A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jahapp, då har jag börjat titta lite på diazed-centralen ute i gästrummet..
Den här behöver bytas ut när det hamnar en JFB längre upp i kedjan, eller hur?
[bild]
Är den i en separat husdel eller liknande? Då är det ju mer lämpligt att den får sitt eget jordfelsskydd. Annars kan den kanske även skyddas via matande centrals jordfelsbrytare. Man får tänka lite vad som händer när det löser ut och vilka olägenheter det medför i mörkret för gästen.

Tycker det ser ut som masonit eller spånskiva bakom så det kan vara bra att byta ut den ändå mot en normkapsling med bakstycke.

Men som svar blir nej den behöver inte bytas ut pga jfb längre upp i kedjan. Det går ju att koppla denna utanför jfb.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Gästrummet är en separat byggnad, som matas från garaget..
Garaget har legat utanför JFB eftersom det var dragen 4-ledare dit, men nu har installationen av laddbox i garaget fått ny 5g6 kabel (och egen JFB), så tanken är att dra ny kabel från garaget till gästrummet så det också hamnar under JFB.

tommib
Det är ju rimligt att koppla så att denna skyddas av JFB men för att göra det måste man dela på N och PE-skenorna. Det är för mig oklart om det går att göra på ett enkelt sätt, jag tycker det ser ut som att den där skruven som håller fast nollskenan mot PE-skenan också är det enda som håller i den. Ersätter man nollskenan med en isolerad nollskena som kan läggas ovanför PE-skenan går det bra. Det förutsätter dock att denna centralen matas med en femledare (eller fyrledare om du bara behöver två faser, vilket verkar vara fallet nu).

Hur är överliggande central matad nu? Du bytte väl till TN-S-matning till garaget och då kan du inte längre ha TN-C efter. Du skulle iofs kunna lägga denna som TN-S men utanför ovanliggande JFB men varför?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är ju rimligt att koppla så att denna skyddas av JFB men för att göra det måste man dela på N och PE-skenorna. Det är för mig oklart om det går att göra på ett enkelt sätt, jag tycker det ser ut som att den där skruven som håller fast nollskenan mot PE-skenan också är det enda som håller i den. Ersätter man nollskenan med en isolerad nollskena som kan läggas ovanför PE-skenan går det bra. Det förutsätter dock att denna centralen matas med en femledare (eller fyrledare om du bara behöver två faser, vilket verkar vara fallet nu).

Hur är överliggande central matad nu? Du bytte väl till TN-S-matning till garaget och då kan du inte längre ha TN-C efter. Du skulle iofs kunna lägga denna som TN-S men utanför ovanliggande JFB men varför?
Japp, det är TN-S till garaget, och tanken är att dra ny femledare så jag kan behålla trefasuttaget i gästrummet.. 😁

Jag hittade det här från en forumkändis i ett annat forum;
Forumdiskussion om att komplettera äldre diazedcentral med nollplint. Användaren frågar om lösningar och egenskaper kring plats och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så jag antar att det kan vara ok att komplettera centralen med en nollplint, om den bara får plats på ett bra sätt...

tommib
Ja, det är ju inga konstigheter att komplettera med en vettig nollplint. Som han kändisen skriver.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jo, men det finns ju ingenstans att parkera nollan?
Antalet grupper räcker gott, så det är inget problem...
Du får nog i så fall göra lite ombyggen själv där. Finns nog få i nutid som gör det på ett vettigt sätt och dessutom vid minsta osäkerhet vill byta ut den. Ovana ger också att det kan ta onödig tid om du lejer ut jobbet om de nu tar på sig det.

Du har ett udda upplägg i den centralen kanske något gjort vid sidan av med begagnat material osv en gång i tiden. Den sk ryttaren satt i en skruv för överfallsklämman på skenan och sen använd för N är ett hopkok. Vid tiden såna centraler användes var precis som det är märkt på ryttaren anslutning för huvudnolla där och sen använd för PE och N på fasta skenan. Oavsett är det dåligt med så mycket ledare på skruvarna där onödigt normalt sett kanske ett gammalt hempul.

Nu när du börjat din nya linje med matningen till garaget skulle jag sätta en JFB vid denna centralen också oavsett om du byter ut. Finns ingen anledning att ligga i steg med överliggande skydd mot flera centraler. Jfr alla trådar här där det oegentligt resoneras om undercentraler osv i egnahemsmiljöer med någon stuga, bod, garage etc. Finns möjligheterna att enkelt göra parallellmatning när man ändå renoverar lägger om är det förstahandsvalet så man är oberoende i varje del om det nu inte är långa sträckor osv. Mot någon bod med gammal fyrledarmatning kan man överväga att koppla den en eller tvåfasigt det räcker långt och så slipper man grubbla kring TNC vidare från nya matningens TNS.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du får nog i så fall göra lite ombyggen själv där. Finns nog få i nutid som gör det på ett vettigt sätt och dessutom vid minsta osäkerhet vill byta ut den. Ovana ger också att det kan ta onödig tid om du lejer ut jobbet om de nu tar på sig det.

Du har ett udda upplägg i den centralen kanske något gjort vid sidan av med begagnat material osv en gång i tiden. Den sk ryttaren satt i en skruv för överfallsklämman på skenan och sen använd för N är ett hopkok. Vid tiden såna centraler användes var precis som det är märkt på ryttaren anslutning för huvudnolla där och sen använd för PE och N på fasta skenan. Oavsett är det dåligt med så mycket ledare på skruvarna där onödigt normalt sett kanske ett gammalt hempul.

Nu när du börjat din nya linje med matningen till garaget skulle jag sätta en JFB vid denna centralen också oavsett om du byter ut. Finns ingen anledning att ligga i steg med överliggande skydd mot flera centraler. Jfr alla trådar här där det oegentligt resoneras om undercentraler osv i egnahemsmiljöer med någon stuga, bod, garage etc. Finns möjligheterna att enkelt göra parallellmatning när man ändå renoverar lägger om är det förstahandsvalet så man är oberoende i varje del om det nu inte är långa sträckor osv. Mot någon bod med gammal fyrledarmatning kan man överväga att koppla den en eller tvåfasigt det räcker långt och så slipper man grubbla kring TNC vidare från nya matningens TNS.
Tja, nån har definitivt återanvänt material här, locket (?) ser ut såhär;
Grått metallock med runda hål och en skylt märkt "25 A SEF 500V, No B 2204".
Skapa konto

En metallplatta med flera runda utskärningar hålls i handen, vilket kan vara ett återanvänt lock till en elektrisk central.
Skapa konto

Kanske är lika bra att köpa en liten normcentral hit med, även om min elektriker tillhör den äldre generationen och säkert skulle fixa både det ena och andra så känns det ju lite som den här centralen gjort sitt...

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
[bild]
[bild]

Kanske är lika bra att köpa en liten normcentral hit med, även om min elektriker tillhör den äldre generationen och säkert skulle fixa både det ena och andra så känns det ju lite som den här centralen gjort sitt...
Trevligt att se vad en trikare med yrkesheder kan göra.
Snygg lagning av en central med tidigare uppklippta hål för kablar.
Den kunskapen besitter inte många nuförtiden

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
[bild]
[bild]

Ja efter 70+ år är det nog så men de som kom senare och ligger 50+ nu kan lätt bli glada 100-åringar.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Den kunskapen besitter inte många nuförtiden
Det är nog inte så många som skulle lägga tid på det men kunskapen att popnita fast en plåtbit tror jag faktiskt väldigt många har. 😀

GK100 GK100 skrev:
Ja efter 70+ år är det nog så men de som kom senare och ligger 50+ nu kan lätt bli glada 100-åringar.
Skulle det vara ett alternativ att bara sätta en kopplingslåda i gästrummet (det är egentligen bara en intern benämning på byggnaden, i verkligheten är det mer förråd och kontor sen covid, chansen att nån gästar oss nuförtiden är nästan noll 😄) och behålla alla säkringar och JFB i garaget?

blackarrow blackarrow skrev:
En isolerad nollplint borde väl få plats
[länk]
Jag tror jag siktar på att byta, det är ju både montering av nollplint och avsaknad av bakstycke som är ett bekymmer...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Skulle det vara ett alternativ att bara sätta en kopplingslåda i gästrummet (det är egentligen bara en intern benämning på byggnaden, i verkligheten är det mer förråd och kontor sen covid, chansen att nån gästar oss nuförtiden är nästan noll 😄) och behålla alla säkringar och JFB i garaget?
Nej det blir ett verkligt knepigt alternativ. Skaffa en lämplig kapsling kanske enradig eller åtminstone så bred att du får läge att anpassa och skala om befintliga kablarna som verkar komma in uppe vid taklisten.

Är det inte långt till garaget skulle jag säga att det inte är värt att kludda med annat än parallellt kopplat med 5G6. Då får du trefasuttag och alla möjligheter i övrigt vad det nu skulle kunna vara förutom det befintliga.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag tror jag siktar på att byta, det är ju både montering av nollplint och avsaknad av bakstycke som är ett bekymmer...
Skulle du dessutom byta matning dit vilket i princip är tvunget blir det nog övermäktigt även för inbitna diazedkramare.

• Gilla
  • Haha
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.