pacman42 pacman42 skrev:
Tänk också på de nya reglerna rörande moms på parkering och laddning.

[länk]
Vi använde momsen som en kassako från skatteverket. Vi tar typ 20-30 öre i vinst per såld kWh och vi fick beslut från skatteverket att vi därför "måste" betala moms på denna förtjänst, det blir typ några ören per kWh. Men pga detta beslut fick vi även lov att dra av momsen på hela installationskostnaden av alla våra laddboxar och fick tillbaks typ 450.000 kr från skatteverket pga hur momsreglerna ser ut. Det lär ju ta ruskigt många år innan vi har betalat tillbaka alla dessa pengar...

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lastbalansering tror jag inte många stöder. Effektvakt däremot…

Har du sett någon laddbox som balanserar laster mellan faserna? Jag har bara sett o hört om laddboxar som använder effektvakter och effektreglering.
Lastbalansering är precis vad det låter som. Det du beskriver kallar vi fasbalansering. Ferroamp tillsammans med de boxar vi säljer (CTEK) har den möjligheten.

Purre
40 platser är mycket, ska alla kunna ladda med 10A kontinuerligt är det gigantiska säkringar som måste till och det är inte hållbart på något sätt. Alltså måste lastbalansering till, man vill dessutom inte släcka ner allt för att en till kommer och ska ladda en bil. Varken släcka hela föreningen eller hela parkeringen.
Modbus/ethernet eller annan kommunikation mellan alla laddboxarna är alltså något man ska ha för att det ska bli vettigt.
RFID/mätning av strömmen oavsett om ni idag har en schablonkostnad för att nyttja men det kanske man inte vill ha i framtiden, man vill kanske även att obehöriga inte ska kunna nyttja dom vilket lätt sker annars.

Sen själv gillar jag inte molntjänster och appar för en sådan här lösning. Visst app för att starta laddning är väl OK men inte mer än så för det ska bara fungera och man ska inte vara beroende av en annan part.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens
X Xyliot skrev:
Lastbalansering är precis vad det låter som. Det du beskriver kallar vi fasbalansering. Ferroamp tillsammans med de boxar vi säljer (CTEK) har den möjligheten.
Vet inte vilka ”vi” du menar.

Effektreglering är effektreglering. Om du kallar det något annat spelar ingen roll. Skall man vara noga är det strömbegränsning det handlar om.

Förr kallades det ”effektvakt” och används för tex värmepumpar med elpatroner etc.

Lastbalansering är något helt annat.

Är det på P-plats utomhus eller i garage under boningshuset? Om det är det senare så tillkommer ett extra säkerhetstänk.

Elbilar brinner inte oftare än andra bilar, men när de väl gör det så kan det bli en brasa som hamnar på förstasidorna.
Faran är störst vid laddning och då är hela kedjan viktig - bil, laddstation och all berörd installation inom fastigheten.

kisumisu
P Parrepara skrev:
Hej!

Vi i min BRF håller på att försöka förstå hur det funkar med laddboxar och det känns som ett större projekt än vi trodde. Jag trodde man bara skulle “köpa en box och koppla in”, men tydligen är det massa saker att ta hänsyn till – elkapacitet, lastbalansering, markarbete, debitering av boende osv.

Jag har pratat med några firmor och det känns som man får helt olika svar beroende på vem man pratar med. En säger att lastbalansering är ett måste, en annan säger att det inte behövs. Någon säger stolpar, någon säger väggmonterat. Priserna skiljer sig också rejält.

Så jag undrar:

Ni som redan installerat – vad blev rätt, vad blev fel?
Finns det något ni önskar att ni tänkt på från början?
Vilka frågor borde man ställa till leverantörer?

Jag försöker samla info så att vi inte kastar oss in i något dumt. Har hittat ett sätt att jämföra flera offerter på ett ställe istället för att jaga runt själva, vilket hjälpt oss få en bättre bild av läget, men jag vet inte om det är “rätt väg” att gå:

👉 [länk]
(om länkar inte är okej här, säg till så tar jag bort)

Tacksam för alla erfarenheter!
Är nog många regler och paragrafer.

Men tänk, tänk och åter tänk hur ni tänker ta betalt för användningen!

Mina föräldrars förening skulle ta nåt där det debiteras till den vanliga elräkningen.
Men det kom ett annat bolag som dels tig betalt av föreningen (alla var med och betalade) men de som äger en elbil yvingas ha ett abbonemang på närmare 100kr/mån och ett kWh pris på 3kr per kWh 🧐😱

Låter kanske inte så hemskt för en Skåning på elområde 4 men på område 1 är det ren och skär ocker! Bor själv i egen villa och betalar inte mer än den faktista hushållselen!

O så skall det vara!
Varför ska man betala mer när det går till ett annat ändamål?!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.