J
Alfredo Alfredo skrev:
Varför gör du inte motsvarande avseende din tämligen anala definition om vad "lastbalansering" är? Jag påstår tvärtemot dig att lastbalansering kan betyda nästan vad som helst...
Känner igen beteendet från alla andra trådar. Ingenting i språket kan förändras. Det saker en gång kallats är för evigt. Han tillhör väl de som fortfarande tror att folk missuppfattar minidator med en gammal ibm station.
Sex olika minidatorer från Digital Equipment Corporation visas, med modeller från 1959 och framåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Något som talar för Zaptec Pro som jag förstår det är dels fas balansering samt eget 4G kort. Jag har hört t.ex Charge Amps Aura om den tappar nätverk att det är bökigt att få igång allt igen.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Har inte de butikerna redan effektavgift?
Effektavgift i sig är inget nytt, det som är nytt är att man tar ut det på lägre säkringar också.
Det beror ju lite på hur deras elförbrukning ser ut.
Tittar man på Eon så har dom ju säkringsabonnemang upp till 63A.
Så om dom räknar med att el till butiken tillsammans med laddare inte blir mer än 43 kW så kan dom ha säkringsabonnemang vilket kostar 3000 i månaden.
Har dom två laddare på 11 kW och butiken inte drar mer än 20 kW så klarar dom sig med det.
Effektabonnemang där du överför 43 kW kommer att kosta nästan 7400 i månaden.
Så dom kan komma undan med mindre än halva månadskostnaden för abonnemanget om dom klarar sig med max 63A och kör säkringsabonnemang.

Ska dom kunna ta ut mer effekt så måste dom såklart ha effektabonnemang.
Och det kan som du säger bli rätt dyrt.
för ett vanligt 400V effektabonnemang för företag så tar Eon ut drygt 120 kr plus moms för varje kW räknat på högsta toppen under månaden.

så om samma butik som klarade sig med 2 st 11 kW laddare istället ska kunna köra två som laddar 50 kW så får dom plötsligt en elnätsräkning på 19 000 kr i månaden som dom då måste hämta hem på såld el till de som laddar.
Det gör att det krävs ett hyfsat antal kunder för att du inte ska behöva ta ut oerhört höga priser per kWh.
Så är det butiker på landsbygden som inte har ett stort kundunderlag och som kanske redan kämpar bara för att hålla sig flytande så kan det säkert vara så i en del fall att dom är nödgade att stänga av laddaren åtminstone under effektavgiftstiderna för att hålla sig ekonomiskt flytande.

M merbanan skrev:
Ett optimalt svar beror på förutsättningarna. Så beskriv dessa i detalj så blir det enklare att komma med relevanta kommentarer.
Hej

Be om referenser & ta kreditupplysning på era eventuella leverantörer.
Vi blev blåsta i vår Brf när E-ways konkade, så vi fick börja om & köpa nytt & det bara ca ett halvår efter installationen.

Mvh Mr LED

Nissens Nissens skrev:
Ja, det är ström eller effektvegränsning du menar egentligen.

Lastbalansering är som vi skrivit tidigare i tråden när man balanserar en last mellan faserna, alltså att man flyttar en last från en hårt belastad fas till en fas med större ledig kapacitet.

Du menar alltså att du hittat på nya begrepp som ersätter de befintliga?

Jösses

När jag läste ellära fanns inget av de begreppen du kommer med. Visa gärna någon säker källa som styrker det du påstår, gärna från någon högskola/universitet.
Jag arbetar för ett laddboxbolag och begreppen stämmer.

M Mr LED skrev:
Hej

Be om referenser & ta kreditupplysning på era eventuella leverantörer.
Vi blev blåsta i vår Brf när E-ways konkade, så vi fick börja om & köpa nytt & det bara ca ett halvår efter installationen.

Mvh Mr LED
Varför fick ni köpa nytt? Eways har framförallt använt CTEK och de kan man koppla till valfri operatör som stödjer OCPP.

Nissens
X Xyliot skrev:
Jag arbetar för ett laddboxbolag och begreppen stämmer.
Struntar i vad du arbetar åt faktiskt. Jag frågade efter en trovärdig källa, och det är inte något laddboxbolag jag menar då…

P Parrepara skrev:
Tacksam för alla erfarenheter!
Har ni kollat hur många elbilar det finns? Och hur många kan tänka sig köpa elbil om laddmöjlighet finns?

Kan det vara ett alternativ att sätta upp ett par tre laddboxar där det är lättinstallerat och samla egena erfarenheter?

kisumisu
H he-peter skrev:
Har ni kollat hur många elbilar det finns? Och hur många kan tänka sig köpa elbil om laddmöjlighet finns?

Kan det vara ett alternativ att sätta upp ett par tre laddboxar där det är lättinstallerat och samla egena erfarenheter?
Ingen dum ide.

Sen är det ju väldigt ofta förberett redan idag. De flesta boendeparkeringar har ju motorvärmare uttag.

Visst man får kanske inte konstant 3*16A.
Men t ex 1*16A borde inte vara stor problem få. Eller 3*6A osv.

Sedan är det en helt annan femma om hela gamla elsystemet till motorvärmare behöver bytas ut.

Men som sagt gör INTE om samma misstag som mina föräldras förening.
Dom hade förut gratis motorvärmare till alla boende. Men nu kostar det multum (i jämförelse vad jag betalar i villa) att t ex ladda bilen! Ändå kostade det mycket att få allt installerat! Men hade varit kanske bättre sätta än mer pengar på installation och låta föreningen sköta allt i EGEN REGI! Annars finns risken att företagen börjar utnyttja det i driftkostnader!

Föreningar är bra också när människor är överrens och kan samarbeta!
Jag hade tex önskat att jag hade haft en kabel/fiber förening på min gata. Så hade man haft billig tv och internet i sin egen villa! Men fungerade inte på våran gata...här har däremot mina föräldrar riktigt bra kabel tv DVB i hela bostaden och fiber som kostar en spottstyver. Själv fick jag nu byta till 5G pga dåligt nät och enorma prishöjningar på fibern 🧐

Redigerat:
H he-peter skrev:
Vi diskuterar om vi ska installera cirka 10st och förbereda inför fortsätta ju mer intresse som dyker upp och ha ett typ av kösystem för laddplats.

kisumisu kisumisu skrev:
De flesta boendeparkeringar har ju motorvärmare uttag.
Beror inte det väldigt mycket på var i landet man befinner sig?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde en förfrågan via https://www.brf-laddning.se och fick offerter från Evify, Laddboxkillarna, Laddboxbolaget, Chargebuddy. Någon som har erfarenheter kring dessa aktörer?

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Eller kanske ännu mer på var parkeringarna befinner sig. 😉

Jag har grävt lite i det här för våran samfällighet, den som jag har funnit intressantast är den som skrevs om tidigare i tråden.
https://www.aneomobility.com/se

Väldigt intressant hur dom har kommit runt effekttarifferna. Jag kommer nog att ta in offert från dom.

kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Säkert och här kanske är anledningen varför det är så dåligt med destinationsladdare i Stockholm och omnejd.

I Norrland (Kalix, Haparanda, Luleå etc) är det en norm att det finns ca 4 laddplaster på många parkeringar.
Befolkningen kanske 1% har elbil.

Stockholm där snart mer än hälften har någon sort av bil (som går ladda) är det också samma norm dvs max 4st laddplaster per parkeringsområde (om ens det, är flera som saknar laddplatser).

Även priserna på laddning skiljer sig åt (mer än vad skillnaden på elpris mellan SE1 och SE3 är).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.