pacman42 pacman42 skrev:
Tänk också på de nya reglerna rörande moms på parkering och laddning.

[länk]
Vi använde momsen som en kassako från skatteverket. Vi tar typ 20-30 öre i vinst per såld kWh och vi fick beslut från skatteverket att vi därför "måste" betala moms på denna förtjänst, det blir typ några ören per kWh. Men pga detta beslut fick vi även lov att dra av momsen på hela installationskostnaden av alla våra laddboxar och fick tillbaks typ 450.000 kr från skatteverket pga hur momsreglerna ser ut. Det lär ju ta ruskigt många år innan vi har betalat tillbaka alla dessa pengar...

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lastbalansering tror jag inte många stöder. Effektvakt däremot…

Har du sett någon laddbox som balanserar laster mellan faserna? Jag har bara sett o hört om laddboxar som använder effektvakter och effektreglering.
Lastbalansering är precis vad det låter som. Det du beskriver kallar vi fasbalansering. Ferroamp tillsammans med de boxar vi säljer (CTEK) har den möjligheten.

Purre
40 platser är mycket, ska alla kunna ladda med 10A kontinuerligt är det gigantiska säkringar som måste till och det är inte hållbart på något sätt. Alltså måste lastbalansering till, man vill dessutom inte släcka ner allt för att en till kommer och ska ladda en bil. Varken släcka hela föreningen eller hela parkeringen.
Modbus/ethernet eller annan kommunikation mellan alla laddboxarna är alltså något man ska ha för att det ska bli vettigt.
RFID/mätning av strömmen oavsett om ni idag har en schablonkostnad för att nyttja men det kanske man inte vill ha i framtiden, man vill kanske även att obehöriga inte ska kunna nyttja dom vilket lätt sker annars.

Sen själv gillar jag inte molntjänster och appar för en sådan här lösning. Visst app för att starta laddning är väl OK men inte mer än så för det ska bara fungera och man ska inte vara beroende av en annan part.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens
X Xyliot skrev:
Lastbalansering är precis vad det låter som. Det du beskriver kallar vi fasbalansering. Ferroamp tillsammans med de boxar vi säljer (CTEK) har den möjligheten.
Vet inte vilka ”vi” du menar.

Effektreglering är effektreglering. Om du kallar det något annat spelar ingen roll. Skall man vara noga är det strömbegränsning det handlar om.

Förr kallades det ”effektvakt” och används för tex värmepumpar med elpatroner etc.

Lastbalansering är något helt annat.

Är det på P-plats utomhus eller i garage under boningshuset? Om det är det senare så tillkommer ett extra säkerhetstänk.

Elbilar brinner inte oftare än andra bilar, men när de väl gör det så kan det bli en brasa som hamnar på förstasidorna.
Faran är störst vid laddning och då är hela kedjan viktig - bil, laddstation och all berörd installation inom fastigheten.

kisumisu
P Parrepara skrev:
Hej!

Vi i min BRF håller på att försöka förstå hur det funkar med laddboxar och det känns som ett större projekt än vi trodde. Jag trodde man bara skulle “köpa en box och koppla in”, men tydligen är det massa saker att ta hänsyn till – elkapacitet, lastbalansering, markarbete, debitering av boende osv.

Jag har pratat med några firmor och det känns som man får helt olika svar beroende på vem man pratar med. En säger att lastbalansering är ett måste, en annan säger att det inte behövs. Någon säger stolpar, någon säger väggmonterat. Priserna skiljer sig också rejält.

Så jag undrar:

Ni som redan installerat – vad blev rätt, vad blev fel?
Finns det något ni önskar att ni tänkt på från början?
Vilka frågor borde man ställa till leverantörer?

Jag försöker samla info så att vi inte kastar oss in i något dumt. Har hittat ett sätt att jämföra flera offerter på ett ställe istället för att jaga runt själva, vilket hjälpt oss få en bättre bild av läget, men jag vet inte om det är “rätt väg” att gå:

👉 [länk]
(om länkar inte är okej här, säg till så tar jag bort)

Tacksam för alla erfarenheter!
Är nog många regler och paragrafer.

Men tänk, tänk och åter tänk hur ni tänker ta betalt för användningen!

Mina föräldrars förening skulle ta nåt där det debiteras till den vanliga elräkningen.
Skulle varit superbra (jag har i min laddbox någon sådan inställning också och hade med Tibber så att elbilen hamnade på en annan rad i räkningen. Även om jag idag har så att allt hamnar på samma så borde det gå göra så även med andra elbolag? Om man vill som t ex BRF att alla betalar sin räkning själv).

Men det kom ett annat bolag dit (var säkert billigare och ICE bilister är ju avis att alla ska betala lika mycket för "bränslet") som dels tog betalt av föreningen för installation (alla var med och betalade) men de som äger en elbil tvingas ha ett abbonemang på närmare 100kr/mån och ett kWh pris på hela 3kr per kWh 🧐😱

Låter kanske inte så hemskt för en Skåning på elområde 4 men på område 1 är det ren och skär ocker! Bor själv i egen villa och betalar inte mer än den faktista hushållselen! Som hittils inte överstigit 2kr med alla nätavgifter inkluderade!

O så skall det vara!
Varför ska man betala mer när det går till ett annat ändamål?!

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vilka ”vi” du menar.

Effektreglering är effektreglering. Om du kallar det något annat spelar ingen roll. Skall man vara noga är det strömbegränsning det handlar om.

Förr kallades det ”effektvakt” och används för tex värmepumpar med elpatroner etc.

Lastbalansering är något helt annat.
Lastbalansering - Lasten balanseras mot tillgängligt kapacitet dvs förbrukningen balanseras mot säkringens nivå samt övrig känd förbrukning. Strömbegränsning eller effektreglering/effektvakt kan vara synonymer till lastbalansering men kan också betyda annat. Strömbegränsning kan vara statisk, dvs max X antal Ampere.

Fasbalansering - Förbrukningen balanseras över faserna för så jämn fördelning som möjligt.

Detta skulle jag säga är de vedertagna benämningarna.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Måste bara tacka så mycket för många otroligt bra svar :)

Någon som har koll på bra och vettiga firmor? Finns en hel del och många som verkar använda underentreprenader. Finns det några bra firmor som enbart har sina egna elektriker?

Vi har även kikat på alternativ som Zaptec Pro, Charge Amps Aura, Garo. Nån som har erfarenheter av dessa boxar?

Ta kontakt med en lokal elkonsult som kan hjälpa er att arbeta fram ett förfrågningsunderlag som ni sen kan skicka ut till olika installationsföretag att lämna offert på. Då får alla intressenter ett genomarbetat underlag att räkna på och ni får ett jämförbart pris att ta ställning till.
Att sätta laddboxar på ett 40-tal platser medför stora påverkningar på er infrastruktur och ett stort antal parametrar behöver utredas. Inte minst huruvida er elservis klarar av den ökade belastningen. Allt detta får ni hjälp av elkonsulten att ta fram.
Sen kan ni även få hjälp med frågor och projektledning som kan dyka upp under själva arbetet.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Hemingway Hemingway skrev:
Lastbalansering - Lasten balanseras mot tillgängligt kapacitet dvs förbrukningen balanseras mot säkringens nivå samt övrig känd förbrukning. Strömbegränsning eller effektreglering/effektvakt kan vara synonymer till lastbalansering men kan också betyda annat. Strömbegränsning kan vara statisk, dvs max X antal Ampere.
Ja, det är ström eller effektvegränsning du menar egentligen.

Lastbalansering är som vi skrivit tidigare i tråden när man balanserar en last mellan faserna, alltså att man flyttar en last från en hårt belastad fas till en fas med större ledig kapacitet.

Du menar alltså att du hittat på nya begrepp som ersätter de befintliga?
Fasbalansering - Förbrukningen balanseras över faserna för så jämn fördelning som möjligt.
Jösses
Detta skulle jag säga är de vedertagna benämningarna.
När jag läste ellära fanns inget av de begreppen du kommer med. Visa gärna någon säker källa som styrker det du påstår, gärna från någon högskola/universitet.

Lastbalansering brukar det också kallas när man balanserar flera olika laster mot varandra. Skilj på effektvakt som drar ner effekten på en laddbox när övriga förbrukare drar mycket ström, och lastbalansering när ett stort system av laddboxar styrs tillsammans, och systemet ska avgöra vilka laddboxar som får dra hur mycket ström när; om laddboxarna ska ge enfas eller trefas, osv. I avancerade lastbalanseringssystem kan de schemaläggas rättvist så att tillgänglig effekt fördelas både momentant och i tid.

Jag avsåg de vedertagna begreppen för dem som arbetar med elbilsladdning eller i anslutning till det. Det är ju inom området elbilsladdning vi är nu så enklast att använda begreppen som branschen kör med.

Såhär skriver Garo: Lastbalanseringen pratar trådlöst med din laddbox och ser till att laddningseffekten från din laddbox anpassas efter din övriga elförbrukning. Du slipper helt enkelt oroa dig för att huvudsäkringen löser ut och gör delar av ditt hem strömlöst.

Zaptec: När det talas om lastbalansering för laddboxar, menar man egentligen det som tekniskt sett kallas för effektvakt. Men i folkmun har termen lastbalansering blivit den vedertagna beskrivningen.

https://www.zaptec.com/sv/info-hub/insights/lastbalansering-i-din-laddbox-allt-du-behover-veta

Ingen av dem använder lastbalansering som ordet för en fördelning mellan faserna.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
P Parrepara skrev:
Hej!

Vi i min BRF håller på att försöka förstå hur det funkar med laddboxar och det känns som ett större projekt än vi trodde. Jag trodde man bara skulle “köpa en box och koppla in”, men tydligen är det massa saker att ta hänsyn till – elkapacitet, lastbalansering, markarbete, debitering av boende osv.

Jag har pratat med några firmor och det känns som man får helt olika svar beroende på vem man pratar med. En säger att lastbalansering är ett måste, en annan säger att det inte behövs. Någon säger stolpar, någon säger väggmonterat. Priserna skiljer sig också rejält.

Så jag undrar:

Ni som redan installerat – vad blev rätt, vad blev fel?
Finns det något ni önskar att ni tänkt på från början?
Vilka frågor borde man ställa till leverantörer?

Jag försöker samla info så att vi inte kastar oss in i något dumt. Har hittat ett sätt att jämföra flera offerter på ett ställe istället för att jaga runt själva, vilket hjälpt oss få en bättre bild av läget, men jag vet inte om det är “rätt väg” att gå:

👉 [länk]
(om länkar inte är okej här, säg till så tar jag bort)

Tacksam för alla erfarenheter!
Hej!
Jag jobbar som Teknisk förvaltare och har köpt in flertalet anläggningar.
Många skriver har ni El så att det räcker och ofta har man mer el än man tror, men detta kräver lastbalansering. Har satt upp boxar alla de slag...men viktigt som flera påpekar att det är seriösa! Kanske blir lite dyrare...men i längden blir det bra.
Jag har till vår egen förening tittat på Chargenodes lösning. Gillar hur man sätter upp skena där allt kablage sitter och har laddaren i eget skåp till flera platser.

X xxargs skrev:
Sedan har vi det här med effektavgifter - fins en del mindre aktörer som har satt upp laddstationer för elbilar som en service för sin affär eller marina eller där mycket folk samlas - med effektavgifters införande nu funderar på att avveckla verksamheten igen då det blir monstruös kostnad när den första bilen för månaden kopplar in och laddar på för vad tyglarna håller.

dvs en 60 kW-laddning kostar 5100:- för den första bilen i månaden för anläggningsägaren och det går inte att finansiera med 5:- kWh för den som tankar om det bara är ett fåtal som laddar per månad på platsen som en landsbyggdsort eller semesterort med bara sommargäster eller vintergäster under några enstaka månader och måste stänga av laddstationen utanför säsong och bara fåtal kanske laddar i månaden i mellantiden.

Hela iden med snabbladdning liknande som att tanka bensin på macken håller på att skjutas i sank pga. effektavgifter som införs allt eftersom och slår väldigt hårt på dem som i sin verksamhet behöver höga toppeffekter och kanske har haft det under många år tidigare utan problem.

Så, glöm inte de kommande effektavgifterna i kostnadsutredningen , om ni inte redan har det, när ni tittar på upphandling av elbilsladdning, och det visade sig att det bara är en enda som laddade denna månad fast man beräknat att flera hundra skulle göra det per månad och slå ut effektavgiften på dessa.

Som exempel kostar det 86:- kW för den högsta 1-timmedförbrukningen i månaden hos mig - även om det bara är en enda gång för månaden - andra ställen i landet gör man genomsnitt på de 3 högsta värdena på månaden, men inte hos mig om det inte ändrats sista tiden.
Borde väl dock inte vara ett problem för ett abbonemang med 40 laddare.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visa gärna någon säker källa som styrker
Varför gör du inte motsvarande avseende din tämligen anala definition om vad "lastbalansering" är? Jag påstår tvärtemot dig att lastbalansering kan betyda nästan vad som helst...

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.