Att föreningen äger all utrustning inkl laddboxar och därmed har rådighet över tillhandahållandet som kan förändras vid försäljning av bostadsrätt och ev. Parkeringsplats

Men att användaren själv betalar för själva laddboxen (t ex genom förhöjd hyra av parkeringsplats som ger kort återbetalningstid, max 36 mån)

Föreningen kan eventuellt ta kostnaden för mark, ledningsarbete och uppsäkring om det bedöms öka föreningens värde.

Alla kostnader för el, även ökade effektkostnader, ska läggas på det rörliga elpriset för laddning md marginal
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lastbalansering tror jag inte många stöder. Effektvakt däremot…

Har du sett någon laddbox som balanserar laster mellan faserna? Jag har bara sett o hört om laddboxar som använder effektvakter och effektreglering.
Jadå, våra Easee flyttar runt enfaslaster mellan olika faser. Men de gör det inte vid vanliga hemmainstallationer med 1-2 Easee Home (eller vad enklaste varianten heter numera).

Det som däremot inte fungerar perfekt är att det tar en stund för laddningen att rampa upp i effekt igen efter att den bytt mellan 3-fas och 1-fas eller bytt fas vid enfasladdning.
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Förutom det praktiska måste ni även bestämma hur ersättningsmodellen ska se ut samt hur ni ska välja vem som ska få tillgång till laddplatserna.

Det är inget omöjligt men det kan vara bra att ha färdigt innan så ”spelplanen” är klar.
 
Nissens
J jliljeha skrev:
Jadå, våra Easee flyttar runt enfaslaster mellan olika faser. Men de gör det inte vid vanliga hemmainstallationer med 1-2 Easee Home (eller vad enklaste varianten heter numera).
Ok, jag har just Easee (den äldre, ursprungliga varianten) med Pulse effektvakt. Jag hade tidigare en laddhybrid som laddade på en fas, men jag såg aldrig att den växlade fas på lasten, däremot minskade den strömuttaget så att det höll sig hyfsat inom inställt värde. Numera laddar jag med två faser.

Numera är det väl väldigt få el/hybrider som har färre än 2 faser i laddningen, så då har det väl spelat ut sin roll tänker jag - och det är kanske mer effektreglering man använder.
J jliljeha skrev:
Det som däremot inte fungerar perfekt är att det tar en stund för laddningen att rampa upp i effekt igen efter att den bytt mellan 3-fas och 1-fas eller bytt fas vid enfasladdning.
Min erfarenhet är att om man tex har 20A huvudsäkring, så behöver man begränsa strömuttaget till ca 17A i laddaren eftersom det tar en stund för laddboxen att rampa ned… med 17A begränsning händer det lik förbaskat att den sticker upp en bit över 21A kortare stunder.
 
Några saker som kan vara bra att veta kring lastbalansering.

1) Det behövs inte om säkringen är tillräckligt stor, men har man 40 st laddplatser om 11 kW så behövs det en säkring om 40 x 11 kW = 440 kW => 640 A. Det är väldigt mycket. Med lastbalansering så kan det räcka med en tiondel, dvs 64A. 64A räcker ändå för att ladda 1059 kWh per dygn, vilket är 27 kWh per bil och dygn. Bilar står väldigt mycket stilla och alla kör inte så det skulle fungera bra i 97-99% av fallen. Om man vill upp på 99%+, ja då behöver man nog 125A. Men oavsett, 640A är inte aktuellt för det kommer kosta galet mycket mer än vad det smakar, det enda rimliga är lastbalansering

2) Lastbalansering handlar om att styra ned effekten, inte att flytta mellan faser. För att flytta mellan faser krävs reläer i laddboxen och de kan strula samt behöver underhållas. Väldigt få boxar har det för då behöver de också servas på ett annat sätt, samt fler saker som kan gå sönder. Det är alltså ovanligt att lastbalanseringen kan eller ens behöver kunna det. Det räcker väldigt långt att styra ned effekten om många kommer samtidigt. Laddningen över natten är lång och brukar i princip alltid räcka till alla.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
För att kunna ta in offerter bör ni skriva ett gediget beställningsunderlag, annars kommer du jämföra päron och äpplen. Det krävs ju såklart att någon sätter sig in i vad som behövs, eventuellt kan du hitta en konsult som hjälper er med upphandling, det finns iallafall att hitta t.ex. vid stambyte men jag vet inte om det finns folk som specialiserar sig på laddboxar/elinstallationer.

Hade jag tagit det till ett stämmobeslut hade jag först försökt ta reda på ungefärlig kostnad, och hur den kostnaden ska betalas, de som inte har något intresse av elbil kommer ifrågasätta varför dom ska betala för någon annans elbil osv..

Kolla också upp hur det är med momspliktighet, jag har inte själv koll på det men vet att det är något som diskuteras mycket runt laddstolpar.
 
Du bör kontakta grannföreningar som gjort samma resa. De kan mycket väl vara villiga att dela med sig av konkreta dokument. Kolla deras hemsidor, ring runt, eller fråga din leverantör efter referenser från liknande BRFer och så frågar du dem hur de gick till väga.
 
Nissens
M Masthugg skrev:
Du bör kontakta grannföreningar som gjort samma resa. De kan mycket väl vara villiga att dela med sig av konkreta dokument. Kolla deras hemsidor, ring runt, eller fråga din leverantör efter referenser från liknande BRFer och så frågar du dem hur de gick till väga.
Det är väl det ts gör här nu… 🙄

Varför just grannföreningar??
 
Nissens Nissens skrev:
Det är väl det ts gör här nu… 🙄
Ok. Jag har varit igenom den här resan och tänker inte lägga tid på att dela dokument och process med en främling. En grannförening däremot, absolut.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.