiska och formella krav på ett bra sätt.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Planerar vidare för steg nästa steg, belysning och värme.
Vill egentligen bara ha frostskydd, och tittar lite på det absolut enklaste sättet att få det..

Skulle man kunna sätta en sån här;
[bild]

i centralen, tillsammans med en kontaktor, ställa den på 5 grader och nöja sig så?
(Termostaterna i elementen går inte lägre än tio grader, så de får kopplas bort)
Det kommer att fungera utmärkt.
Jag har en liknande lösning i mitt garage.
Skillnaden är väl att jag kör med en luftvärmepump primärt, och håller 18 grader.
Men när det blir riktigt kallt ute en längre period (läs dagar) då orkar inte värmepumpen med alltid, och blir det ännu kallare då stänger den av helt.
Därför har jag två vanliga element som får gå in som stöttning eller backup kan man säga.
Har en gammal goding som termostat, och har den på ca 10 grader, för då vet jag att det börjar bli för kallt.

En termostat monterad på en vit vägg, omgiven av elektriska kablar och ett plastlock till höger, med en temperaturindikator.
Skapa konto

Den enda synpunkten jag har är att fundera på termostatens placering, jag tror inte att elcentralen är optimal (vilket tidiare nämnts).
Jag har placerat den på väggen, så att den inte påverkas direkt av elementen, och på drygt en meters höjd.
Nu vet jag inte hur stor tempskillnad du får mellan golv och tak hos dig, men tänker att centralen sitter troligen ganska högt upp, och där kan den även få värme från till exempel kontaktorn, eller säkringarna (om man har diazed i alla fall).
Bara så att du inte riskerar frost i till exempelvis målarfärg och andra köldkänsliga saker.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det kommer att fungera utmärkt.
Jag har en liknande lösning i mitt garage.
Skillnaden är väl att jag kör med en luftvärmepump primärt, och håller 18 grader.
Men när det blir riktigt kallt ute en längre period (läs dagar) då orkar inte värmepumpen med alltid, och blir det ännu kallare då stänger den av helt.
Därför har jag två vanliga element som får gå in som stöttning eller backup kan man säga.
Har en gammal goding som termostat, och har den på ca 10 grader, för då vet jag att det börjar bli för kallt.

[bild]

Den enda synpunkten jag har är att fundera på termostatens placering, jag tror inte att elcentralen är optimal (vilket tidiare nämnts).
Jag har placerat den på väggen, så att den inte påverkas direkt av elementen, och på drygt en meters höjd.
Nu vet jag inte hur stor tempskillnad du får mellan golv och tak hos dig, men tänker att centralen sitter troligen ganska högt upp, och där kan den även få värme från till exempel kontaktorn, eller säkringarna (om man har diazed i alla fall).
Bara så att du inte riskerar frost i till exempel vis målarfärg och andra köldkänsliga saker.
Jag har tidigare löst uppvärmningen genom att ha belysningen på, så allt frostkänsligt bor redan på hyllor upp i taket.. 😄
Sen bor jag en bit söder om Vänern, så det är sällan överdrivet många minusgrader nån längre stund..

Tips på bra termostater? Går det att köpa bra mekaniska termostater som bara funkar, eller är kinesisk elektronisk skit bättre?

Jag har tidigare löst uppvärmningen genom att ha belysningen på, så allt frostkänsligt bor redan på hyllor upp i taket.. 😄
Sen bor jag en bit söder om Vänern, så det är sällan överdrivet många minusgrader nån längre stund..

Tips på bra termostater? Går det att köpa bra mekaniska termostater som bara funkar, eller är kinesisk elektronisk skit bättre?
Håller med om att till detta så känns det stabilt med en "hederlig" pryl.

Satte in en Frico TBK10 i dotterns garage, och den verkar sköta sig.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...co-tbk10-termostat-10a-5-30c-med-vred-2819337
Så det är tyvärr det enda tipset från mig där jag har någon erfarenhet i närtid.
Den jag har själv är troligvis en kvalitetspryl, hittade den i garaget efter husköpet, och logotypen säger 90-tal.
Så bimetall känns rätt väg att gå här tänker jag.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rev bort den gamla matningen för elementen i garaget.. när vi flyttade centralen så behövde vissa kablar skarvas en bit, kan inte säga att jag är superimponerad av arbetet elektrikern gjorde här.. torix i ena änden och den här skalningen i andra;
Olika elledningar och en skruvmejsel på en vit kopplingsdosa märkt "Värme Garage", med avskalade kablar synliga.
Skapa konto

Har du kommit fram till någon termostatlösning ännu?
Tänkte på typ och placering?

Hannuse Hannuse skrev:
Har du kommit fram till någon termostatlösning ännu?
Tänkte på typ och placering?
Amazon hade den här, som verkar vara tillverkad i EU, känns ju lite bra.. 🤔
Bild av två produkter från Amazon: En vit Elektrobock PT04 rumstermostat och ABB installation skyddsenhet, med pris och leveransinformation.
Skapa konto

Den har ett frostskyddsläge på 3 grader, så jag tänker att jag placerar den under centralen, så blir det minimal kabeldragning, och kanske runt 5 grader upp i taket...
Elcentral monterad på vägg med svart kablage och märkning, fläck på väggen nedanför omgiven av röd markering.
Skapa konto

Amazon hade den här, som verkar vara tillverkad i EU, känns ju lite bra.. 🤔
[bild]

Den har ett frostskyddsläge på 3 grader, så jag tänker att jag placerar den under centralen, så blir det minimal kabeldragning, och kanske runt 5 grader upp i taket...
[bild]
Ja, verkar vara en enkel lösning.
Och det funkar säkert med temperaturen, du får mäta och lira in det.
Jag skulle akta mig för att lägga mig alltför nära noll grader om man har målarfärg mm som är frostkänsligt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jahapp, då har jag börjat titta lite på diazed-centralen ute i gästrummet..
Den här behöver bytas ut när det hamnar en JFB längre upp i kedjan, eller hur?
Diazed-säkringar monterade på en äldre elcentral med öppna kablar och skruvfästen, belägen i ett gästrum.
Skapa konto

Jahapp, då har jag börjat titta lite på diazed-centralen ute i gästrummet..
Den här behöver bytas ut när det hamnar en JFB längre upp i kedjan, eller hur?
[bild]
Jag skulle säga - Nej, byt aldrig ut en diazedcentral.
Det är ju det bästa som finns!
Jag skulle ha behållit den, alternativt satt dit en ny diazed, eller utökat den om du behöver fler grupper.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jo, men det finns ju ingenstans att parkera nollan?
Antalet grupper räcker gott, så det är inget problem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.