Håller med, vid ca 65 grader, då blir det lite "obehagligt" att ta i den, och där ungefär bör man börja fundera.
Så, klokt att mäta, köra på lite, och mäta igen.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, det är kabeln... Då kollar vi om några timmar får vi se... Bilen säger att det ska ta 8 timmar att gå från 65 till 100%.. 😁
Ja, det tar det nog (eller, rättare, det beror på). Det går ju som bekant långsammare på slutet och då minskar även belastningen, och med den värmen i kabeln. Så den långa tiden leder till lägre temperatur här vad det lider, snarare än högre.

Sedan så vill man naturligtvis inte ha en kabel på väggen som håller 70C, eller 65C eller något åt det hållet dag ut och dag in i en villamiljö.

Men 27C är ju inte ens fesjummet. Det är helt oproblematiskt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Verkar som den planat ut vid 31 grader nu.. 🙂

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Verkar som den planat ut vid 31 grader nu.. 🙂
Hudtemperatur mao. ;)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jahapp, då var det hela halvklart..

Elektrikern hade aldrig installerat nån Garo-box förut, så det var trial and error. Av nån anledning ville inte boxen koppla upp sig på det "närmaste" trådlösa nätverket, så när den hittade det andra så valde han det utan att lyssna på mina tveksamheter.. får nog mecka vidare med det själv tror jag... Eventuellt dra en kabel dit, nu har jag ju ändå tränat på att mysa runt i krypgrunden...
Sen ska resten fixas.. får se om "min" elektriker har tid och lust nån gång i vår...
Vit vägg i garage med elcentral, kablar och uttag installerade, synliga fläckar och hylla med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddstation för elbil monterad på en svart trävägg med ett orange kabelhållare och metallkrok.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Godkände du en dyr PSA i den mycket rymliga kapslingen istället för en separat JFB och dvärg?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Godkände du en dyr PSA i den mycket rymliga kapslingen istället för en separat JFB och dvärg?
Tanken är att allt från diazed-centralen ska flytta in i kapslingen, därav utrymmet.. 😄

PSAn ingick i installationspaketet, det sitter säkringar i laddboxen, antar att det räcker?
Laddbox med flera säkringar och en lång laddkabel, används för elinstallationer och omkopplingar i byggprojekt.
Skapa konto

Söker man på beteckningen hittar man inte mycket, så det verkar som att inte ens Malmbergs vill kännas vid PSAn..
Malmbergs AUB7HLM automatsäkring, C20 30mA 400V, med märkningar och testknapp, installerad i en elcentral.
Skapa konto

Malmbergs, då bör den inte ha varit så dyr i alla fall :) Frågan är hur tillförlitlig den är.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vad är det värsta som kan hända? Finns det risk att nått brinner upp, eller är det mer "löser ut i onödan"?

Jag ska inte måla fan på väggen, men Malmberg köper in billiga produkter och sätter sitt namn på dem. Jag har monterat nån enstaka Malmbergs och en JFB var trasig från fabrik - den löste inte ut för felström. Jag hittar öht inte denna PSA på nätet. Det skulle inte förvåna mig om en Hager/Garo/Schneider JFB+Dvärg är billigare än denna PSA.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ska inte måla fan på väggen, men Malmberg köper in billiga produkter och sätter sitt namn på dem. Jag har monterat nån enstaka Malmbergs och en JFB var trasig från fabrik - den löste inte ut för felström. Jag hittar öht inte denna PSA på nätet. Det skulle inte förvåna mig om en Hager/Garo/Schneider JFB+Dvärg är billigare än denna PSA.
Jag har den här "över" sen den gamla diazed-centralen i huset byttes ut, runt 13 år gammal vid det här laget,.men satt monterad i 7-8 år typ...
RCD-enhet från GE med märkning 40A, 30mA för elinstallation.
Skapa konto

Är den rimlig att ha som ersättare om Malmbergs-skräpet lägger av?

tommib
Ja, det skulle jag säga. Jag hade absolut sparat den.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Jag har haft sönder en sådan också... Under kontrollen efter nyinstallationen gick vippan av. Gick dock att lösa med en glasspinne!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Planerar vidare för steg nästa steg, belysning och värme.
Vill egentligen bara ha frostskydd, och tittar lite på det absolut enklaste sättet att få det..

Skulle man kunna sätta en sån här;
Termostat för DIN-montering av märket Stego, med röd ratt för temperaturinställning från -10 till 50 grader Celsius, modellnummer 11100.0-01.
Skapa konto

i centralen, tillsammans med en kontaktor, ställa den på 5 grader och nöja sig så?
(Termostaterna i elementen går inte lägre än tio grader, så de får kopplas bort)

Termostaterna på elementen kan ju stå på ett högre gradtal än den "centrala" termostaten, det blir ju i alla fall den "centrala" som styr värmen.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.