Som jag tänkte mig så vore de smidigt att kunna tända de olika rummens lampor från de olika ingångarna (dvs garageporten i ena änden, och dörren till hobbyrummet i den andra) det är ändå närmare 8 meter mellan dem....

Men samtidigt så går jag nästan aldrig in genom garaget, och tanken är att ha såpass mycket belysning i taket så att tända det ena bör ge ledljus i det andra rummet...

Tror jag skippar trappkoppling överhuvudtaget, så blir det inte så mycket kabel att dra efter väggarna..

tommib
Om du kopplar med två impulsreläer så blir det en kabel till vardera strömbrytaren och sedan kabel till armaturerna. Så mycket är det inte och själva kopplingen är inte särskilt avancerad. Som en extra bonus kan impulsreläet bytas mot en trappautomat så släcker ljuset sig självt efter inställd tid. I mitt garage är den tiden två timmar (efter att jag noterat att samtliga familjemedlemmar, inkl mig, hade en tendens att glömma ljuset på där).

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag lyfter in en tanke.
I mitt garage så satte jag (förutom LED-armaturer) en takplafond som kopplades till konstant spänning, och som har inbyggd rörelsedektor.
Den är oväntat uppskattad när man bara ska gå in och hämta någonting.
Tillräckligt med ljus för att se vad man ska ha, och den släcker automatiskt efter inställd tid, tror jag ställde min på ca 5 minuter.
Köpte min hos Classe i sjön, har fungerat väldigt tillfredställande.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du kopplar med två impulsreläer så blir det en kabel till vardera strömbrytaren och sedan kabel till armaturerna. Så mycket är det inte och själva kopplingen är inte särskilt avancerad. Som en extra bonus kan impulsreläet bytas mot en trappautomat så släcker ljuset sig självt efter inställd tid. I mitt garage är den tiden två timmar (efter att jag noterat att samtliga familjemedlemmar, inkl mig, hade en tendens att glömma ljuset på där).
Jag måste hota med våld för att få någon av mina familjemedlemmar att gå ut i garaget.. såvida det inte handlar om att jag varit där för länge och jag behövs inne.. 😂

• Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag lyfter in en tanke.
I mitt garage så satte jag (förutom LED-armaturer) en takplafond som kopplades till konstant spänning, och som har inbyggd rörelsedektor.
Den är oväntat uppskattad när man bara ska gå in och hämta någonting.
Ja, det är en mycket bra idé. Jag har själv satt upp dels en sådan, dels en IR-brytare i matkällare/korridor i min källare, och det är mycket uppskattat av familjen. Särskilt som man ofta har händerna fulla just där.

Och i garaget, som bara har en ensam port, så har jag kopplat ihop portautomatiken med en trappautomat för att tända all takbelysning längre tid än vad portens ensamma, ganska anemiska, lampa står på. Den lyser en bra stund, men för den skull man vill jobba i garaget så har jag också en brytare som tänder permanent. (Enkelt genom att bara lägga den parallel med trappautomatens utgång. Man bör dock kolla så att automatiken tål det.)

De gånger jag använder tvångsstyrning så glömmer jag naturligtvis alltid att släcka efter mig... Men det syns genom fönstret och så får jag svära och ta mig ut i ösregnet (det slår nämligen aldrig fel...).

Så någon form av automatik för garagebelysningen är inte alls någon dum idé.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jahapp, då återvänder vi till problemet igen... Inget har hänt, och det är ju synd eftersom det har skrivits kontrakt på en elbil..
Snart kommer det behövas jordfelsbrytare alltså, eftersom laddboxen kommer att matas från garaget...

Pratade med svärfar som är gammal elektriker, han tyckte det var onödigt att dra kabel, och tyckte jag skulle köpa en laddbox med i byggd jfb och låta allt annat vara som det är... 🤷

Edit; den här kabeln finns på Hornbach,är 4g6+6 samma sak som 5g6?
https://www.hornbach.se/p/installationskabel-exqj-4g66mm-bobin-svart-100m-metervara/6762464/

tommib
Nej, inte mekaniskt. Elektriskt är den dock helt ekvivalent (och ett utmärkt val).

Den kabeln är en EXQJ, dvs den uppdaterade halogenfria EKKJ. Den har fyra "vanliga" ledare och en koncentrisk ledare som används som PE. En 5G6 har fem "vanliga" ledare och ingen koncentrisk ledare. Typiska sådana kablar är N1XV/E och Aceflex.

En EXQJ/EKKJ anses ibland vara mekaniskt mer robust. Den är lite bängligare att jobba med, speciellt jämfört med Aceflex.

Jag tycker du ska byta kablarna, det är det enda rimliga när du nu börjar mecka med det. Byt till gästhuset också när du ändå håller på.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
4g6+6 är en jordkabel med koncentrisk ledare (strumpa runt ledarna).
5g6 är en kabel med 5 separata ledare och ingen strumpa/skärm.
Ps
Jag skulle välja en 5g6 före en 4g6+6, 5g6 är lite lättare att jobba med.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, inte mekaniskt. Elektriskt är den dock helt ekvivalent (och ett utmärkt val).

Den kabeln är en EXQJ, dvs den uppdaterade halogenfria EKKJ. Den har fyra "vanliga" ledare och en koncentrisk ledare som används som PE. En 5G6 har fem "vanliga" ledare och ingen koncentrisk ledare. Typiska sådana kablar är N1XV/E och Aceflex.

En EXQJ/EKKJ anses ibland vara mekaniskt mer robust. Den är lite bängligare att jobba med, speciellt jämfört med Aceflex.

Jag tycker du ska byta kablarna, det är det enda rimliga när du nu börjar mecka med det. Byt till gästhuset också när du ändå håller på.
Ja, jag lutar åt det... Men då funkar kabeln ovan? Kan handla på Ahlsell med, men jag tror inte de matchar 72 spänn metern som den där kostade... Och det var den enda 6 kvadrats-kabeln jag kunde hitta på nån av byggladorna...

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
A
Jadå det är absolut inget fel på den kabeln.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jahapp, då återvänder vi till problemet igen... Inget har hänt, och det är ju synd eftersom det har skrivits kontrakt på en elbil..
Snart kommer det behövas jordfelsbrytare alltså, eftersom laddboxen kommer att matas från garaget...

Pratade med svärfar som är gammal elektriker, han tyckte det var onödigt att dra kabel, och tyckte jag skulle köpa en laddbox med i byggd jfb och låta allt annat vara som det är... 🤷

Edit; den här kabeln finns på Hornbach,är 4g6+6 samma sak som 5g6?
[länk]
Inget svar på kabelfrågan, men jag går på svärfars linje.
Jag köpte en CTEK som har inbyggd JFB, och dessutom är den portabel, så jag ansluter den med en trefashandske, och kan enkelt flytta/ta med mig den.
Även om man inte behöver flytta den, så blir ju installationen enkel.
Kan vara värt en tanke om du inte redan har bestämt och beställt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Blev att jag beställde ett "Black Friday-erbjudande", Garo Entity Home med lastbalansering.. för en tusenlapp extra drar de fram för 22 kWh, dvs 5g6 kabel... 8990 spänn...

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Nästa fredag kommer elektrikern, fick låna en enfasladdare tills dess...

Laddar via 16A uttag i garaget, all kabel är friliggande, förutom den här lilla biten i kabelkanal.. nu har jag laddat 45 minuter ungefär..

Vid vilken temperatur ska man vara orolig?
Infraröd termometer visar 27,2°C nära en kabel, med röd laserpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tja, är det kabeltemperaturen du är mäter? Då är du inte i närheten av att behöva vara orolig. PVC-kabel klarar åtminstone 70C kontinuerlig drift.

• Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, är det kabeltemperaturen du är mäter? Då är du inte i närheten av att behöva vara orolig. PVC-kabel klarar åtminstone 70C kontinuerlig drift.
Japp, det är kabeln... Då kollar vi om några timmar får vi se... Bilen säger att det ska ta 8 timmar att gå från 65 till 100%.. 😁

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.